Bukefalos 28 år!

Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

  • Ja

    Röster: 35 8,6%
  • Nej

    Röster: 374 91,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    409
Visst ser man tydligt om någon använder mycket fillers tex men subtila ingrepp är nästintill omöjligt att se, speciellt om man inte har ett tränat öga. Många går absolut under radarn. Jag kan garantera att många som uttalat sig tråden träffar folk de absolut inte tror har gjort något men som utfört vissa ingrepp.
Det här håller jag med dig om.

Jag personligen ser bara om någon har överdrivit något så att det verkligen inte går att missa, t.ex "ank-läppar", ett leende som inte kan le längre eller ögonfransar som är 2 cm långa. Men då är det så iögonfallande att ingen kan missa det.

Jag skulle vara ett uselt vittne, för den enda som jag riktigt vet hur den ser ut - är jag själv. Det är bara mig själv jag tittar kritiskt granskande på.
Jag vet i stort hur de jag känner ser ut, men inte ens om de har mascara eller ej, för så noga tittar inte jag på andra...
Jag ser folk, men jag tittar inte - om ni förstår vad jag menar ;)
 
Kan tillägga att jag fått frågor/antaganden åt andra hållet där folk är övertygade om att jag gjort ngt. En gång frågade en ytlig bekant var jag gjorde mina läppar 😅
 
Visst borde tatueringar ingå som ingrepp, farligt är det dessutom om man ska titta på invasiva ingrepp, för var går gränsen mellan microblading av ett par ögonbryn och olika tatueringar på kroppen?

Var går gränsen när det gäller piercing? Hål i öronen, klyva tungan eller kulor under huden?

(Nedan är inte avsett som nåt "svar på tal", utan snarare en reflektion. Input från mig som har ett intresse av piercings, tatueringar och den typen av utsmyckning av kroppen. Allt som nämns i mitt inlägg nedan, räknas absolut som ingrepp i min bok.)

Jag känner mig personligen betydligt tryggare med att gå till min erfarna, kunniga, skickliga tatuerare och låta henne tatuera en större del av min hud, än jag skulle känna mig med att låta nån "göra" mina ögonbryn med microblading. Det är min övertygelse och mitt intryck, att hon har betydligt större kunskap om smittor, risker etc än många som utför "sminktatueringar". Men, självklart finns det olika kunniga utövare i alla grupper, det är ju pga min erfarenhet som jag känner så. Microblading är, sett till själva ingreppet, imo jämförbart med en diskret tatuering i ansiktet. Med skillnaden att det faktiskt är mitt i ansiktet, sett till placering.

Hål i öronen - piercing. Lika mycket piercing som om den sitter någon annanstans på kroppen. Piercingar i örats brosk (dvs inte örsnibbar) kan dessutom ofta ta uppemot ett år att läka fullt ut - medan andra delar på kroppen tar några månader.

Kulor och andra implantat under huden är inte piercingar. Tungklyvning är inte heller piercingar. Det är bodymodification, och betydligt större ingrepp än en piercing (för kroppen, alltså, inte utifrån nån typ av värdering). Det är imo mycket mer jämförbart med t ex en plastikoperation, än en piercing är. Det kräver självklart mycket kunskaper för att utföra korrekt, och en kunnig och seriös bodymodification artist (alltså en som utför sådant) är också utbildad inom smittor, blodsmitta, och de andra riskerna som ingreppen innebär.

Den piercare som jag går till är också en erkänt skicklig och eftertraktad bodymodification artist. Många reser till Sverige för att anlita honom. Jag, baserat på min erfarenhet, har mycket stor tillit till honom. Och känner mig därmed trygg med att låta honom utföra ingrepp på mig (skulle välja honom framför en plastikkirurg för att återställa mina töjda örsnibbar, any day. Trots att det lär göra mer ont. Han har dokumenterad erfarenhet av den typen av ingrepp, medan jag sett en del tveksamma resultat från plastikkirurger som utfört samma ingrepp. Däremot skulle jag inte välja honom för en operation av brösten - vilket han ändå skulle utföra eftersom han saknar den utbildningen!).
 
I min bekantskapskrets så pratats det inte om det heller alternativ ytterst lite. Typ en vän har nämnt att hon kommer operera magmusklerna om dom inte går ihop efter graviditeten (vården hjälper ju där till endast i extrem fall). I övrigt är skönhetsingrepp inte någon vi diskutera. Trots det har jag tex gjort/gör botox. Skulle inte kunna säga om någon i min bekantskapskrets har gjort något liknande eller inte. Så att det inte diskuteras säger inte så mkt. Sen, visst, skulle en nära vän fundera på att göra något större, tex något som kräver opereration, så är jag övertygad om att vännen hade nämnt det.
I tillägg till ovan. Det är inte så att skönhetsingrepp inte "får" diskuteras i min bekantskapskrets 😅. Utan det är mer att vi nog inte riktigt ser det som ett intressant samtalsämne. Skulle någon ta upp ämnet så hade jag inte haft några problem att säga att jag har botox i pannan.

Och återigen, jag tror verkligen ingen annan ser att jag har botox i pannan. Jag ser det och är väldigt nöjd med resultatet och det är det som är hela syftet, dvs jag gör det helt för min egen skull.
 
Jag kan garantera att många som uttalat sig tråden träffar folk de absolut inte tror har gjort något men som utfört vissa ingrepp.
Jag menar dock inte att jag vet att ingrepp inte förekommer bland mina bekanta pga att jag inte ser några eventuellt onaturligt accentuerade drag. Jag förstår också att det går att göra (för andra) synliga eller osynliga ingrepp, att det går att viljemässigt välja olika stil eller grad av förändring.

Visst kan det vara så att jag träffar folk som gjort ingrepp, men hittills har samtalet rört om det fanns i bekantskapskretsen.

Delvis knapplån:

Vissa människor har fem personer i sin bekantskapskrets, vissa fem hundra. Jag tror även det påverkar hur övertygade vissa är om att ”alla” har bekanta som gjort ingrepp eller att en inte kan veta. Det nämndes att alla har flera kretsar tex kollegor, men alla människor har inte kollegor. Att baserat på sin egen bekantskapskrets storlek och blandning av folk bestämma att alla känner folk som gjort ingrepp verkar orealistiskt. Att folk (inklusive jag) säger att de inte känner folk som gjort skönhetsingrepp betyder inte att de (jag) tror att alla ingrepp syns. Det verkar mest uttalas av de som vet att alla känner folk som gjort ingrepp att de som vet att de inte gör det tänker så.

Mest har jag alltså svårt att se rimligheten i att någon okänd har insikt i en annan okänd människas bekantskapskrets så till den grad att den ska korrigera vad personen vet om sina bekanta (och insistera även efter det framkommit att bekantskapskretsen är mycket liten). Jag pratar inte om huruvida skönhetsingrepp måste synas eller inte och inte heller om huruvida folk väljer att prata om sina ingrepp eller inte. Jag undrar bara över denna korrektion av andras kännedom om sina bekanta.

För mig är det skillnad att förmedla ”du har visst bekanta som gjort skönhetsingrepp” (orimligt påstående, hur kan någon utomstående veta) och ”det är möjligt att folk i din bekantskapskrets har gjort ingrepp som inte syns” (vilket alltså inte negerar någons levda verklighet). Men det är en metadiskussion som inte hör till ämnet som sådant.
 
Jag väljer i nästan alla lägen att neka till att jag har gjort en bröstoperation. Gud, vad mycket elaka kommentarer jag fått, mestadels handlar om ”slampighet” och kommer från kvinnor 🥺
Kvinnor är oftast dom som är elakast när det gäller kommentarer om utseende. Har aldrig hört något negativt om mitt utseende ifrån en man. 🤷‍♀️ Eller jo, mitt ex var negativ men aldrig ifrån främlingar eller kollegor.
 
Fast det verkar inte helt sant att fillers helt försvinner av sig själv. Ibland flyter fillersmassan iväg och lägger sig någon annanstans ”fillersmigration” vilket man kan behöva behandling för att få bort.
Ett problem med skönhetsingrepp tycker jag personligen är att de marknadsförs som heeelt säkra och icke-permanenta och riskfria när det sen visar sig att de verkligen inte är det.

Jag har absolut inte påstått att det är helt säkert och riskfritt? Du kan få en allergisk reaktion av hårfärgen också. Fillersmassan tas ju tillslut upp av kroppen, så försvinner gör det ju, inom en viss tid. Det går fortare för vissa och långsammare för vissa, och styrs ju av olika faktorer. Men jag har som sagt inte påstått att det är riskfritt, det finns givetvis inget ingrepp som kan garantera det.
 
Jag menar dock inte att jag vet att ingrepp inte förekommer bland mina bekanta pga att jag inte ser några eventuellt onaturligt accentuerade drag. Jag förstår också att det går att göra (för andra) synliga eller osynliga ingrepp, att det går att viljemässigt välja olika stil eller grad av förändring.

Visst kan det vara så att jag träffar folk som gjort ingrepp, men hittills har samtalet rört om det fanns i bekantskapskretsen.

Delvis knapplån:

Vissa människor har fem personer i sin bekantskapskrets, vissa fem hundra. Jag tror även det påverkar hur övertygade vissa är om att ”alla” har bekanta som gjort ingrepp eller att en inte kan veta. Det nämndes att alla har flera kretsar tex kollegor, men alla människor har inte kollegor. Att baserat på sin egen bekantskapskrets storlek och blandning av folk bestämma att alla känner folk som gjort ingrepp verkar orealistiskt. Att folk (inklusive jag) säger att de inte känner folk som gjort skönhetsingrepp betyder inte att de (jag) tror att alla ingrepp syns. Det verkar mest uttalas av de som vet att alla känner folk som gjort ingrepp att de som vet att de inte gör det tänker så.

Mest har jag alltså svårt att se rimligheten i att någon okänd har insikt i en annan okänd människas bekantskapskrets så till den grad att den ska korrigera vad personen vet om sina bekanta (och insistera även efter det framkommit att bekantskapskretsen är mycket liten). Jag pratar inte om huruvida skönhetsingrepp måste synas eller inte och inte heller om huruvida folk väljer att prata om sina ingrepp eller inte. Jag undrar bara över denna korrektion av andras kännedom om sina bekanta.

För mig är det skillnad att förmedla ”du har visst bekanta som gjort skönhetsingrepp” (orimligt påstående, hur kan någon utomstående veta) och ”det är möjligt att folk i din bekantskapskrets har gjort ingrepp som inte syns” (vilket alltså inte negerar någons levda verklighet). Men det är en metadiskussion som inte hör till ämnet som sådant.
Ah det är mig du adresserar angånde korrektionen av andras kännedom om sina bekanta. Du har verkligen vrängt till det så som det passar dig med ganska onödigt hårda ord där du dessutom har läst in saker som inte står. Så eftersom det uppenbarligen är något du undrar över så får du väl fråga dig själv? Eftersom ingen annan påstått det som du yrar om
 
Det nämndes att alla har flera kretsar tex kollegor, men alla människor har inte kollegor. Att baserat på sin egen bekantskapskrets storlek och blandning av folk bestämma att alla känner folk som gjort ingrepp verkar orealistiskt.

Nej, det jag skrev är att man ofta har flera bekantskapskretsar. Och diskussionsmässigt är det väl lättare att vi utgår från hur det ser ut för den större massan folk, och inte enskilda personer. För min del kan vi släppa den diskussionen, det känns inte relevant och det verkar som att du missar poängen med varför det nämndes överhuvudtaget.
 
Jag väljer i nästan alla lägen att neka till att jag har gjort en bröstoperation. Gud, vad mycket elaka kommentarer jag fått, mestadels handlar om ”slampighet” och kommer från kvinnor 🥺
Men det ligger i historien.
Förr i tiden kunde en kvinna bli satt i fängelse för att ha klätt upp sig för mycket.
Den där inställningen lever delvis kvar.
Det var bara prostituerade och högreståndskvinnor som smyckade ut sig.
 
Jag väljer i nästan alla lägen att neka till att jag har gjort en bröstoperation. Gud, vad mycket elaka kommentarer jag fått, mestadels handlar om ”slampighet” och kommer från kvinnor 🥺

Kvinnor är oftast dom som är elakast när det gäller kommentarer om utseende. Har aldrig hört något negativt om mitt utseende ifrån en man. 🤷‍♀️ Eller jo, mitt ex var negativ men aldrig ifrån främlingar eller kollegor.
Det jag personligen märkt av mest av de kvinnor som bara måste vara elaka vad gäller andras utseende är att de ofta är otroligt hårdsminkade själva, lustigt nog. Och i nästa andetag gnäller på att de aldrig går ner i vikt eller något liknande.

Tråkigt att vi inte kommit längre, vi skulle kunna nå så långt om folk bara accepterade varandra så som denne vill se ut.
 
Jag funderar på att ta hål i öronen, men tvekar på om jag kommer orka hindra hålen från att växa igen för nöjet att ha örhängen en handfull gånger om året. Har aldrig färgat håret heller om man bortser från rosa spray i luggen vid frisörbesök på lågstadiet, typ. Känner vad jag vet ingen som gjort någon typ av skönhetsoperation.

Generellt är jag lite kluven till skönhetsingrepp. Jag tycker inte det är oproblematiskt om man skapar en kultur där allt som avviker det allra minsta från rådande skönhetsnorm ska raderas. Särskilt inte som operationer är ett dyrt sätt att följa skönhetsnormen; det blir ännu mer stigmatiserat att vara ful om det dessutom visar att man är fattig, och vice versa.

För mig personligen är det skillnad på att leka med uttryck (t.ex. smink, filter, hår, piercingar) och att skapa en permanent illusion av perfektion. Att det som visas upp i sociala medier eller vid uppklädda tillställningar är någon sorts höjdpunkt snarare än personens normaltillstånd tror jag de flesta redan vet. Det blir åtminstone för mig något annat om "alla" är lika perfekta på ICA en tisdag i november som de är på instagram.

Å andra sidan måste ju folk få välja själva vilka normer de orkar bryta, samt vad de gör med sina pengar och sina kroppar.
 
Ah det är mig du adresserar angånde korrektionen av andras kännedom om sina bekanta. Du har verkligen vrängt till det så som det passar dig med ganska onödigt hårda ord där du dessutom har läst in saker som inte står. Så eftersom det uppenbarligen är något du undrar över så får du väl fråga dig själv? Eftersom ingen annan påstått det som du yrar om
Vad tycker du jag undrar?

Ja, jag har uppenbarligen missförstått dig för det verkade inte alls schysst för mig hur du bestämde att någon annan har fel i hur de känner sin (inte en allmän hypotetisk) krets. Men menade du inte att bestämma att andra tycker fel om hur det ser ut i deras krets det så är det bra. Glad att det kommer fram.
 
Det jag personligen märkt av mest av de kvinnor som bara måste vara elaka vad gäller andras utseende är att de ofta är otroligt hårdsminkade själva, lustigt nog. Och i nästa andetag gnäller på att de aldrig går ner i vikt eller något liknande.

Tråkigt att vi inte kommit längre, vi skulle kunna nå så långt om folk bara accepterade varandra så som denne vill se ut.
Vet inte. Här i tråden är det ju gott om folk som påstår att dom minsann inte håller på med ens smink osv som kläcker en hel del elaka kommentarer.

Och så undrar folk varför de flesta inte pratar om att dom gjort diverse behandlingar.
 
Kvinnor är oftast dom som är elakast när det gäller kommentarer om utseende..

Så är det ju tyvärr och det blir väldigt tydligt i såna här trådar.

-----
I övrigt-
Min anledning till att inte ha gjort några skönhetsingrepp av något slag har noll med nån typ av präktighet att göra.
Är nog få som tänker på det viset "jag är hellre *insert what ever* än att jag opererar/fyller/tar injektioner".
Bara här inne jag sett det resonemanget.

Jag anser helt enkelt inte att jag har något som jag behöver fixa till för att jag själv ska vara nöjd med hur jag ser ut.
Bryr mig heller inte ett dyft om huruvida andra fixar sånt de är missnöjda med, men tycker det är rätt tragiskt med de som opererar sig långt bortom igenkänning.
 
Vet inte. Här i tråden är det ju gott om folk som påstår att dom minsann inte håller på med ens smink osv som kläcker en hel del elaka kommentarer.

Och så undrar folk varför de flesta inte pratar om att dom gjort diverse behandlingar.
Är det inte en eller två användare som skrivit det av 257 inlägg på temat? 1-2 personer är väll knappast gott om folk?
 
Jag tycker jämförelsen med hårfärgning haltar.
"VAD SKA JAG TÄNKA PÅ INFÖR BEHANDLING?
Undvik blodförtunnande medel för att minska risken för blåmärken. Undvik smärtstillande mediciner som Ipren (Ibuprofen), Voltaren (Diklofenak) och Naproxen en vecka innan behandling. Undvik Omega 3 två veckor och alkohol minst fem dagar innan ditt besök. Tar du blodförtunnande mediciner så som Waran, Trombyl eller Elequis så kontakta kliniken innan du bokar din behandling samt kontakta din läkare för eventuell nedtrappning av dessa mediciner innan behandling.

Kom ca 20 minuter innan din bokade tid om du vill ha bedövningssalva, så hinner den verka ordentligt inför din behandling."

"VEM KAN INTE FÅ FILLERS?
Gravida eller ammande kan inte behandlas eller om du är allergisk mot någon av beståndsdelarna av fillers (lidokain till exempel). Du som är under 18 år."

"VAD SKA JAG TÄNKA PÅ EFTER BEHANDLING?
Låt huden vara och bär inget smink 24 timmar efter behandlingen då huden blir mer mottaglig för infektioner pga nålsticken. Ingen träning, alkohol eller flygresor för än 72 timmar efter behandlingen. Undvik att sola på det behandlade området i ca 14 dagar och/eller använd högt solskydd. Meddela din behandlare om att du fått fillersbehandling om du till exempel ska genomgå någon annan typ av behandling i ansiktet veckorna efter din behandling. Vänta med tandläkarebesök 14 dagar."

referens: https://www.masamiestetik.se/vanliga-fragor

Det här är betydligt mer avancerat än att sminka sig eller färga håret.
 
Jag tycker jämförelsen med hårfärgning haltar.
"VAD SKA JAG TÄNKA PÅ INFÖR BEHANDLING?
Undvik blodförtunnande medel för att minska risken för blåmärken. Undvik smärtstillande mediciner som Ipren (Ibuprofen), Voltaren (Diklofenak) och Naproxen en vecka innan behandling. Undvik Omega 3 två veckor och alkohol minst fem dagar innan ditt besök. Tar du blodförtunnande mediciner så som Waran, Trombyl eller Elequis så kontakta kliniken innan du bokar din behandling samt kontakta din läkare för eventuell nedtrappning av dessa mediciner innan behandling.

Kom ca 20 minuter innan din bokade tid om du vill ha bedövningssalva, så hinner den verka ordentligt inför din behandling."

"VEM KAN INTE FÅ FILLERS?
Gravida eller ammande kan inte behandlas eller om du är allergisk mot någon av beståndsdelarna av fillers (lidokain till exempel). Du som är under 18 år."

"VAD SKA JAG TÄNKA PÅ EFTER BEHANDLING?
Låt huden vara och bär inget smink 24 timmar efter behandlingen då huden blir mer mottaglig för infektioner pga nålsticken. Ingen träning, alkohol eller flygresor för än 72 timmar efter behandlingen. Undvik att sola på det behandlade området i ca 14 dagar och/eller använd högt solskydd. Meddela din behandlare om att du fått fillersbehandling om du till exempel ska genomgå någon annan typ av behandling i ansiktet veckorna efter din behandling. Vänta med tandläkarebesök 14 dagar."

referens: https://www.masamiestetik.se/vanliga-fragor

Det här är betydligt mer avancerat än att sminka sig eller färga håret.

Men det var ju inte därför jag jämförde med hårfärg? Det var hållbarheten på själva ingreppet jag hänvisade till och inget annat. Det är ingen i tråden som påstått att ingrepp skulle vara riskfritt eller dylikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 191
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
721
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp