är det humanaste att ta bort honom

Jo, visst, men iaf min häst tyckte det var mycket reyggare när jag verkligen tog kommandot och dessutom "talade" ett språk hon förstod. :) Kanske uttryckte mig lite klantigt, men ibland så blir det ofta så att nervös hästar inte har tid att lyssna på människan och då kan man ju inte heller påstå att det finns en ledare. :smirk:
 
Det där är ju att på ett sätt dumförklara ett djur! Hästar förstår vårat kroppsspråk oxå, om vi är konsekventa!
Och att säga att vi pratar hästarnas språk känns ju egentligen löjligt.. eftersom de talar med kroppen och miner som vi aldrig kan härma...

Säg istället att du och din häst har kommit på ett eget språk som ni förstår båda två.. :)
 
Okej, vi kommer överens på ett språk som båda förstår. Vad jag däremot menar (vad gäller min egen häst) så kan man inte hantera henne hur som helst, hon kan bara hanteras om man hela tiden är lugn och metodisk och tänker på sitt kroppsspråk.
Dessutom kan det ju tilläggas att jag inte sa att jag pratade hästarnas språk, jag sa att jag talar ett språk som hon förstår :p
 
Ursäkta att jag lånar ditt utmärkta svar, humelibumelan.


OH NEJ....
Så var det då slut på denna diskutionstråd.
Att det alltid ska dyka upp dessa "två bokstavs"-människor och förstöra dessa trådar :mad: :mad:

Okej Tomaten och alla ni andra som vill diskutera hästhantering utan dessa individer, vi får väl helt enkelt ta och börja en ny tråd.
Åtmindstånde skulle jag vilja veta hur det går framåt med din häst.

Och tänk på att ett fungerande ledarskap bara kan ske mellan två individer som förstår varandra på samma plan utan tvång eller slaveri.
 
Jag har ju haft travare sen början på 90-talet då jag tog steget över til trav. Jag har hanterat de flesta sorters travare och de behöver tid. det spelar ingen roll hur stratklara de är när de kommer till mig, de får i alla fall acklimatsiera sig och titta på bana och omgivningar,
De går ihop med en kompis eller två beroende på hur beståndet ser ut just då och trivs ganska omgående.
Men jag ger dem ordentligt med tid, dock kör jag dem för är de tränade så får de en massa problem annars.
Men jag borstar och promenerar och pysslar så attde känner sig välkomna.
nu har jag som tur är ett konstant bestånd en avelsmärr och en 2-åring.
"-åringen är lite nervig men ändå tuff och avelsmärren var ett vrak när jag fick henne tillbaka efter en sejour hos en
amatör(jag ägde inte henne då)
Jag skulle lägga på täcket och hon ramlade nästan omkull av skräck hon som var en klippa innan.
Det tog över ett år innan hon sluatde rygga tillbaka när man skulle tränsa o s v.
Så ge det tid, man får så mkt tillbaka när förtroendet kommer.
 
är han grundligt vetrinärsundersökt?

Det kan vara så enkelt att han har rejält ONT, det brukar framkalla konstiga reaktioner.. Det är DEFENTIVT det första du ska göra
 
Det är inte vara halvblod som är feta, dock har deras ägaren en större benägenhet att vara hysteriska över om ens ett revben skulle anas eller kännas minsta lilla.
Min travare är dock rund som en boll för det mesta så det finns hos alla sorter...
 
absolut.......tar man över en häst bör man först ta reda på vilket språk den lärt sig (den är formad av människor om den inte är en vildhäst)

Börja alltså att ta reda på vad hästen är van vid och utgå från det språket innan du börjar omskolningen till det "språk" du själv helst vill använda.

Det är väl i alla fall det bästa för hästen, eller :confused:
 
Be någon mer rutinerad om hjälp!

/Frida

_____________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
 
alltså vad är det du försöker göra när du jobbar med honom??
ta det bara lungt och gå promenader i grimma o grimskafft i stället för o rida eller gör något kul ga han godis och bli kompis med honom!
2 veckor har gått och du funderar redan på att ta bort han! då funderar jag vilken sorts hästmänniska du är?!
:mad:
 
Nu har det gått ett tag sedan du skrev tråden, hur går det för er?
 
Jag undrar precis som föregående. Hur går det nu ?
Av alla välmenande råd så kan man väl sammanfatta så här eller...
Ta det lungt, det kan ta tid. Var han i toppkondis så kan det bli överslag.
Och sen undrar jag efter att ha läst hela tråden, vad har han för hälsostatus, det pratas om skador.....
 
Ville bara tipsa om EquiCalm som kan hjälpa vissa överdrivet stressade hästar. Jag har gett det i perioder till min tidvis väldigt lättstressade häst och det har funkat kanonbra. Det finns också olika örtblandningar som skall vara lugnande för nervösa hästar, jag har provat en del men inte tyckt att de har haft nån större effekt på min häst. Tror dock att det är väldigt individuellt vad som funkar och inte funkar på en häst.

Sen är det ju naturligtvis att jobba med hästen som ger mest, men att ge någonting som dämpar nervositeten när det är som värst underlättar mycket.
 
Ja, det går väl sisådär men jag ser ändå att det gå litelitelite framåt.Jag är ute och går han får följa med när den andra hästen körs av min kompis så sitter jag bakpå och håller i honom så han får komma ut lite med sin kompis.
vår hage ser ut som om jag är väldigt o ordningsam står hinder ut, dunkar, ikea säckar alltmöjligt hänger det i träden.Från att ha stegrat sig gånger om dagen rakt upp med mig i grimmskafft har vi gått till men så pass långt att jag inte "följer" med upp.
Jag har ju som sagt uttryckt mig väldigt dumt i denna tråden, jag vill inte slakta honom men jag har aldrig sett en så här stressad häst. nu har jag ju fått reda på att det är normalt och då försvinner dom tankarna och jag jobbar på med honom som "vanligt" fast i hans takt.
Drog ner nåt kolosalt på maten, kanske att han får för lite men i dag äter han minst 20 kg hö och ca 4 dl Hippo Breed.
Är ju dock det att jag inte får usätta honom för nåt som han inte riktigt förstår, då står han på bakbenen, tar jag tag i honom blir han rädd o ställer sig ännnu högre. SÅ vi ser nog rätt roliga ut när vi är ute jag plaskar omkring i diken och snövallar och han går på stigen/vägen :D
Men det får ta sin lilla tid för jag ser ändå att han har "det" som jag letar efter. :love:
 
Menar du 20 kg hö om dagen så kan jag nog säga att du där har en stor del av anledningen till hans hispighet. Herregud det måste bli otroliga mängder överskottsenergi oberoende på värdet i höt, förutsatt att det är överhuvudtaget ätbart.
 
Hoppsan, jag menade inte att ditt hö skulle vara oätligt utan att det skulle ha så låga värden så att det skulle vara likabra att fodra med halm.
 
Två veckor är ingenting. Mitt varmblod var också rädd för sin egen skugga när han kom från travet. Det tog drygt 2 år innan han lugnade ner sig. Dock är han fortfarande lite tittig vid uteridning, men han går snällt förbi sålänge matte är lugn och ber honom om det.
Du får ha i åtanke att varmblod har mycket överskottsenergi när de kommer från hårdträning till att vila eller promenadridas lite (beroende om hästen är inriden eller ej).
Överskottsenergi kan yttra sig på många olika sätt! Att det har kommit till en flytt också mildrar inte direkt.
Ge hästen en ärlig chans. Som sagt, två veckor är ingenting! :smirk:
 
Jag har ALLTID gett mina hästar minst 20 kg vägt hö/dygn. Plus allt som dom stoppat i sej i hagen under dagen.
Och jag har aldrig haft några problem med att dom varit för pigga.

Och höet har aldrig varit av dålig kvalite avseende näringsinnehållet.

Men så har jag heller aldrig haft några hästar med sterotypiska betenden( krubbitning, vävning m.m. för dom som undrar), eller magproblem.

Hästen är ju skapt för att äta minst 18-20 timmar/dygn.
Alltså att i princip hela dygnet gå och småäta.
 
2. Att folks kaffar en häst från banan UTAN ATT HA EN ANING om vilken kondition hästarna är i, vilka rutiner de är van med, vilken arbetsintensitet de är vana vid etc. En travhäst som är van att köras/motionerad 7 dagar i veckan (även om det bara är lätt jobb vissa dagar), som inte är van att gå i hage mer än några timmar per dygn, som är van med mycket liv och rörelse, och som stått på en viss foderstat. Som dessutom inte är tränad för att lyssna på viskningar eller stå stilla och beundra utsikten, utan för att prestera, för att vara uthållig och snabb etc. Som är tränad med ganska motsatta betthjälper som mana nvänder inom ridningen etc.

Och så tar vi och byter foderstat helt på den, ändrar alla rutiner, ställer den i hagen (där den inte riktigt vet vad den ska göra i början), går stillsamma promenader och överröser den med en massa krav den inte förstår som vi tycker är basic men som är grekiska för hästen. Och så UNDRAR folk varför de verkar nervösa und so weiter? Jag är ganska säkra på att MINA lugna, snälla hästar skulle få den mest förhärdade tränare att sucka över "nervösa araber" om de plötsligt utan förvarning stallades upp på travet och sattes i träning som travhäst.

Jag har haft en kallblodstravare, köpt som 12-åring av uppfödaren. Hon var vansinningt bortskämd, visste övht inte vad "stå still" betydde 8endera sitter man fast på stallgången, eller så rör man sig, as simple as that) och var överlag väldigt mycket "springa, springa, springa". Och ju mer man försökte stoppa henne dessto fortare sprang hon. Men vad skulle hon göra då?? Hon visste ju för sjutton inte annat, hon gjorde set som människorna förväntat sig av henne och lärt henne i 12 år. Hon var inte ett dugg misskött eller vanvårdad. Däremot hade hon någon gång uppenbarligen fått stryk i boxen av någon som varit berusad då hon fick panik vid åsynen av ett spö i stallet, och blev panikslagen om man hade råkat dricka ett halvt glas vin innan kvällsfodring.

Men att kalla henne vanvårdad hade varit helt osant. Visst, hos någon travtränare hade hon fått spö. men jag vet ridhästar som fått spö utan anledning med. Och hennes uppfödare hade snarare skämt bort henne än något annat.

När hon fick lite tid att inse att den lille ettriga snorungen på två ben därnere (jag) ville att hon skulle göra helt andra saker än hon trodde så började hon ju förstå, och när hon förstod sansade hon sig. Men i början undrade jag ibland om jag tagit mig vatten över huvudet, eftersom hon var 600 kg stirrighet och hetsighet i princip. Men vad annat kan man eg förvänta sig?

Och jag hade god kontakt och fick massor av information både av hennes uppfödare och hemmatränaren och hon var inte en "stressig" häst egentligen. Hon var 'känd' för sin stabilitet, ärlighet och snällhet. Och jag fick en rockard så jag kunde köra henne lite i början med, och framför vagnen var det en helt annan häst i början. Där var hon på mammas gata och visste precis vad som förväntades (och 13-åriga Alex hade inga problem alls att köra henne).

Men det verkar vara 'mode' att anse att travhästarna behandlas illa och är stirriga. Av någon anledning brukar dessa "stirriga" hästar gå att hantera nästan hur som helst. De är oftast (min var ett undantag) lätta att hantera, lätta att sticka, de accepterar vilken utrustning som helst utan att säga flaska, man kan röra dem överallt, det går att duscha huvudet/ansiktet på dem utan att de rör en fena, de är snälla att sko ect etc. Det går i min värld inte ihop med en stirrig elelr nervös häst (sådana finns ju såklart också, men när folk tycker deras travare blivit vanvårdna och slagna etc så är det oftast bara i ridning och annan liknande hanteringd et märks. Inte i att leda, sköta om, sticka, bandagera, spola etc. Och det stämmer inte..)



Tack tack tack och åter TACK! för det inlägget!

Det är många som köper travhästar som verkligen inte förtår att en travhäst lever ett helt annat liv!! Att det handlar om riktiga atleter som är vana att springa långa sträckor. Offta tränas hästarna i trav i olika tempen i över eb timme utan att det syns på hästen. och dom tycker det är roligt och mår bra av att löpa på det viset.

Sen tror en människa som köper en travhäst att den på två röda ska vara nöjd med att lalla u hagen och ut och skogsridas ett par dagar i veckan! Och när hästen reagerar på ett "nervöst sätt", som egentligen bara är ett tecken på att den vill röra sig mera, så tror folk att den har blivit misshandlad?

Och jag kan inte förstå vart alla dom här misshandleshistorierna kommer ifrån!? förstår inte människor att man omöjligt kan ställa sig och piska sin häst på travbanan utan anledning för det är ALLTID någon som ser. I alla Hästbrancer finns det ju klart människor som slår sina djur :smirk: MEN så vanligt är det inte som folk påstår!
Enligt vissa människor missköter var och varranan människa sina hästar. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 921
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 541
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Stora shoppingtråden II
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp