Bukefalos 28 år!

Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

Berin

Trådstartare
Hittade den här annonsen på Buke:
*Länk borttagen av moderatorn*
Hur lätt är det inte att beställa en sådan för någon som tycker att "de gjort allt" för att få bukt med problemen de har med sin hund?

Förbjud försäljningen, inte bara användandet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

:eek:

Jag reagerade mest på detta:
"Dressyr får därför ske annorstädes eller innehar man det för ägandets skull eller
i väntan på bättre tider.
"
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

ser jättebra ut, nästa gång min hund vill springa efter grannens katt eller en löptik vet jag precis vad jag ska hota att beställa:devil::angel:

Skrämmande hur lätt det är att få tag på olagliga produkter!
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

*delvis KL*

Bara en tanke: Är det inte lite oklokt att länka till dessa sidor som säljer produkterna? Ju fler som hör talas om sidorna desto större risker är det att någon faktiskt köper elhalsbanden.
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

Varför tas en länk bort av moderatorn som finns på Buke?
Har inte denna annonsör t o m betalt för att få sin annons visad på dessa sidor? Den fanns på här på hund!

Till FrittePower: Dessvärre är det inte olagligt att köpa, äga eller sälja elhalsband enbart att använda dem!

Hur kan Bukefalos ta in en sådan annons? :eek:
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

Jag tror inte att Buke "tar in" annonser utan "får" annonser (bl.a. efter innehållet på sidan) från Google. Ser man en olämplig annons får man väl kontakta Gunnar eller moderator, så kanske just den annonsen går att spärra.
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

jag vet ju att elhalsband diskuterats livligt i alla trådar om Cesar Milian men jag ser det på två sätt.

Jag skulle aldrig använda ett elhalsband i syfte att straffa eller uppfostra en hund och tycker redskapet är både lite otäckt och skrämmande.(jag såg hur starkt min hund reagerade när hon sprang in i ett häststängsel för några månader sedan i min mosters hästhage)

Däremot som tex i de länder där du har giftormar som dödar hunden kan det vara till en oerhörd hjälp för att hunden ska få behålla livet.

Min åsikt är att elhalsband skulle kunna få användas av särskilt utvalda personer som gått utbildning för att använda det, och att man därigenom får hjälp om man har ett problem som inte går att lösa.(hunden jagar kanske grävling,viltsvin eller något som kan skada den otroligt mycket)

Jag har aldrig själv kommit i kontakt med ett sådant halsband,men vad jag har hört så är strömmen inte värre än att det kittlar lite.Det gör alltså inte ont på hunden.

En motfråga är också varför tillåts elstängsel till bla hästar om det skulle vara så farligt?
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

Jag har aldrig själv kommit i kontakt med ett sådant halsband,men vad jag har hört så är strömmen inte värre än att det kittlar lite.Det gör alltså inte ont på hunden.

Eh, det är klart att det inte bara "kittlar till lite", då skulle det ju inte ha någon som helst effekt. Det måste kännas rejält om det ska avbryta en hund som är okontaktbar, och det är väl vid de tillfällena det behövs?

Jag tycker inte heller det är bra att vem som helst kan köpa ett elhalsband, men nog tycker jag att de borde få användas av speciella utbildade personer för att lösa vissa problem.
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

Hade en mycket bra diskussion med en hundförare tillika utbildare hos Polisen förra helgen och han förkastade all användning av el i samband med hund. För att den ska vara effektiv att använda så måste man tydligen kunna utlösa elen direkt innan hunden handlar d v s när hunden tänker och sedan är det försent. Han sa att oftast får du en osäker hund. Elen förstör bara hunden.

Skulle jag se någon använda el på ett djur skulle jag inte tveka att ta upp mobilen och filma eländet som bevis när jag anmäler användaren.
 
Sv: Är det inte dags att förbjuda försäljningen av elhalsband?

jag har aldrig sett någon använda el men inom jakt fanns det vissa som användet det för o få hunden (i detta fall fågelhund) att inte jaga rådjur/älg mm.

vissa anser att hundar inte nedärver ett beteende men min setters mor blev elad, hon gick på rådjur mm och i detta fallet gjorde inte elen någon nytta. (det kan nog göra det i vissa små fall men det är ju en feg genväg som, enligt mig inte håller i långa loppet)
men hon blev bara mer hårdhudad och "egen". man fick inget gensvar.
men min setter är iaf en riktigt träskalle. innan har man kunnat korrigera hundarna genom att skrämma (vi har andvänt nyckelknippor mm som kasstats nära hunden när den skulle dra och fått en reaktion sen kontrat med en inkallning och sedan massa beröm) detta har dock aldrig funkat på min setter.. han drog bara, du kunde hängt i svansen på honom han drog ändå.
det kan vara så att han är så som individ men i vår krets säger många "jo men det är inte så konstigt för hans mamma blev elad"

hemskt är vad det är

//Mimmi
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 181
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 850
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 528
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp