Är de dumt tänkt?

W

western_showman

Jag har länge velat ha hund, men har förstått att vi inte kunde de pga tiden och jag träna så många hästar.

Nu har jag lagt av med att träna andras hästar och tränar bara min egen. Jag går på gymnasiet i tvåan och har lagt in så många ämnen detta året så nästa år i trean kommer jag HÖGST ha två lektioner varje dag. Känner att jag har en massa tid nu när jag går i tvåan med. :grin:

Aja.. iallafall så tänkte jag skaffa hund förra året men de blev inte av för att jag kom på att jag kanske inte skulle ha tillräckligt med tid. Men till sommaren och efteråt kommer jag ha tiden som krävs...eller tänker jag fel?

Min pappa har eget företag och kan ta med hunden till jobbet. Min mamma kan kanske också ta med den men bara när den är valp. Min lillebrorsa ska börja gymnasiet om han nu kommer in på de, han har inget annat än skolan och sin lilla data.

Pappa vill verkligen ha hund, dels för att han har haft hjärtinferkt och behöver motivation varför han ska gå ut och röra sig( vill ha en kamrat med) och han tycker de skulle vara kul.

Lillebror vill också ha hund nu när han tänker efter. Han pratar om de dagligen nu, likaså pappa.

Mamma ville inte först pga att de inte va hennes idé (hon e lite som hon e:p), men nu har hon tänkt efter och vill verkligen, kan tillägga att hon är lite hundrädd för främmande hundar, hon har respekt för dem. Hon sitter tom och kollar i kataloger på hundsaker nu. Sen så tar hon upp de dagligen och att skaffa hund.

Är de dumt att skaffa hund? :confused:

Jag ska sen läsa vidare som hovslagare om jag får frisk intyg annars ska jag plugga i stan som fritidsledare.

Jag har inte haft hund tidigare. Min kille har en papillion som jag har tränat lydnad med (gick inte ens att träffa en annan hund och promenaderna vart efter hur hunden ville gå, om han ens ville de).

Vilken ras hade passat mig? Rasen jag har fastnat för är Engelsk Springer Spaniel:love::angel:, men min mamma har en jobba kompis som tycker att jag inte har tillräckligt med tid (har inte träffat henne, mamma har inte sagt något om mig, men ändå passar inte den rasen mig för hon tror jag inte har tillräckligt med tid pga att jag har häst). Min pappa och lillebror har också kärat ner sig i den rasen.

Men jag vill gärna ha tips på andra raser som behöver ganska mycket motion, vill kunna ha med den på ridturer. Mankhöjd ca 50 cm. Jag kan tänka mig ganska mkt pälsvård. Vill kunna spåra, agility och lydnad. Utställning med. Ingen av oss är såklart allergiska.

MVH Frida- med en massa tankar
 
Sv: Är de dumt tänkt?

Tycker det låter som om springern kan passa jättebra! Är ju en del pälsvård som sagt men inget större bekymmer, och en spaniel som får vara med i en aktiv familj och dessutom köra spår och lydnad (agility vet jag inte om de är några stjärnor på men för skoj kan man ju alltid köra) är en lycklig spaniel.

Tänk efter noga bara, det är lätt att vara överambitiös innan och tänka att man ska göra det ena och andra, emn det är inte bara tiden utan även orken som ska räcka...

Samt planera för hur ni ska göra när du flyttar ffa om det är du som har huvudansvar för hundens träning... Ska du ta hunden med eller vem i din familj kommer ta över aktiveringen? (en springer behöver mer än promenader!)

Lycka till!
 
Sv: Är de dumt tänkt?

Tack för svar! Var rädd för att jag hade snurrat in mig på att de går att skaffa hund.

Om jag flyttar så blir de en gård annars kommer jag och min familj bo kvar. Jag kommer vara den som är ansvarig för hunden och pappa som andra hand, om jag blir hovslagare är de meningen att den ska få vara med på jobbet.

Jag brukar ha en massa saker jag vill göra och så brukar de bli med (envis som man är....har tom fått pengar för de :p ).

//Frida
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 901
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 912
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 692
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp