Är det realistiskt..?

Sv: Är det realistiskt..?

Vad gäller naturlig betäckning så betalar du hingstens avgifter samt uppstallning/bete. Sedan tillkommer på vissa ställen även en stations avgift.
SH avgift tillkommer och sen självklart dräktighets undersökning, den på 16-19dygn är viktigast så man kan se om det är tvillingar sen bör man kolla på 45 eller 90 dygn, beror ju även på betalningsvillkor på hingsten osv (ska man betala 90dygns så vill man ju vara säker på att det finns en parvel där)

För naturlig så är det samma avgifter men det tillkommer seminavgift, stations samt seminavgift betalas EN gång/ säsong. Vissa stationer har en seminerings kostnad/seminering utäver semin/veterinäravgiften, typ en hundralapp.
Men på stationen så ingår alla ultraljud vilket det inte gör på det naturliga.

Hos 88an där jag var 2007 så betalde man en stations avgift på 800kr, sen ULades stoet innan första betäckningen och efter sista, dvs när hon inte tog emot mer den brunsten, ULen gick på 500kr/st sen tillkom 3-4dygn á 80kr och sen dräktighets undersökte jag henne hemma på 16 resp 90-100dygn någonting, kostade några hundra var eftersom jag kollade flera ston samtidigt.

Det året kostade seminfölet och det naturliga fölet mig ungefär lika mycket då alla ultraljud ingick i seminavgiften på 1500kr.
Det som skiljer är hingstens avgifter, de är billigare på naturligt.
(obs priserna är exkl moms)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Jaha imorgon åker mitt 18 årig sto till stationen, Så jag har bestämt mig att prova även om hon är gamal.
 
Sv: Är det realistiskt..?

O vad spännande! Jag håller tummarna för att det tar sig :)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Lite enkelt kan man säga att bäst före datum på ett sto oavsett om haft föl innan eller ej är 16 år. Det är då åldersförändringarna i livmodern börjar komma och problem med foster och dräktighet dyker upp. Ett undantag är äldre ston som får föl hela tiden där fungerar livmodern bättre trots förändringarna. Så det man ska vara beredd på med ett äldre sto som haft föl är att det kan kosta mycket och risken för att hon inte blir dräktig, resorberar eller kastar är betydligt större än för ett yngre sto.
Sedan är det ju ingen garanti att det går bra bara för att stoet är yngre heller. Lade själv ca 40 000 på ett yngre friskt sto förra året utan att hon blev dräktig.
Men har man råd att lägga ut en hel del pengar utan garanti för att man verkligen har föl nästa år och är psykiskt beredd på att det gå åt skogen så är det klart att man kan försöka även med ett äldre maidensto.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Jag är beredd att det kan gå åt pipan och mentalt förberedd . Ibland måste man chansa och följa magkänslan........Hon ska undersökas först o.s.v
måste våga tro :) Sedan om man har pengar till det , ja det är en annan sak det är ju ett lotteri kan man ju säga , funkar inte detta så får man väl spara ihop pengar till en annan häst ,fast det blir ju inte samma sak.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Nej, det är ju så, det är inte samma sak. Det är precis så jag känner också... För jag sitter o tänker att om några år finns hon inte längre hos mig, och kommer jag någonsin få tag på en sån underbar häst igen? Man vill ju ha något som lever kvar, något mer än bara bilder och minnen... Usch, blir alldeles nervös när jag tänker på det... :(
 
Sv: Är det realistiskt..?

Då får du väl gå samma väg som jag håller på med........ ibland får man vara lite vågad.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Ja, jag ska verkligen betänka alla svar jag fått och möjligheterna jag har till att förverkliga detta.

Tack så mycket alla som har svarat!
 
Sv: Är det realistiskt..?

Nej, det blev inte så i år. Jag valde att fortsätta på tävlingsspåret och jag kommer fortsätta satsa på det i höst. Det gick helt enkelt inte att få ihop de kommande åren med plats för ett föl.. hur mycket jag än vred och vände på det tyvärr. Känns tråkigt eftersom jag tycker mitt sto har så många otroligt fina egenskaper...
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Senast: ginnies
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 662
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Avel Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp