Lite avmaskningsfrågor (stor blodmask)

Elisha

Trådstartare
Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask). Avmaskades två ggr med åtta veckors intervall, senast i september förra året.
Mockade givetvis hagen och sedan har den vilat och kommer att göra även den här sommaren. Nytt träckrprov har tagits för några veckor sen och "ingen" maskförekomst. Allt lugnt så långt.
Hittade dock samma häst ståendes i just den smittade hagen idag, ätandes gräs såklart.

Min fråga är dock, hur stor är risken att hästen återsmittats? Bör jag vidta några åtgärdet? Givetvis tar jag träckprov i höst igen och ser om någon stor blodmask ses då, men tills dess? Finns det något jag behöver göra eller oroar jag mig i onödan nu igen? Kan jag släppa ut hästarna på bete så småningom utan att riskera att markera smittas? Eller är det främst efter 6 mån som jag bör hålla koll om ev någon smitta påvisats igen?

Orkar inte kontakta någon veterinär idag, har ingen förtroende för dessa jag ringt hittils ang maskmedel. Därav att jag frågar här först!
Är trött idag därav osammanhängade inlägg.
 
Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask). Avmaskades två ggr med åtta veckors intervall, senast i september förra året.
Mockade givetvis hagen och sedan har den vilat och kommer att göra även den här sommaren. Nytt träckrprov har tagits för några veckor sen och "ingen" maskförekomst. Allt lugnt så långt.
Hittade dock samma häst ståendes i just den smittade hagen idag, ätandes gräs såklart.

Min fråga är dock, hur stor är risken att hästen återsmittats? Bör jag vidta några åtgärdet? Givetvis tar jag träckprov i höst igen och ser om någon stor blodmask ses då, men tills dess? Finns det något jag behöver göra eller oroar jag mig i onödan nu igen? Kan jag släppa ut hästarna på bete så småningom utan att riskera att markera smittas? Eller är det främst efter 6 mån som jag bör hålla koll om ev någon smitta påvisats igen?

Orkar inte kontakta någon veterinär idag, har ingen förtroende för dessa jag ringt hittils ang maskmedel. Därav att jag frågar här först!
Är trött idag därav osammanhängade inlägg.
Att avmaska med 8v mellanrum för stora blodmasken är bortkastat, det räcker med en dos ivermektin för att bli av med alla stora blodmaskar i hästen. 8v intervallet gäller liten blodmask, fast många veterinärer har inte koll på det tyvärr.

Eftersom din häst bara hade 60 EPG (extremt lite) så är risken att hagen skulle vara en smittfara mycket liten. Ingen panik, gör odling i höst när det gått mer än 6 månader.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 837
Senast: SiZo
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 027
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 631
Senast: L.N
·
Hästvård Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora...
2
Svar
23
· Visningar
4 279
Senast: FJ_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp