Bukefalos 28 år!

Är det dags för bakskor, eller kan det vara något annat?

bettysmatte

Trådstartare
Hade min 3-åriga haflinger ute i dag på en kort runda längs asfaltväg, grusväg och mossig skogsväg. Hon skoddes om i onsdags på fram och verkades bak. Jag har ridit ungefär 2 ggr/vecka sedan hon kom hem den 7 okt. Turerna tar väl ca 20-30 min, så det är inga långturer vi tar. Mestadels skritt med några väldigt korta travpass.

Idag märkte jag med en gång att hon inte vill ta ut steget riktigt vare sig på bak eller fram :confused: . Hon känns försiktig, och jag kände hur hon ibland "tappade" bakhovarna, som om hon trampade till på något obekvämt (sten kanske). Småsnubblade också på fram några gånger. På skogsvägen var hon superduperpigg och jag fick hålla igen för att inte braka fram i trav över stock och sten. Hon var inte direkt seg någonstans, men kändes alltså lite stel och kort i steget på övriga underlag. Uppför sig helt normalt i hagen. Pigg och glad och jag ser inga rörelseproblem där. Bör jag ringa tillbaks hovis med en gång och be honom sätta på bakskor, eller ska jag avvakta och se om hon ev. har sträckt sig någonstans. Råd...tack!!

Fång har jag erfarenhet av, men det hoppas jag innerligt att det inte är. Hon avlastar inte som en fånghäst, vänder inte som en fånghäst och jag kan inte känna någon onormal värme i hovarna. Några foderbyten har heller inte hänt på sistone. Samma mat sedan de kom hem den 7 okt.
 
Sv: Är det dags för bakskor, eller kan det vara något annat?

Jag skulle prova några dagar med skor bak.
 
Sv: Är det dags för bakskor, eller kan det vara något annat?

Ska kanske också tillägga att jag undrade om hon kanske hade ont i ryggen, så jag tryckte igenom hela området där sadeln legat. Den enda reaktion jag fick var en "elefantnäsa", dvs en häst som njöt i fulla drag av "massagen". Inga sura miner någonstans alltså.
 
Sv: Är det dags för bakskor, eller kan det vara något annat?

Skulle prova att sko bak.

Kan mycket väl vara att hästen är ömfotad.

Var den dessutom relativt nyverkad kanske den var extra ömfotad också.
 
Sv: Är det dags för bakskor, eller kan det vara något annat?

Jag skulle oxå prova att sko bak. Min 4-åring drabbades av stengallor så fort de hade sladdat grusvägen hemma och jag ringde dit hovis, när stengallan hade försvunnit satte vi på bakskor och det blev gensat bättre. Hon törs ta ut steget och rör sej mycket bättre på vilket underlag jag än rider på. Hade problem med galoppen innan jag skodde henne bak men nu är det det enda hon vill. Kan väl säga att det är ett varmblod jag har.
 
Sv: Är det dags för bakskor, eller kan det vara något annat?

Kan ju ömma lite för skoningen också. Men känner du säkert att det är bara bak får du väl antingen sko, eller ridare på mjukare underlag tills det växer ner och försöka senare igen.
 
Sv: Är det dags för bakskor, eller kan det vara något annat?

Uppdatering.

Vi var ute en liten sväng idag och hon rörde sig mycket bättre! Men jag kommer att fråga efter bakskor vid nästa skoning i mitten av december i vilket fall som helst, eftersom hon känner av stenar på grusvägen med bak lite väl mycket fortfarande. Dessutom kommer jag att vilja ha snösulor och brodd då, tror jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 450
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 743
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 666
Senast: Sirap
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp