Bukefalos 28 år!

Är det helt kört? - Fått nej från CSN

Sasse

Trådstartare
Jag har då fått ett beslut om att jag inte kan få studiemedel av CSN. Dom omprövar bara beslutet om jag skickar in läkarintyg eller dylikt (vilket jag inte har). Jag saknar för många poäng från min förra utbildning.

Finns det något alls man kan göra eller är det kört? Någon annan som fått nej, vad gjorde ni då?
 
Hur många poäng saknas? Finns en del fånigt lätta distanskurser där man kan skrapa ihop de poäng som fattas.
 
Jag har då fått ett beslut om att jag inte kan få studiemedel av CSN. Dom omprövar bara beslutet om jag skickar in läkarintyg eller dylikt (vilket jag inte har). Jag saknar för många poäng från min förra utbildning.

Finns det något alls man kan göra eller är det kört? Någon annan som fått nej, vad gjorde ni då?

Räcker det inte att plugga en termin med godkända poäng för att komma på banan igen med CSN, eller måste du ta just de gamla poängen? Om det funkar med nya poäng, så räcker det ju om du kan finansiera en termins studier utan CSN, och klarar studierna, så kan du fortsätta med CSN sen.
 
Jag har varit där och fick klara mig utan CSN en termin. Som Tassetass skrev så spelar det ingen roll vilka poäng du får in, bara antalet. Jag kompletterade några gamla lätta kurser, men fickstudiemedel beviljat innan jag var klar, för att mina poäng från terminen rapporterades in så snabbt.

Så när jag var klar med en kurs ringde jag till kursadmin och förklarade läget och frågade om de kunde rapporta in så fort det gick, sedan till CSN och frågade om de kunde se poängen (när jag hade tillräckligt). Alla var väldigt trevliga och hjälpsamma, det är nog en ganska vanlig situation.
 
@Trollslända Hur hade du råd att leva?

Jag vet inte hur många poäng som saknas. Troligen rätt många. Jag klarade inte alls av den förra utbildningen av olika anledningar.

Har dom samma regler för bara bidraget?
 
Jag hade lite pengar från tidigare jobb. Men främst fick jag låna av min ena snälla förälder, sen snåla som fan.

Kollade även stipendier men hittade inget för mig som inte var försent att söka. Men de som är duktiga på stipendier säger ju att det finns massor, jag är inte bra på att hitta dem.
 
Det ska stå i ditt besked hur många poäng som saknas. Bidraget har samma regler som lånet.

Vill lägga till att de bara går efter senaste termin, så om du klarar ht och inget av det tidigare får du ändå studiemedel vt.
 
Det var ett tag sen för mig, så ring och kolla för säkerhets skull så jag inte luras.

Hoppas det löser sig för dig på något sätt. Jag var såklart skitledsen när jag inte fick CSN beviljat, och det tog flera veckor innan jag kommit till någon lösning.
 
Vissa utbildningar kan man få gå via arbetsförmedlingen och då få aktivitetsstöd från f-kassan. Värt att kolla upp.
 
@Sasse Det bör stå i ditt avslagsbrev, hur många poäng du fattas. Jag fattades själv poäng senast, tror det var tre veckor jag var tvungen att vara utan CSN.
 
Jag skickade inte in ett betyg, eftersom jag inte har kvar det. När jag avslutat förra utbildningen så läste jag upp några ämnen, och skickade sedan tillbaka betyget till skolan för att få ut ett nytt. Det var i samband med att den utbildningen lades ner dock. Vet inte om det är därför jag inte fick ett betyg tillbaka. Jag har försökt kontakta dom igen för att få ut en betygskopia, men dom har inte svarat mig på det. Får väl försöka igen.

Vet inte hur jag skulle kunna finansiera en termin själv. Jag har inga pengar kvar från mitt jobb, och mina föräldrar har det också knapert...

@Trollslända Det borde vara så som du säger.

@Gnist Tack för tips. Det verkar finnas för den utbildningen jag läser, men inte på den ort jag läser sas. Får kolla upp det närmre.
 
När jag gick min hundvårdsutbildning (för typ 100 år sen) så fick jag några resor hem/månad betalda av f-kassan och det är lätt värt att bo borta under utbildningstiden för att sedan ha en utbildning, så om den går att få så tycker jag att du ska hoppa på :up:
 
Vill lägga till att de bara går efter senaste termin, så om du klarar ht och inget av det tidigare får du ändå studiemedel vt.
Hur menar du här? Att de bara går efter senaste terminen?

@Gnist Det är absolut värt det. Jag har hittat en distanskurs som börjar om ca ett halvår. Så jag kan ansöka nu, istället för att behöva vänta till våren. Undertiden skulle jag väl kunna gå kvar här om jag hittar någon lösning på det ekonomiska, och sedan får jag väl se om jag får ut CSN för den här utbildningen eller om jag hoppar på den andra. Det finns säkert hål i den här teorin, men... Annars får jag väl läsa några distanskurser och ansöka till utbildningen igen senare.
 
Jag fick också avslag, skulle enligt csn behöva plugga 17 veckor för att få csn igen. Dock enligt min syo på den skolan jag gick då (utbildningen jag gick för sisådär 100 år sedan är nedlagd) så finns det möjlighet att tenta av dessa 17 veckor fortare. Jag vill ju ta studiemedel för en folkhögskolekurs och alternativet enligt syokonsulenterna på både gamla och nya skolan är att göra klart och få godkänt på de uppgifter vi har under den här terminen i förtid. Lite svårare att göra så kanske om man läser en kurs på universitet eller högskola men jag skulle ändå råda dig till att kontakta SYOn på den aktuella skolan och diskutera igenom situationen.
 
Hos oss har "de flesta" fått göra en termin eller ett år utan studiemedel. Om inte annat så för att terminerna ofta hinner ta slut innan utbildningen gör det. Man får jobba helt enkelt. Studiemedelsnivå räcker ju med halvtid för att nå upp till. Trist och slitigt ja, men det är inte för evigt.
 
Vet inte med CSN, men jag ordnade läkarintyg nu för att jag missade gymnasiet och skickade till FK. Sådär tio år efteråt.

Har du skickat brev till dom och förklarat varför du inte klarade studierna?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 063
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 606
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 907
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 214
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp