Äppelsnäckor

Martenix

Trådstartare
Jag har precis införskaffat ett akvarium på 54 liter och har tillbringat dagen med att läsa på om akvarier och dess invånare lite grann...

En sak som dök upp flera gånger och som fångade mitt intresse var äppelsnäckorna, lät bra på många vis!
Men hur många måste man ha? Räcker det med en? Vill inte ha hela akvariet befolkat av snäckor så småning om... ;) (läste bl.a. A.E-kings skojiga tråd)
Är de svårskötta eller klarar nybörjare av dem?
 
Sv: Äppelsnäckor

jag tycker själv att du ska ha fler än en. Jag började med fyra st. Sen har jag skaffat fler och fler i olika färger.

Det är lätt att inte få ungar, det behövs en utav båda könen om det ska kunna hända. Och de lägger inte ägg i vatten. Sen så kan det vara bra att stödmata dem eftersom de äter mycket och blir ganska stora. Koka gurka, ärtor, broccoli eller majs och lägg i karet. Det är kalasmat för dem :)
 
Sv: Äppelsnäckor

Tack för svar, tror ni det räcker med 2 stycken till en början och sedan kanske utveckla allt eftersom? Känner att jag inte vill börja med för många heller, har bara haft fisk förut, och nu var det ett par år sedan vi hade akvarium alls. Dessutom, säljs äppelsnäckor "lite överallt" eller måste man beställa från någon särskild?

Och när jag ändå är igång, jag läste att de behöver kalk för skalets skull, hur löser ni bäst detta?
 
Sv: Äppelsnäckor

Jag har hört att dom inte ska vara ensamma eftersom dom kommunicerar med varandra. Tydligen via ljud som liknar en knarrande brygga :D
 
Sv: Äppelsnäckor

Visst räcker det med två st.

Appelsnäckor går att köpa på de de flesta djuraffärer. Dock oftast gula. Sen finns de lite olika hobbyuppfödare. Jag brukar beställa mina äppelsnäckor från en tjej i sthlm. Hon föder upp de flesta färger. Är man ute efter ovanligare färger kan man beställa från tyskland å andra länder. Kan fixa fram länkar till de sidorna om du vill ha..
Så länge det inte är minusgrader ute så kan man skicka äpplena på posten. De kommer då i små burkar med lite fuktigt papper runt om. De kan överleva ovanför vattenytan ett bra tag så länge de hålls fuktiga. De andas också luft genom en snabel. Kika på min bild nedanför så ser du vad jag menar :)

Ja de behöver kalk. Jag har blandat i snäckskalskross i bottensubstratet. Den funkar bäst. Det används egentligen till fåglar. Annars går det krångla med all lägga i äggskal. Finns även kalksköldpaddor att köpa på djuraffären, men de tar snabbt slut. Och kalkstenar kan man också ha.

Så jag skulle köra på snäcksaklskross. Finns att köpa som lösvikt på djuraffär. Ca en dl per 100l vatten brukar räcka. Skölj rent noga innan du stoppar ner i akvariet. Annars blir vattnet grumligt

bild6f_orig_SE.jpg
 
Sv: Äppelsnäckor

jag hade äppelsnäckor i mitt första akvarium, lättskötta och trevliga små saker :)
dessutom mycket bra på at hålla rent :D

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: Äppelsnäckor

Som nån sagt tidigare, nej dom gör de inte. Men Anentome Helena gör det. En fin lite snäcka :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 083
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 212
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp