Äntligen!

Elina8

Trådstartare
Idag har jag tingat en katt!! :love:

2:a september ska jag hämta den fina lilla tjejen, är så lycklig!!


Förhoppningsvis blir det även en liten kattbäbis längre fram så att hon får en kompis, men först ska det vara bara jag och hon ett tag så vi lär känna varandra. Ska bli så otroligt spännande, längtar så! :love:
 
Sv: Äntligen!

Knapp

32513353.jpg


Det här är Gardena MaChita (Chita). Hon är en superfin 6 årig Bengal, har fått sin sista kull nu och ska avsluta sin karriär som avelshona.

Jag var först inställd på att skaffa två tillsammans, men har tänkt om lite efter besöket hos uppfödaren. Chita var väldigt försiktig och lite blyg, så jag tror att det är bra att hon får vara ensamkatt ett tag så vi lär känna varandra ordentligt innan det kommer in en ny katt i bilden.
Hon var van vid att vara ensam, så det ska nog gå bra. Jag är ju väldigt mycket hemma också, så det känns skönt. Sen längre fram blir det nog en liten kattunge också tror jag. Hon har varit en väldigt bra mamma så de trodde att det skulle funka bättre att ta in en liten katt till sen, än att ta en till vuxen. Hon var väldigt ranglåg, så en del honkatter var lite malliga mot henne.

Himla söt liten tjej! Tror detta kommer bli hur bra som helst! :D:love:
 
Sv: Äntligen!

Åh, vad roligt! Vad är det för någon liten som kommer hem till dig?
 
Sv: Äntligen!

Åh, Bengalen är nog nästan den vackraste katt som finns. Hoppas allt går bra med henne så vi (jag :p ) får se mer bilder längre fram!?
 
Sv: Äntligen!

Absolut kommer det bilder!

Jag har precis skissat klart på ett klätterträd, och det blev så himla bra! Så bilder kommer på det också längre fram sen när det är byggt. De sa att de gillar att ligga högt och ha utsikt, och jag har inte riktigt hittat något klösträd som stämt in på det jag vill ha så jag ska bygga ett eget.
Lite svårt bara eftersom jag inte riktigt har mått till nya lägenheten, men det ska nog passa in fint hoppas jag! Annars får jag ändra om lite så det passar.


Åh, det ska bli så kul!! Jag vill ha september!
 
Sv: Äntligen!

Vacker! Lycka till med henne, vill gärna se bilder på klösträdet sedan också.
Jag känner btw till en 3-årig chokladfärgad, lite vindögd och väldigt ranglåg katt om du vill ha sällskap till henne senare. :angel:
 
Sv: Äntligen!

Men åh så söt!!!

Vi har börjat fundera på en till kissekatt, då vår pojke verkar ha ledsnat på att ha hunden som sällskap. Men pga nämnda hund så känns en kattunge lite läskigt (hon är snäll, men stor och kan bli rätt så entusiastisk) så idealet vore att hitta en yngre vuxen katt som är van vid andra katter, hundar och barn. Såna växer inte på träd, har jag märkt. Ja, och så ska den vara innekatt och inte vara crémefärgad. Kan man klona den vi redan har månntro?
 
Sv: Äntligen!

Bilder kommer på klösträdet också :p
Ni kan få se ritningar redan nu, blev så himla nöjd med det!

Tack för tipset, men det blir inte aktuellt med en till katt än på ett tag. Har bestämt mig för att ha henne själv i några månader i alla fall, sen får jag se fram mot vintern om vi känner oss redo eller om vi väntar till våren istället. Men jag ska spara tipset och tänka på det när det blir aktuellt för tillökning.
 
Sv: Äntligen!

Varför inte cremefärgad?

Hade jag varit er skulle jag satsat på en kattunge av någon lämplig ras. Som är van vid och trivs med att vara inne, och som skulle kunna passa ihop med er andra katt temperamentsmässigt. Eftersom den är så liten kommer den vänja sig vid eran hund utan problem.

Vår gammelkatt, som bor hon mina föräldrar, var bästa kompis med grannens pudel när han var liten, de hade superkul ihop. Sen växte de ifrån varandra eftersom hon bara var sommargäst, men han var aldrig dum mot henne. Däremot kunda han gå till attack mot andra hundar som kom hem till oss.


Lycka till! :)
 
Sv: Äntligen!

Här kommer en liten skiss på hur mitt klösträd ska se ut. Eventuellt blir det nån ändring sen när jag väl flyttat in i lägenheten, det kanske inte passar riktigt som det är nu.

32518203.jpg


Jag ville i alla fall ha ett rejält träd, som de får plats att ligga på. Många träd som jag sett har ytorna varit så små att en fullvuxen katt bara får plats att sitta på de ytor som finns. Och jag vill att även en rejäl fullvuxen hankatt ska få plats att ligga där. Jag ville ha en koja överst, som de även kan ligga uppepå Den ska vara öppen framtill, men det ska gå att stänga för med ett draperi eller liknande om man märker att katterna gillar att "gömma sig". En hängmatta som också var ganska högt upp. Jag ville ha en till koja i botten, en stor som man kan få plats att lägga in nån dyna. Och jag ville ha en pelare helt fri från hyllor och sånt som sticker ut, så att de kan klättra hela vägen om de vill.

Sen ville jag ha lite leksaker som jag så fint målat dit också :angel: Jag är långt ifrån konstnärligt lagd om man säger så :rofl:
 
Sv: Äntligen!

Färgen är helt enkelt för att vi hade en crémefärgad katt som tyvärr bara blev 3½ år, och vi vill inte ha någon som liknar honom för mycket.

Vår nuvarande katt funkar ju bra ihop med hunden, men han var vuxen när hunden (valp) kom in i huset, han väger 5,5 kg och hunden vägde 8 kg när vi fick hem henne. Nu väger hon 38 kg, hon respekterar stora katten men vi är rädda att hon skulle kunna bli för på mot en liten kattunge och ev skada den. En äldre katt lär ju fräsa ifrån om hon blir för på.
 
Sv: Äntligen!

Fast är hunden bara väluppfostrad brukar det inte vara några problem. Jag har flera kompisar som har både hund och katt, och det har inte varit några problem. Har man däremot en hund som är ett yrväder som är svårt att kontrollera kan jag förstå att man tvekar, men då kanske det är dags att gå på hundkurs :angel:;)

Absolut inte sagt att eran hund är ouppfostrad, utan menade bara att det inte brukar vara några problem, säger man till hunden när den blir för på så fattar de ju att katten är "förbjudet område". Gäller dock att man är lika noga med katten, den får inte mopsa sig/gå till attack mot hunden. Även om små katter är busiga så fattar de när man säger ifrån. Inga konstigheter. :)
 
Sv: Äntligen!

Äsch, jag skrev ett långt svar men det var ju inte det tråden handlade om. I sinom tid hittar vi rätt katt, det går ingen nöd på våran nuvarande kisse.

Lycka till med din söting!
 
Sv: Äntligen!

Jag är inte så himla noga med OT, men du gör som du vill.

Ni kommer säkert hitta den perfekta katten till er, det blir oftast bättre än man tänkt sig när det inte blir som planerat. ;)
 
Sv: Äntligen!

Det är en Ragdollpojke !

Nummer två i familjen - vi har redan en kastrerad flicka.
Han skall vaccineras sista vaccinationen så hämtar vi honom sedan på helgen

Vilken helt fantastisk katt du väntar på !
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 012
Senast: ptr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp