är det för sent att klippa??

vinkelina

Trådstartare
nu har jag äntligen fått börja rida min häst efter hältan

men hon har stått hela vintern utan täcke, så hon är ganska lurvig, och kommer att bli svettig, är typen som blir svettig av 10 min skritt i skogen på sommaren.

men är det för sent att klippa om jag tar fram klippmaskinen i början/mitten av januari, då jag har räknat med att ha lyckats få upp henne lite i kondition.

eller förstör jag sommarpälsen då
 
Sv: är det för sent att klippa??

Det ska väl inte vara några problem, pälsen brukar växa ut rätt snabbt.
För hästens skull ska du nog klippa.
 
Sv: är det för sent att klippa??

Finns inga vetenskapliga bevis att man förstör sommarpälsen. Jag klipper så sent som i april-maj=) Har klippt i över 6 år och han får lika fin sommarpäls varje år.

Klipp på du bara!
 
Sv: är det för sent att klippa??

I en sån här tråd kan du mycket väl få 100 olika svar för att folk har olika erfarenheter så egentligen är det enda du kan göra att prova och se! :)

Jag tänkte klippa min häst (det blir 4e gången i år) i veckan om det blir torrt så att det går, jag har klippt till och med december förr utan att det har blivit problem. Min häst brukar börja fälla nån gång i halva januari. Jag har tidigare klippt samma häst i februari månad och funktionellt var det ingen skillnad, men linjerna syntes långt in på sommaren och det blev inte direkt snyggt, pälsen ser trist ut.. Dessutom fick han betydligt mer skav än vad han fått när jag klippt sista gången vid den här tiden..
Alltså, min erfarenhet är att det är lugnt att klippa ett par veckor till, men som sagt, olika människor olika hästar olika erfarenheter.. Behöver du klippa så gör det oavsett tid på året så kommer du att lära dig vad som funkar bäst på din häst! :)
 
Sv: är det för sent att klippa??

I år klippte jag första gången i januari, det var aningen sent för min häst för han blev fläckig :D
Inte så illa så att alla reagerade men jag såg det ju :o
Det är bara till att prova! Även om det blir lite konstigt så är det inte så i all evighet.
Min fick fin sommarpäls fast att han såg lite skabbig ut innan.
 
Sv: är det för sent att klippa??

absolut inte. klipp henne!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp