Bukefalos 28 år!

Är det att göra en höna av en fjäder?

RIA

Trådstartare
Jag har stört mig på en sak nu i ca en veckas tid och gått och tänkt på hur det egentligen ligger till.


Men det är så att för ca en vecka sedan skulle jag lämna barnen på dagis och är inne på tösens avdelning och så sa jag hej till en annan förälder som också var där för att lämna, och då frågar hon i förbifarten om det går bättre med sonen nu å med X (hans resurs) å jag svarar bara att jo, det gör det.

Jag blev lite ställd och visste inte vad jag skulle säga. För vi har valt att inte gå ut med att Tim har autism, även om nu föräldrarna kunnat fatta själva att något är det med honom eftersom X springer efter honom hela tiden.
Å sen en mamma som inte ens har barn på samma avdelning, inte ens samma hus. Hur kan hon veta?

Så nu antar jag att personalen berättat, vilket dom inte får. Undrar någon förälder något om Tim så ska dom dessutom bli tillsagda av personalen att vill dom veta något så får dom ta det med oss, för att dom inget får säga.

Å jag vill inte ha en massa snack om min lillkille. Vi valde att inget säga och det ska respekteras.

Är det att göra en höna av en fjäder om jag går vidare med detta? Å vart ska jag vända mig? Till personalen direkt eller rektorn? För jag kan inte gissa mig till vem som sagt något om dom sagt något, utan kanske skulle be rektorn att påminna personalen om att det är sekretess på uppgifterna om Tim och på så vis inte anklaga någon för att ha sagt något, men ändå få det sagt till dom?

Hade jag velat säga något så hade jag gjort det för länge sen.
Ska dock bli spännande att se vad som sägs på föräldrarmötet i höst.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta, för det är ju inget jättehemskt som skett om det är så att någon öppnat munnen, men det är ändå fel.
Å jag vill inte bli ställd å få frågan igen av en förälder så utan Tims funktionshinder vill jag hålla för mig själv, om det inte är så att jag själv börjar prata om det. Det är lixom lite känsligt.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Jag tycker absolut att du ska ta det vidare - för övrigt satt jag precis och tänkte på en liknande grej på mitt jobb där personalchefen har skött sig väldigt illa gällande sekretessbelagd information och undrade för mig själv om jag skulle göra något åt den saken. Om jag vore du skulle jag nog gå till rektor snarare än att ta upp det med inviduell personal då jag utgår ifrån att det finns formella procedurer som måste följas - ett snack med personalen resulterar kanske inte i att det hela blir dokumenterat på helt rätt sätt och därmed uppföljt.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Jag tycker att du ska ta upp det med rektorn. Får personalen inte säga något så ska de inte heller göra det och det ska du kunna vara trygg med. Personalen på din dotters avdelning har ju inte ens med det att göra så jag förstår inte varför de ens vet och kan berätta.

Du överreagerar inte alls tycker jag.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Det behöver väl inte vara personalen som berättat? Det kan ju vara någon som läst här på buke till exempel?

Jag vet inte alls vem du är men om du skulle finnas i min geografiska närhet skulle det inte vara svårt att känna igen er eftersom du berättar så öppet här på nätet. Kanske något att tänka på om du inte vill gå ut med ditt barns funktionshinder?
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Hur ställdes frågan? Sa hon specifikt något om handikappet? Andra föräldrar märker nog av att han har resurs och kan även se om det verkar vara problem mellan resursen och honom. Det behöver inte vara personalen som sagt något utan bara en nyfiken förälder som kanske märkt av att det strulat lite tidigare eller så. Rör sig barnen från flera hus tillsammans ute på gården eller är avdelningarna helt separerade från varandra?

Däremot kan du lyfta frågan med chefen och be henom kolla av så att alla i personalen (inklusive vikarier) får en påminnelse om att det inte ska pratas om utan hänvisas vidare till dig.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Så nu antar jag att personalen berättat, vilket dom inte får. Undrar någon förälder något om Tim så ska dom dessutom bli tillsagda av personalen att vill dom veta något så får dom ta det med oss, för att dom inget får säga.

.

Det är inte alls säkert att personalen har sagt något.
Eftersom barnet har fått en resurspersonal så innebär det förmodligen att det behövs en resurspersonal,vilket förmodligen betyder att övriga föräldrar i Tims grupp märkt att det är "stökigt" - vilket jag bara förmodar att det varit med tanke på att han har autism och att han behöver resurspersonal. .

Eftersom du verkar ha barn i båda grupperna kanske fler föräldrar har det och ja, folk pratar och det är inte alls säkert att de vänt sig till personalen.

Vad frågade föräldern, om det gick bättre nu när Tim hade en resurs? Det behöver inte betyda att h*n vet att han har autism.

Jag tänker också så här:
Om jag hade haft barn i en grupp där det fanns ett barn med ett beteende som krävde resurspersonal skulle jag förmodligen också undra och fundera.
Jag har daglig kontakt med (vuxna) personer med autism, men många kommer aldrig i kontakt med det, eller något annat funktionshinder, och i okunskap och tystnad föds spekulationer och då diskuterar man med andra osäkra.

Varför inte lägga korten på borden och säga: "ok, vårt barn har autism. Men han är fortfarande en pojke som heter Tim och ska respekteras för det."

Å, nu spinner jag loss lite grand.
Jag tänker också att det kanske skulle vara lättare för föräldrarna till övriga barn att bemöta sina egna barn, om det inte var något "hymmel" kring Tim utan om de fick veta....

Bara tankar och reflektioner från mig men det är MYCKET svårt att föreställa sig hur jag skulle agera själv i en sån situation. Men så här tänker jag från mitt "utifrån perspektiv"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Det behöver väl inte vara personalen som berättat? Det kan ju vara någon som läst här på buke till exempel?

Jag vet inte alls vem du är men om du skulle finnas i min geografiska närhet skulle det inte vara svårt att känna igen er eftersom du berättar så öppet här på nätet. Kanske något att tänka på om du inte vill gå ut med ditt barns funktionshinder?

Jag har inga problem med att prata om hans funktionshinder, men det ska vara jag som tar upp diskussionen. Då visar jag att jag vill prata om det och säger jag inget så borde man väl fatta att jag inte vill prata om det?

Sedan, har någon hittat mig på nätet så läs för all del, jag bryr mig inte MEN har man hittat mig så kan man knipa käft och låtsas som att man inget vet och låta saken bero.
Precis som den gången jag hittade min vän i en "försöka få barn" tråd på ett annat forum. Jag höll mun och sa inget och den dagen hon berättade att hon var gravid så låtsades jag jätteöverraskad. Det är inget svårt.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Hur ställdes frågan? Sa hon specifikt något om handikappet? Andra föräldrar märker nog av att han har resurs och kan även se om det verkar vara problem mellan resursen och honom. Det behöver inte vara personalen som sagt något utan bara en nyfiken förälder som kanske märkt av att det strulat lite tidigare eller så. Rör sig barnen från flera hus tillsammans ute på gården eller är avdelningarna helt separerade från varandra?

Däremot kan du lyfta frågan med chefen och be henom kolla av så att alla i personalen (inklusive vikarier) får en påminnelse om att det inte ska pratas om utan hänvisas vidare till dig.

De ställdes på ett "å nu när vi ändå pratar så passar jag på att fråga lite nyfiket".

Det finns 3 hus på gården, han går i ett och lillasyster i ett annat och alla delar gård. All personal vet ju hur det står till, eftersom alla jobbar på alla avdelningar och hjälper till vid sjukdom m.m. Men dom har sin fasta punkt i ett visst hus.

När personalen satt upp lappar på dörren för info så står det klart och tydligt att X följer Tim denna veckan för ordinarie resurs är tex sjuk. Vet inte om det behöver annonseras ut så direkt, men det är väl för att alla föräldrar ska veta vilka som jobbar under veckan.

Senast i veckan så var det en vikarie som frågade hur det går, en som jag känner privat sen innan.
Jag känner att det hela är lite olustigt. Jag är ju trevlig och pratar med dom som frågar å så, men är det ens nödvändigt att fråga om man nu råkar veta?
Alltså fråga av ren nyfikenhet? Om man undrar över något specifikt så är det okej, en helt annan sak. Men nu känns det bara olustigt.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Det är inte alls säkert att personalen har sagt något.
Eftersom barnet har fått en resurspersonal så innebär det förmodligen att det behövs en resurspersonal,vilket förmodligen betyder att övriga föräldrar i Tims grupp märkt att det är "stökigt" - vilket jag bara förmodar att det varit med tanke på att han har autism och att han behöver resurspersonal. .

Eftersom du verkar ha barn i båda grupperna kanske fler föräldrar har det och ja, folk pratar och det är inte alls säkert att de vänt sig till personalen.

Vad frågade föräldern, om det gick bättre nu när Tim hade en resurs? Det behöver inte betyda att h*n vet att han har autism.

Jag tänker också så här:
Om jag hade haft barn i en grupp där det fanns ett barn med ett beteende som krävde resurspersonal skulle jag förmodligen också undra och fundera.
Jag har daglig kontakt med (vuxna) personer med autism, men många kommer aldrig i kontakt med det, eller något annat funktionshinder, och i okunskap och tystnad föds spekulationer och då diskuterar man med andra osäkra.

Varför inte lägga korten på borden och säga: "ok, vårt barn har autism. Men han är fortfarande en pojke som heter Tim och ska respekteras för det."

Å, nu spinner jag loss lite grand.
Jag tänker också att det kanske skulle vara lättare för föräldrarna till övriga barn att bemöta sina egna barn, om det inte var något "hymmel" kring Tim utan om de fick veta....

Bara tankar och reflektioner från mig men det är MYCKET svårt att föreställa sig hur jag skulle agera själv i en sån situation. Men så här tänker jag från mitt "utifrån perspektiv"

jag tror att vi är dom enda som har barn i de 2 avdelningarna, det kan finnas ett syskonpar till, men jag är rätt säker att dom går på samma avdelning. syskonet har precis börjat så jag är inte hundra.

Det är inget hymmel kring Tim. Vill någon veta så ska dom fråga mig, inte personalen. Dom ska bara säga att dom inget får säga och hänvisa till mig pga sekretessen. Är inte svårare än så.

Sedan så vet jag ju inte om någon sagt något utan det är spekulationer från min sida, men om dom sagt något så är det fel. Jag tror jag ska be rektorn säga till personalen att tänka på sekretessen kring Tim. Utan att anklaga någon. För jag vill inte stå med pekpinnar utan vill bara att sekretessen följs.

Tillägg: Tim har haft resurs från dag 1 på dagis, så jag tror hon undrade om det går bättre nu, eftersom den dåvarande rektorn var korkad nog att sätta en som resurs på honom som inte visste ett skit om funktionshindret och det var halvt panikartat i början och en tid framåt. Nu har vi precis fått en ny rektor och jag har ingen aning om denna är bättre men förra ställde till med både det ena och det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Ok, jag missförstod dig. Jag tycker det är bra att de hänvisar tillbaka till er för då vet ni ju själva vad som är sagt och inte.

Men jag tror ändå inte att det är personalen som "läkt". Som sagt var, det pratas alldeles säkert och många gånger är det "lättare" att spekulera på egen hand med andra osäkra än att vända sig direkt till källan.
Även om det kanske inte är något att vara stolt över.

Tycker att det är bra att du lyfter det med personalgruppen/rektorn men det är ju mycket folk omlopp, inte bara personal. Utan även andra barn/föräldrar mm. Vad säger tex. Tims dagiskompisar till sina föräldrar och vad har de fått för information (barnen alltså) om vad det är som förssigår kring Tim, varför han gör som han gör och varför han har en "egen" personal?

Självklart är det viktigt att man håller på sekretessen och respekterar människors integritet. Men utifrån det lilla du berättat om en allmän fråga från en annan förälder så låter det mer som att det är den "vedertagna vetskapen" om att Tim har en resurs, har haft en resurs som fungerade dåligt och såv idare.
Det behöver inte betyda någonting.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Personalen har sagt att dom inte sagt något åt barnen, utan när barnen frågat varför det är si eller så med Tim så har dom svarat för att Tim måste ha det så.

Tex så dricker Tim bara saft och det kan ju vara ett dilemma på ett dagis, men ett barn frågade en gång varför han får saft och ingen annan å då hade dom svarat att Tim får ont i magen av vatten och mjölk (som dom andra dricker) och sen hade barnet nöjd sig med det svaret och ingen har frågat igen.
Tror barn har lättare för att acceptera nya saker. Alla barnen vet också att leker Tim med något så lämnar man honom ifred (annars blir han arg och ledsen).

Men vad barnen frågat sina föräldrar om vad det gäller Tim har jag ingen aning om om dom ens gjort, ingen har sagt något. Men barnen själva har frågat mig om Tim och då har jag svarat så gott det går så dom förstår. Så kanske föräldrarna bett barnen fråga mig?
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Sedan vill jag även säga att jag gillar personalen på dagiset, så inget ont om dom.
Dom frågar ofta när dom ska få mer utbildning och någon hade läst lite på nätet om autism m.m.
Dom verkar vara måna om Tim och vill lära sig mer för att få det att fungera bättre.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Eller så är det så att barnet frågat av egen nyfikenhet och sedan berättat hemma?
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Eller så är det så att barnet frågat av egen nyfikenhet och sedan berättat hemma?

jo, alltså jag menade att barnen frågat om Tim hemma men att föräldrarna svarat att dom inte vet och sagt att dom kan fråga Tims mamma när dom ser mig om dom undrar över något.

Inte att barnens föräldrar bett barnen snoka åt dom.

Nu vet jag inte på vilket sätt du menade, men jag menade första sättet :)
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Ah då hänger jag med, jag trodde du syftade till snokande föräldrar =)

Helt kort och som jag tycker, lägg korten på bordet. Vill du reda ut vem som läckt eller hur det förhåller sig så gör det, men som många redan påpekat så finns behöver du ju inte alls vara så att personalen babblat bredvid munnen..
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Nja, förstår om du blir lite brydd faktiskt. Men som några andra skrivit så dom andra föräldrarna kanske med största sannolikhet har märkt att Tim har resursperson och det har man ju av en anledning. MEN, så som hon ställde frågan får en ju att fundera nämligen om det går bättre nu....hmmm
Förstår det som att Tim bytt resurs?! Visserligen så kanske denne förälder märkte att det inte funkade med den första?!

Tycker att du kan ta upp det med rekorn iaf. Är nog bättre för dig så du slipper gå runt och fundera också, då har du ju gjort det du kunnat.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Men jag förstår inte, är det ingen annan förälder på hela dagiset som du känner privat och som vet om att Tim har autism?

För jag har fått veta väldigt mycket om olika barn på dagis/fritids/skola men det har varit genom andra föräldrar i de fall där inte personal och förälder till det aktuella barnet gemensamt har informerat.

Personalen brukar vara väldigt duktig på att hålla tyst när de inte får prata, sen kan jag tycka personligen att det är lite tramsigt att inte informera de andra föräldrarna, jag kan inte se något som helst negativt med det utan bara positiva effekter. Jag kan ju bara se de fyra olika barn på förskolan som har autism som föräldrarna har varit tydliga med det från början och det har gjort att alla har kunnat "hjälpa till" ibland kanske genom att inte lägga sig i.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Alltså jag kan inte förstå att du tar så illa vid dig om någon frågar av ren nyfikenhet.
Det kanske är ett sätt för personen att öppna samtalet och visa sitt intresse för Tims situation, kanske har personen något eget att bidra med, kanske någon nära som också har funktionshinder.

Vore jag dig skulle jag varit öppen om autismen det är alltid enklare. Men ni har valt att försöka dölja det och då kommer det nog att bli den här typen av problem - folk har ju egna ögon och öron att notera saker med och jag tror att Tims funktionshinder är tillräckligt uppenbart så att folk ser att han inte är som de flesta andra barn. Dessutom med de synliga lapparna om vem som är med Tim den här dagen så blir det ju ännu mera uppenbart.
 
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Alltså jag kan inte förstå att du tar så illa vid dig om någon frågar av ren nyfikenhet.
Det kanske är ett sätt för personen att öppna samtalet och visa sitt intresse för Tims situation, kanske har personen något eget att bidra med, kanske någon nära som också har funktionshinder.

Vore jag dig skulle jag varit öppen om autismen det är alltid enklare. Men ni har valt att försöka dölja det och då kommer det nog att bli den här typen av problem - folk har ju egna ögon och öron att notera saker med och jag tror att Tims funktionshinder är tillräckligt uppenbart så att folk ser att han inte är som de flesta andra barn. Dessutom med de synliga lapparna om vem som är med Tim den här dagen så blir det ju ännu mera uppenbart.

inte döljt, men inte heller aktivt gått ut med någon info.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det att göra en höna av en fjäder?

Men jag förstår inte, är det ingen annan förälder på hela dagiset som du känner privat och som vet om att Tim har autism?

För jag har fått veta väldigt mycket om olika barn på dagis/fritids/skola men det har varit genom andra föräldrar i de fall där inte personal och förälder till det aktuella barnet gemensamt har informerat.

Personalen brukar vara väldigt duktig på att hålla tyst när de inte får prata, sen kan jag tycka personligen att det är lite tramsigt att inte informera de andra föräldrarna, jag kan inte se något som helst negativt med det utan bara positiva effekter. Jag kan ju bara se de fyra olika barn på förskolan som har autism som föräldrarna har varit tydliga med det från början och det har gjort att alla har kunnat "hjälpa till" ibland kanske genom att inte lägga sig i.

Nej, jag känner ingen annan av föräldrarna. Jag känner ingen här trots att jag bott här i typ 8 år. Den vikarien jag nänmde som jag kände lite privat är för flera år sen i ett stall där vi hade häst i samma stall.
Jag är inget "vänmaterial" så det är väl inte så konstigt att jag inte känner någon.
Så nej, ingen vet om hans autism om inte personalen sagt något eller dom har listat ut det själva.

Det är inget trams, vi valde att ha det så och det ska respekteras. Går inte det så får jag helt enkelt hålla barnen hemma.
Andra får göra som dom vill och vi har gjort vårat val och dom andra behöver inget veta mer än att han har någon som tar hand om honom, inte varför någon gör det. Inte ens våra grannar vet att han har autism, om dom inte läst det någonstans (nu pratar vi dock inte med några granner heller för den delen, så vad dom har med det att göra vet jag inte).
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: ryujaneiro
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 958
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 625
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp