är det humanaste att ta bort honom

Jag skulle inte ta bort en häst förrän jag gjort allt som stod i min makt för att göra den lycklig. Min häst var hysteriskt rädd när han kom men det lyckades vi jobba bort. Tycker att du ska ge hästen en chans och se vad som händer. Kom en häst till oss vid årsskiftet och hon har precis lugnat ner sig(ägaren har haft henne i 8 år). Jobba från marken och mer er komunikation. Trygghet är vad han behöver nu, någon som han förstår och som förstår honom.
 
:bow: :bow:
..samt att när en travare kommer till en ridis så skall allt gå SÅ SAKTA, det ska ledas sakta, det ska mojsas hit o dit, dom ska stå på gången i 2 timmar....Jag tror aldrig jag haft en saktmodig travare nångång...när vi ska nånstans så är det bara att gå dit...en del hästar vill gå fort, andra saktare, men inte så sakta att det knappt finns styrfart på dom :rofl: :rofl:
Jag har fått "hjälp" av folk som håller ett stenhårt grepp i grimman om hästen går lite fortare än dom vill/kan, hästarna svarar då med att bli osäkra och reser sig...och helt plötsligt har man en "ohanterad travare" :crazy:
 
Min pålle är nog undantaget som bekräftar regeln :)
Han går gärna saaaakta till hagen på morgonen, stannar gärna och kollar in vädret på vägen :)
Sen ute är han oxå ganska lugn, ibland blir han lite brallig, men inte så att han vill skena omkring (vilket vi dressyrnissar tycker det känns som när det blir travar trav :D )

Så har han varit ända sen jag köpte honom, då han tävlade på travet och var i tävlingskondis.
 
låt han va o gör inget med han på en till två månader,låt han gå i hagen,kolla till han,fodra han,verka o sånna grejor men pilla inte med han. han behöver varva ner o känna sig hemma :)
 
Vad har han för skada, som gjorde att han inte höll för trav? Han kanske var så illa däran att det fanns en anledning till att ta bort honom, han kanske har jätteont? Hur var han på stället han stod innan, precis innan du hämtade honom?

Hur är hörseln och synen? Tänkte direkt på det, är något av dessa nedsatta kan det ju vara det som är orsaken till all rädsla?

Annars kan det nog ta ett tag innan hästen acklimatiserar sig, om det är en nervig häst, ge honom lite tid att bara vara!
Hoppas det går bra!
 
:bow: :bow:
..samt att när en travare kommer till en ridis så skall allt gå SÅ SAKTA, det ska ledas sakta, det ska mojsas hit o dit, dom ska stå på gången i 2 timmar....Jag tror aldrig jag haft en saktmodig travare nångång...när vi ska nånstans så är det bara att gå dit...en del hästar vill gå fort, andra saktare, men inte så sakta att det knappt finns styrfart på dom :rofl: :rofl:
Jag har fått "hjälp" av folk som håller ett stenhårt grepp i grimman om hästen går lite fortare än dom vill/kan, hästarna svarar då med att bli osäkra och reser sig...och helt plötsligt har man en "ohanterad travare" :crazy:

Men självklart... :smirk: Alla begriper ju att man ska slita och dra i hästen när den inte gör som man vill. :p ;)

Personligen kan jag inte förstå varför en människa som inte kan hantera en travare ska ha en för. Har inte människorna som köper pensíonerade travare provridit hästarna ordentligt innan dom betämer sig? dom måste väl ha förstått att det är ett arbetskrävande djur??

Jag trodde också att varenda travhäst var misshandlat tills jag kom upp i trettonårs åldern och fick flytta till fosterhem på en hästgård, där dom barta hade travhästar och stenhårt sattsade på trav! Jag har aldrig lärt mig så mycket om hästar som jag gjorde under första året där. Och jag kan inte begripa hur jag i min tröga skalle kunde tro att det handlade om misshandlade djur!!! När det egentligen rörde sig om hästar som (offtast) stormtrivdes med sina liv och Älskade att springa!

Jag har träffat många som köper färska travare från banan som nybörjar hästar bara för att dom är vana vid så mycket, och för att dom faktiskt är underbara allroundhästar. Men ingen begriper att det tar tid att få en travare att bli lika lugn och fin som en "vanlig" skogsmulle.
 
Japp,då vet vi att du har haft hästar som har funkat jättebra på detta vis, men om nu hästen är en sådan pålle som reagerar som en del gör när dom får för mycket energi/protein så är det en av dom hästar som inte ska äta 20 kg hö.

Om Tomaten´s hö är ett normalvärdigt hö får han om han är av den mindre modellen ca 2,5 gång så mycket näring som han behöver - självklart kan detta mynna ut i hysteri speciellt i kombination med att allt är nytt.

Har träffat på hästar som tom sålts pga hanteringsproblem och när dom fått en bättre foderstat (tex från 16 kg hö till 8 för ett 155 cm hög polsk imp som hade gjort sig oridbar på en ridskola - han slängde av alla så ridläraren tvingade klubben att sälja honom) på det nya stället funkat bra från första veckan.

Det är en skröna att ALLA hästar mår bra av mer eller mindre fri tillgång på hö.
Hästar som är UPPFÖDDA med fri tillgång är det nästan aldrig några problem med, dom är anpassade sen födseln. Tunnare, nervigare hästar kan till och med tappa i vikt och få rejäla problem av att få fullvärdigt foder i fri tillgång. GE halm istället.

Den vbltravare som jag har i stallet nu - aldrig travtränad och en trevlig och normalpigg häst blir fullständigt urdum om han får för mycket hö (=12 kg). Han lägger sig ner, drar ryttaren ur sadeln i galopp, hittar på rejält dumma grejer helt enkelt. När vi justerade hans foderstat till 9 kg hö och ersatte den borttagna hönäring delen med kf blev han en helt annan häst, som den han var medans han gick på sommarbete.
Vi märker direkt på honom när vi pga av väderleken får höja högivan = extra middagshö ute, han blir kaxig och hans stallkompisar riktigt taskigt behandlade, han bits, jagar dom osv.

Och varför ska en häst som inget gör äta 20 kg hö ?
Det blir dyr hästskitsproduktion det........

Det är jättebra om man försöker efterlikna det naturliga tillståndet men i det här fallet tror jag att man inte gör hästen någon tjänst, ersätt hälften av höt med halm istället så får magen o tarmen något att göra. I naturen står ju inte hästen och äter fullvärdigt foder dygnet runt.
 
ja tycker inte att du ska ta bort honom.. ge han lite tid... alla hästar blir lite stressiga nä d kommer till et nytt ställe.. han kanske saknar sitt gamla stall.. spendera mycke tid me han så han lär känna dig å så han börja känna sig trygg..;) de skulle vara förfärligt att ta bort han om du bara haft han i två veckor :cry:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 650
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp