Är det farligt att de knäcker till i min hästs nacke när ja

L

lie

gör *morotstricket*? låter henne sträcka sig efter moroten när jag tar den vid sidan av henne..då knäcker det till kanske 2-3 gånger i nacken på varje sida! är det bra lr dåligt?? hon är dräktig nu.. :confused:
 
Eftersom det är hon själv som väljer hur mycket hon vrider så är det absolut ingen fara.
 
Varför knäcker det till??
Och när ungefär knäcker det?
När hon böjer lite eller mycket??
Jag har hört att man ska inte göra det, då blir det lätt att hästen snabbt gör denna böjrörelse på halsen för att ta moroten, och det kan bli snabba rörelser...¨sen tillbaka för att räta ut sig och tugga i moroten...
Varför gör du det?

Sam
 
nej hon böjer sig sakta o försiktigt efter moroten! det är inga snabba rörelser! ja ja vet inte varför jag gör det,har hört att det är bra för hästen att den böjer sig när man gör det med en morot..!! men ja kanske har fel? jag vet inte vart det knäcker men det är nånstans vid halsen..
 
okej...går det lungt och sansat så ska det väl inte vara någon fara...men jag har ett tips om du vill få hästen att böja henne...när du rider henne( vet inte om du gör det nu pga hennes dräktighet) Så när du suttit upp, ber du hästen att kyssa din stigbygel...jätte bra knep innan man börjar ridpasset,,,samma sak innan nersittning. Blir en liten signal till hästen som gör att den inte rusar iväg så fort efter uppsittningen (inte för att din häst gör det, men ett tips :))

Du får hästen att lyssna på dig, och kan se lite hur hon verkar vara i mun och lite allmänt hur hon är inför dagens ridpass...Det kan åxo släppa lite spänningar som hon ev kan ha när det nu knakar i nacken på henne...

Sam
 
ne nu rider ja henne inte för hon ska föla om 3 månader! okej det ska jag prova på min andre häst oxå, men vadå ska jag ta tag i tygeln så han tar huvudet dit lr hur?? hehe
 
Anledningen är ju antagligen att strecha ut halsen åt sidorna så att hästen kommer loss i muskulaturen för att bli smidigare. Om du inte vet VARFÖR du gör en sak, hur kommer det sig då att du utövar den? :confused:
 
om jag vrider min nacke åt vänster knakar det.
och inte dör jag av det.
inte för att jag är en häst då men iaf, jag kör morotsövningen på min häst, i början knakade det lite i nacken på henne en gång på varje sida typ, nu gör det inte det.
 
ja för att många har sagt det till mig att det är bra för hästen så då har jag litat på dem och gjort det! jag vet att jag inte gör fel men nu undra jga varför de knacka till på henne eftersom det har inte gjort det innan..
 
När det knäcker i nacken så beror det oftast på att en sena hoppar över en benås. Det händer oftast på en häst som inte är så väl tränad, unghäst eller äldre häst.
Det bästa sättet att stretcha halsen är att göra just som du gör- med en morot. Hästen visar hur mjuk eller stel den är och du kan jämföra dom båda sidorna. När du gör det uppsutten och "tvingar" hästen att kyssa stigbygeln har du inte en aning om den ena sidan är stelare en den andra. Det är bäst att göra morotstricket efter ridningen.
 
Vet inte varför det knakar (eller det är ju kotorna som hoppar omkring lite) men om hästen gör det långsamt utan att tveka eller att det ser ut att ta emot skulle jag nog fortsätta för gör man på rätt sätt så är det ju bra! :cool:

Du kan ju testa utan morot om du är osäker på om hästen tvingar sig själv till smärta pga godis men som någon tidigare skrivit: Det knakar och brakar på mig med utan att det gör ont! :)
 
Jag tycker inte att du ska oroa dig när det knäcker, Jag har själv använt mig av "morotsknepet" och många MÅNGA jag känner. Fick t.o.m en Affish med stretch övingar för häst där moroten finns med :) Själv stretchar jag varje häst före och efter ridtur i både ben och hals/nacke efter hur jag lärt mig på en kurs, Vi stretchar ju så varför ska inte hästen göra det? :D Skulle knakandet hålla i sig kanske du kan be en veterinär kolla lite i nacken när dom ändå är ute och kollar så att dräktigheten skrider på ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
384
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 534
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 543
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp