Är det lagligt att uppmana folk till djurplågeri?

Jag får också upp dem. Men tror den är utländsk i grunden. Inte för det gör den bättre.

Men det finns på rak arm inget brott jag kan se det faller under tyvärr. Anstiftan till djurplågeri är straffbart förvisso, men det täcker inte riktigt in en sådan här situation.
 
Men kan det räknas som falsk marknadsföring/bör ha medicinsk licens eller vad det heter? Iofs undviker dom ordet fång, men eftersom det är så tydligt på bilderna...

Eller gäller det bara människor?
 
Men kan det räknas som falsk marknadsföring/bör ha medicinsk licens eller vad det heter? Iofs undviker dom ordet fång, men eftersom det är så tydligt på bilderna...

Eller gäller det bara människor?
Teoretiskt kan de lika gärna vara ömma pga sulömhet.

Jag skulle tro att avgörande egentligen är om de sas påstår att det botar/förebygger etc eller om de mer påstår att det stärker hovarna mm. Typ om jag påstår något tar bort huvudvärk, eller om jag påstår att det är skönt med en kall handduk på pannan när man har ont i huvudet.

Men det borde vara marknadsföringsreleringar som kan bli aktuellt om något skulle kunna stoppa. Jag har inte kollat närmare på annonsen, utan besvarade just det kring djurplågeri
 
Men kan det räknas som falsk marknadsföring/bör ha medicinsk licens eller vad det heter? Iofs undviker dom ordet fång, men eftersom det är så tydligt på bilderna...

Eller gäller det bara människor?
Marknadsföringspåståenden ska vara (vet inte formuleringen, men typ) korrekta. oavsett vad det handlar om.
Frågan är hur mycket de kommer undan på vaghet här? Där är en parentes som att det ska ges i kombination med korrekt hovvård, t.ex. Och det påstår väl aldrig direkt att deras medel i sig själv botar, bara att det "hjälper till" i kombination med andra insatser (typ 🙄)

Men det ser ut som det säljs från Belgien. Så då antar jag att svensk lagstiftning inte alls blir tillämplig?
 
Marknadsföringspåståenden ska vara (vet inte formuleringen, men typ) korrekta. oavsett vad det handlar om.
Frågan är hur mycket de kommer undan på vaghet här? Där är en parentes som att det ska ges i kombination med korrekt hovvård, t.ex. Och det påstår väl aldrig direkt att deras medel i sig själv botar, bara att det "hjälper till" i kombination med andra insatser (typ 🙄)

Men det ser ut som det säljs från Belgien. Så då antar jag att svensk lagstiftning inte alls blir tillämplig?
Fast fick vi inte den lagstiftning pga EU så då borde vi ha samma.
 
Fast fick vi inte den lagstiftning pga EU så då borde vi ha samma.
Fast det är helt okej sälja kosttillskott som påstås kunna hjälpa till med både det ena och det tredje (viktnedgång, rörligare leder mm). Så det är nog lika här att de kommer undan med att deras produkt kan hjälpa till att stärka hoven i kombination med annqt
 
Precis som @MiaMia skriver är det vagt nog att de ska komma undan med det. De påstår aldrig att fodret botar fång, bilder och ordval är dock insinuerande nog för att konsumenten som inte vet något bättre ska dra en sådan slutsats. Men juridiskt har de inte lovat något, utan egentligen beskrivit något som kan sägas om vilket annat foder som helst.
Det är som kosttillskott till människor där det ofta står "som en del av en balanserad diet och aktiv livsstil" eller liknande.

Det är ful marknadsföring såklart tycker jag. Har sett liknande tidigare, ofta utländskt med svensk text över eller svensk AI röst för att nå svenska konsumenter, men företaget och produkten är sällan svensk.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
42 255
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp