Bukefalos 28 år!

Är det någon som vet...

Sv: Är det någon som vet...

Hejsan, jag har en eng staff.. Skillnaden är storleken, annars så ser dem väl likadana ut. Av dem am staffarna som jag har sett så har dem haft mindre öron än den eng staffen. Eng staff öron står rätt ut åt sidorna, mens örona på am staffen (av dem jag har sett) har stått upp - det beror väl också på vilken hund man har tittat på. Annars så är den eng staffen mindre än Am staffen.
 
Sv: Är det någon som vet...

Som Natali skrev, amstaffarna är större. Och det är ju två olika raser, så det är inte bara storleken som skiljer.

Här ser man skillnaden tydligt :)

Staff:
crufts.jpg


Amstaff (kuperad):
Midaschampionship.jpg
 
Sv: Är det någon som vet...

Ok!! Vilken av raserna är vanligast här i Sverige??
Vad är det för skillnad på hundarna mer än storleken ex. temperament?
 
Sv: Är det någon som vet...

Oj, jag vet inte vilken som är vanligast.. Här omkring verkar staffarna vanligast, men det kan ju se annorlunda ut i andra städer.

Temperamentmässigt är de ganska lika. Amstaffen är nog en aning lugnare.
 
Sv: Är det någon som vet...

Jag har blivit lite sugen på en sån hund...kan du berätta lite mer om rasen?? :)
 
Sv: Är det någon som vet...

Amstaff vet jag inte så värst mycket om, har en staff själv så jag kan berätta lite kort om dem (eller iaf hur min hund är, och de jag träffat).

De är GLADA, busiga och envisa. Älskar människor! Lättlärda men kanske inte alltid så lättdresserade. :angel: De är framåt och orädda, så ibland är det roligare att hitta på något annat än att lyssna på matte.. Och så är de väldigt gosiga och fäller knappt. :) De hänger gärna med på allt möjligt, måste aktiveras en del men man kan ta det lugnt ibland utan att hunden börjar klättra på väggarna.

Kanske ska ta några nackdelar också, även om jag inte kan se några stora. Men jag kan tänka mig att det är många som inte skulle passa med staff. Man måste vara envis och tålmodig.. De kan vara extremt jobbiga och påfrestande. :crazy: Man ska veta vad man ger sig in på. :p Hundaggressivitet förekommer, men jag har bara sett det hos en enda staff.

Hurdan hund vill du ha, temperamentsmässigt? Vad vill du göra med hunden?
 
Sv: Är det någon som vet...

Just ja, en till sak som kan vara lite jobbig.

Staffar kan leka rätt "brutalt", de bufflar och knuffas och brottas. Det är inte så många andra hundar som tycker det är kul. De flesta hundar som Selma har fått hälsa på har backat förskräckt när hon har börjat leka.
Hon går inte ihop så bra med småhundar, hon lyssnar inte på deras tillsägelser. Hundar som är lika stora (och lika kraftiga) eller större brukar gå bra.

Sen finns det säkert staffar som är lite försiktigare än min. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Postar en fråga åt min vän som inte är medlem här. Hon har en engelsk staffe (staffordshire bullterrier) som nu är 11 månader...
Svar
11
· Visningar
1 860
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Vad har ni för mått på bilbur till era staffar? Har ni kört valp i bur direkt, eller börjat med sele inuti bilen?
Svar
9
· Visningar
541
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej Vi ska kontakta veterinär direkt på måndag men tänkte om du någon som känner igen detta 😊. Har en 2,5 årig staffe tik som börjat...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp