är det humanaste att ta bort honom

Har också haft fd. travare. De var väldigt försiktiga i boxen och vände bort huvudet när man kom in. Svårfångade i hagen. Det tog lång tid innan de började lita på mig men den tiden var det värt att vänta på. :p
 
prova NH...min kompis häst blev jättelyhörd och lugnt när hon fattat förtroende för ägaren...då kände hästen att den kunde lite på henne...var jättelugnt med hästen och kräv ingenting...prata mjukt hela tiden såna vänjer sig vid din röst...stackars kuse...en del människor fattar inte att d kan förstöra en hästs förtroende på ett par sekunder och sen kan d ta år att bygga upp d igen... :cry: :mad:
 
stackars kuse...en del människor fattar inte att d kan förstöra en hästs förtroende på ett par sekunder och sen kan d ta år att bygga upp d igen...

Sant i och för sig.....men i det här fallet är det hittils ingen som vet om hästen verkligen är illa behandlad i sitt tidigare liv och tjejen som "förbarmat" sig över hästen har tydligen inte ens försökt prata med föregående ägare till hästen. Man kan följa hela kedjan av tränare och ägare så innan man drar några förhastade slutsatser kanske man kan ta reda på fakta och ABSOLUT göra en ordentlig kontroll av hästen.

Ni som dömer travtränarna utan att ens känna dem kan väl göra ett studiebesök hos någon. Ni kommer att se massor av hästar som är stabila i psyket,pigga och glada och trivs med sitt liv. Det ligger ju i tränarnas egna intresse att se till att hästarna mår bra både fysiskt och psykiskt.
En del verkar tro att travtränare är känslokalla monster och det är i alla fall inte den verklighet jag mött.

Sedan finns det undantag och det gör det ÖVERALLT !!!!!!!

Det finns tyvärr misshandlade vanvårdade djur lite varstans i vårt land. Inte bara inom travet.
 
hade en som din! han skulle slaktas io ja åkte o hämta honom! han var rädd för allt,och gick knappt o fånga i hagen! sen byggde pappa en rundkorall och jag började låta han springa däri i kanske 15 min några dar i veckan..jag körde nh övningar med honom! till slut efter att han gett sig så följde han mig som en hund! jag kunde ha han lös och han följe efter mig! men det var oxå efter att jag tagit dit en kotknackare och han fått masagae regelbundet som han blev bra.. så ta ut en kotknackare och massör för din häst har säkert mkt som ligger fel,de kan va orsaken till att han är så stressad!!!lycka till
 
och ge hästen tid,det är inte så lätt att byta miljö..

och skull inte på travtränaren,jag håller på med trav och i de allra flesta stall så mår hästarna toppen,ingen som slår hästarna lr nå sånt.. men så finns det ju undantag överallt!!!
 
Ringde vår lokala foderleverantör i morse för att fråga om Ferraton och Ultrasan.
Svaret jag fick var: Har du börjat med smågrisar?!?!
Det du frågar om används på smågrisar för att dom ska växa upp och bli stora trevliga matgrisar vid slakt.

Gissa om jag blev paff. :crazy:

Kommer absolut inte att ge min gamla häst något innan nästa veckas veterinärbesök.
 
Ringde vår lokala foderleverantör i morse för att fråga om Ferraton och Ultrasan.
Svaret jag fick var: Har du börjat med smågrisar?!?!
Det du frågar om används på smågrisar för att dom ska växa upp och bli stora trevliga matgrisar vid slakt.

Gissa om jag blev paff.

Kommer absolut inte att ge min gamla häst något innan nästa veckas veterinärbesök.

Ultrasan-injektion ger veterinärer till häst med för vitaminboost. Dock receptbelagt och subkutan injektion. Men det är inte bara till Nassar som sagt, men jag har bara erf av formen som vet sprutar.
 
Vad bra!!!
Jätte tack för ditt svar. :rofl: :rofl: :rofl:
Då ska jag fråga om veterinären kanske kan ge henne en sådan injektion när han kommer.

Jag har knappt sovit eftersom jag grubblat över vad som kan göras för att hon ska ha en bra ålderdom.
Nu känner jag mej genast lite gladare. :)
 
:love: :love: :love: :love:

Du har såååå rätt .......det känns hopplöst tråkigt att så många här på bukefalos kommer med påståenden om att aktiva travare har ett förfärligt liv. Troligen har de flesta ingen som helst erfarenhet av trav utan har själva bara hört rykten......

Det är tur att jag har goda erfarenheter av mina fodervärdar. Annars skulle jag allvarligt överväga att hellre slakta hästarna som inte tävlar längre (eller går till avel) än att riskera att bli oskyldigt anklagad och smutskastad av folk som får låna/köpa dem.

Skickar en jätteros till min nuvarande fodervärd (Martina) som jag litar på till 100%.
Eftersom jag vet att den hästen trivs bäst när hon har en uppgift tycker jag att det är "guld" att någon rider henne de år hon inte är dräktig.

Visst är det trevligt när travfolk och ridfolk kan samarbeta och visa varandra lite ömsesidig respekt :)
 
ja det är så det är..!

hade jag en häst som inte funkade på banan längre och jag sen låna ut den lr gav bort eller vad som helst och sen att den personen i fråga pratar skit om mig och att hästen blivit illa behandlad, då hade jag blivit galen!! :devil: hehe! när det oftast inte ens stämmer..

ja ni som tror här att travare har det förfärligt åk ut till olika travtränare och se själva hur de har det!!! vad skulle man tjäna på som travtränare om man behandlade hästen illa och slog den och den var vanvårdad?? det blir då bara sämre resultat när den tävlar..! det är rent skitsnack att komma och säga att travtränare m.m behandlar hästarna illa! för så är det oftast inte! så klart finns det idioter som slår sina hästar men det är inte bara på travsidan ska ni veta.:!
 
Jag har jobbat åt en känd travtränare.

Och jag kan säga att de hästarna han hade, de mådde dåligt!

De var så rädda för honom att jag inte ens kunde hålla dom på stallgången om han skulle titta på ett sår, jag var tvungen att sätta fast dom i kedjor och då hände det ofta att de trotts det slet sig! :mad:

Vid ett tillfälle skulle han tvätta ett sår på en unghingst, hästen kastade sig bakåt, slet sönder grimman och ena kedjan och var livrädd. Tränaren blev skitförbannad och skrek att jag skulle ta hand om idiothästen. Hästen stog och skakde. Jag hämtade nytt bomull, med jodpax (som det promt skulle vara) och tvättade såret, först blev hästen lite orolig och spänd men när den märkte att jag inte blev arg slappnade den av och stog helt still.


Denna travtränare håller till på en stor bana. Alla vet hur han behandlar sina hästar (om de vet vem han är) och ändå får han fortsätta, folk har provat att anmäla honom, men han blir aldrig fälld. Han har tillochmed kommit undan med att klå upp folk!!!




Nu vet jag inte om man kan kalla henne tränare men jag känner en tjej som hade en fin travare. Hon ridtränade honom och en annan travtränade honom, iallafall var det så när jag bodde där nere. Hästen var hennes jobb. Hon såg till att en massör kom regelbundet, och speciellt vid travlopp. Hon tvättade benen med en speciell tvål varje gång han varit på banan, för att han inte skulle få mugg mm.
Han var hennes ögonsten.

Hon följde med på alla tävlingar. Hon tog hand om honom före och efter start och hon stog alltid vid bannan när han sprang. Det gav också resultat. Hon köpte hästen för 10.000:- Han sprang in lite över 1 130 000 kr för henne!






Det finns riktigt hemska travtränare! Och det finns riktigt bra!
 
Men herregud :eek: Vart har du varit :confused:
det är bara att anmäla till din travbana, en sån människa kan åka på näringsförbud om det kan bevisas........
är det ett proffs el amatör??
 
En människa som beter sig som du beskriver ska anmälas gång på gång, på gång, på gång..........så att han åtminstone vet att han är "påpassad" även om bevisen inte räcker för en fällning.

Det finns dessutom en regel inom travsporten som säger att man inte får "skada travsportens rykte" och en egen domstol inom travet kan mycket väl dra licensen eller utfärda ett annat straff för en person som behandlar sin personal och sina hästar illa även om den civila domstolen friat personen i fråga. Alltså kan han fällas på minst 2 ställen om man får fram bevis.

IDIOTER finns som sagt överallt och är inte något unikt för travet. Däremot är travsporten mer i "fokus" när det händer något hemskt pga att det är en stor sport med mycket mediabevakning (och många "djungeltelegrafer"). Vad som händer med djur (oavsett ras eller art) ute i "stugorna" när ingen ser är ingen som vet.........det är bara att hålla ögonen öppna och våga agera när man ser något som är oacceptabelt.
 
Kan Pm´a och skvallra...

Men denna man hade ingen tränarlicens eller om det var tävlingslicens minns inte, i sverige. Han var undertränare åt en annan stor tränare och fick vara där enbart för att tränaren fick så många startklara hästar tack vare honom. :mad:
 
...i så fall är det tränaren som anställde honom som är ansvarig.....som tränare är man alltid ansvarig för hästarna även om man delegerar jobbet till någon annan :mad: Skicka gärna ett pm även till mig så lovar jag att hålla ögon och öron öppna. Vi som sysslar med trav vill verkligen köra med öppna kort och rent spel. I ditt fall är du ju själv vittne och då är man mer säker på att att dina uppgifter stämmer än när man bara hör saker som någon annan "hört" av någon som har "hört osv........

Tyvärr förekommer även osanna rykten och då är det illa för till slut tas man inte på allvar ........."sagan om vargen" eller också är personen oskyldig och då är det riktigt illa.

Kom att tänka på hur man fungerar när man läser saker. I din historia förekommer två olika personer.....en är ond och en är god.....den onda får jag ont i magen av att läsa om och jag går nästan i taket, men historien om den goda läser jag och glömmer lika fort. Goda rykten fastnar helt enkelt inte.......synd men sant, eller hur :confused:
 
Abslout inte...inte efter så kort tid.
Har du kollat honom ....så han inte har ´problem med hörsel, syn etc...allt som kan gör att han har det så jobbigt...om han forstätter, kanske byta miljö...vad har hänt med hästen innan du köpte den???

Sam
 
Vad är det för en jävla idiot som håller på så?? du får gärna pm mig och skvallra!! sånna idoter ska inte få ha hästar!!!!!!!!!!!!!!! mm visst finns det sånna idioter oxå som skriker och sparkar hästen... m.m.. :mad: :cry:
 
Det tycker jag verkligen inte att du ska! Min kallblodstravare höll på precis som du sa när hon kom till mig för snart tre år sen. Hon var rädd för precis -allt-! Det har nu gått över, och hon är en jättelugn och fin häst. Ge honom tid och arbeta gärna med NH med honom, det gjorde jag och dom brukar tycka det är tryggt när det finns en ledare. Du kommer säkert få en toppen häst som jag har fått när du haft honom framåt ett år!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 940
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 543
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp