Är det realistiskt..?

lillaP

Trådstartare
Jag har skrivit i denna tråd tidigare om att jag gärna skulle vilja betäcka mitt sto. Jag har lite frågor som rör sig om kostnad, ålder och lite annat, skulle vara mycket tacksam att få svar på dessa. Fyll gärna på med fler frågor och svar!

Jag har ett underbart sto. Hon har ett hjärta av guld och ett sådant hopphuvud! Otroligt rädd om sig och vet precis vart hon har sina fötter. Teknik och kapacitet... Fin exteriör. Jag tror hon verkligen skulle uppskatta att få bli mamma.

Men hon är en -91 som aldrig tidigare haft föl.... Och det står överallt att man helst inte ska betäcka äldre ston, att det kan vara riskfyllt och så. Men vad är komplikationerna som kan uppstå som skiljer sig från ett yngre sto?

Kostnaderna för språng o dräktghetsavg. är ju lätta att förespå, men allt det andra? Vilka siffror får man räkna med att man kommer upp i till dess att fölet är ute, friskt och utom större risk?

Man kan ju ha stoet på seminstationen under tiden man går igenom den proceduren. Men sen, ska man ha henne på lösdrift helst eller som vanligt i box - hage på dagen? Skulle ett stallbyte en period efter påvisad dräktighet kunna ha stor negativ effekt, dödlig utgång för fölet?

Jag fick nyligen höra att stoet inte fick vara alltför vältränat eftersom detta kan sätta ner viljan/förmågan (eller hur jag nu ska uttrycka det) att bli dräktig. Mitt sto är i tävlingskondition, ganska välmusklad, normalhull. Förutsatt att allt står rätt till gynekologiskt, är det realistiskt att betäcka henne i år?

Skulle vara väldigt tacksam om någon/några har lust att berätta i korthet hur det sett ut med uppstallning, träning m.m från det att fölet föds till ca 3 års ålder (alltså innan inridning)

Ursäkta totalrörigt inlägg! :p /Pernilla
 
Sv: Är det realistiskt..?

Kanske inte att man inte ska, men att det är riskfyllt att göra det. Jag valde kanske en dålig formulering. Att stoet helst ska vara iaf yngre än mitt då det får sitt första föl. Bästa ålder 4-14 år läste jag i "att bli med föl" tex.

Men när jag berättar för folk jag känner att jag skulle vilja betäcka mitt 19åriga sto får jag genast reaktioner, som om det är för sent.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Beror det inte lite på hur stoet är i kondition? Finns ju ston som är hur unga å pigga som helst när de är 18-19 och sen finns det ston som är riktigt trötta vid 10.
Jag tror personligen att de ston som blir dräktiga kan i normala fall föda sitt föl. Om man nu inte manipulerar vid betäckningen. (då är det inte längre normala fall)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Du och jag är i exakt samma situation. Mitt sto är också en -91 alldrig haft föl och är i tävlingkondition. Pratade med semin stationen här om veckan de sa det har inte med åldern att göra utan konditionen och hur pigg stoet är. Fick rådet att varva ner och inte tävla . Visserligen kanske det är lite svårare att få dom dräktiga men själva fölningen ska de kunna klara.
Har du bestämt Dig för vilken hingst du ska ha ? (Nyfiken)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Jag är också i en liknande situation. Mitt sto är född -92 och har aldrig haft föl tidigare. Hon har dock blivit seminerad en gång tidigare men det hade aldrig tagit (detta var säkert 10 år sedan). Vilka hingstar har ni funderat på? =)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Vad skönt att höra att jag inte är ensam i samma tankar :o Det känns ju som att de på seminstationen borde veta bäst, så det är ju bra!

Men det finns många andra saker som spelar mot ett föl, bla att jag nästa år vill söka hippologen... och jag vet inte hur det kommer se ut ekonomiskt då... så det var därför jag frågade lite kring det. Kostnaderna för detta år är ju inget problem men det är om jag ska plugga sen... =/

Om allt nu skulle bli som jag vill så är Cartier en kandidat. Dom har ju många fina hingstar att tillgå där på eklunda, har även kollat lite på casir ask men känner att cartier skulle passa bäst... (Inte för att jag är så insatt i hur aveln fungerar) Men baserat på det jag vill ha ut av fölet känns det aktuellt.

Berätta gärna om ditt sto och vad du har tänkt för hingstar!
 
Sv: Är det realistiskt..?

Vad trist att det inte ville gå.. När det blir så att seminen inte tar, kostar det seminavg. för varje gång? Och om det inte blir ngt i slutändan, kostar det lika mycket ändå?

Vad har du för häst och vilka är hingstkandidaterna? :)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Jag hade tänkt mig radiator. Sedan har jag inget andra val ... kanske escudo.
Får se om det tar sig.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Obs !!!! Läste lite om Cartier ..... verkar vara en superhingst........ Den ska jag lägga på minnet.
 
Sv: Är det realistiskt..?

När det blir så att seminen inte tar, kostar det seminavg. för varje gång? Och om det inte blir ngt i slutändan, kostar det lika mycket ändå?QUOTE]

För mig gick det på ungefär 17-20000:- och det tog sig inte. 3 brunster var vi där om jag inte minns fel. Så det kan bli dyrt.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Semin och språng avgift betalas en gång/ säsong.

Normalt halvblods föl så får man räkna på 20-30.000kr om man ska vara realist.
Sen tillkommer ju lite ibland och det hänger självklart på vilken hingst man ska ha.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Oj! Allt det för ingenting... det är ju inte så kul :(

Känns ju som att det finns en sådan risk för mitt sto också, som börjar bli på äldre dagar. Detta kräver verkligen lite fundering.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Semin och språng avgift betalas en gång/ säsong.

Normalt halvblods föl så får man räkna på 20-30.000kr om man ska vara realist.
Sen tillkommer ju lite ibland och det hänger självklart på vilken hingst man ska ha.

Kan du berätta vad de olika utgifterna består av? För det jag hittills vet är det som man kan läsa sig till på de olika seminstationernas hemsidor. :crazy:
 
Sv: Är det realistiskt..?

Jag kollade upp Radiator, verkar ju som en grymt fin hingst! Många verkar ha åsikten att han har ett mykt trevligt temprament också :) Vad har du för sto? Är det hoppning som du spetsar in dig på?

Ja, Cartier verkar himla trevlig. Mitt sto har fin teknik o hoppegenskaper rent generellt, så kombinerat med Cartiers benteknik borde det ju bli ännu bättre :p Drömmen är ju att få fram en häst som är snäppet vassare än min dam. Som kanske kan gå 150 hoppningar eller om man får drömma lite extra, ännu större klasser ;)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Hade jag varit du hade jag satsat på en hingst på naturlig betäckning. Det blir mycket, mycket billigare om hon inte tar sig. Välj en kunnig och erfaren hingsthållare som vet vad h*n gör.

På seminstation betalar du stationsavgift+seminavgift och uppstallning. För två år sen gav jag cirka 6 000:- för det. Sedan tillkommer eventuella behandlingar. Mitt sto har aldrig behövt behandlas så jag vet inte kostnaderna för det.

När stoet väl är dräktigt behöver kostnaderna inte skilja sig så mycket mot semin, det beror på hingstens avgifter, men med ett så pass gammalt sto skulle jag köra på naturlig betäckning om jag inte hade bra med pengar.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Kan du berätta vad de olika utgifterna består av? För det jag hittills vet är det som man kan läsa sig till på de olika seminstationernas hemsidor. :crazy:

Kolla;

avelfordummies.webs.com

Där finns mycket matnyttig information :)
Men den verkar var under uppbyggnad så alla länkar funkar inte ännu.
 
Sv: Är det realistiskt..?

Jag kollade upp Radiator, verkar ju som en grymt fin hingst! Många verkar ha åsikten att han har ett mykt trevligt temprament också :) Vad har du för sto? Är det hoppning som du spetsar in dig på?

Ja, Cartier verkar himla trevlig. Mitt sto har fin teknik o hoppegenskaper rent generellt, så kombinerat med Cartiers benteknik borde det ju bli ännu bättre :p Drömmen är ju att få fram en häst som är snäppet vassare än min dam. Som kanske kan gå 150 hoppningar eller om man får drömma lite extra, ännu större klasser ;)

Har en hannoveranare efter prince thatch hon är impoterad från tyskland.
Väldig bra inställning till hoppning framåt på alla sätt. Så jag hoppas det blir
hopp i den ev. avkomma. Finns ju knappast någon radiatoravkomma att köpa för en vanlig arbetare så då får man göra en själv:)
 
Sv: Är det realistiskt..?

Hade jag varit du hade jag satsat på en hingst på naturlig betäckning. Det blir mycket, mycket billigare om hon inte tar sig. Välj en kunnig och erfaren hingsthållare som vet vad h*n gör.

På seminstation betalar du stationsavgift+seminavgift och uppstallning. För två år sen gav jag cirka 6 000:- för det. Sedan tillkommer eventuella behandlingar. Mitt sto har aldrig behövt behandlas så jag vet inte kostnaderna för det.

När stoet väl är dräktigt behöver kostnaderna inte skilja sig så mycket mot semin, det beror på hingstens avgifter, men med ett så pass gammalt sto skulle jag köra på naturlig betäckning om jag inte hade bra med pengar.

Vet inte hur vanligt det är med naturlig betäckning, men alltså seminen kostar 3000 kr (det kanske är per seminering, om det inte tar sig?) och hingstens avg. 6000kr, och det är ju inte så mycket pengar. Men det är senare jag funderar på, med vet. besök, speciellt foder etc? Sådana kostnader som ev skiljer sig från de vanliga..


Kolla;

avelfordummies.webs.com

Där finns mycket matnyttig information :)
Men den verkar var under uppbyggnad så alla länkar funkar inte ännu.

Tack! Ska läsa där :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Senast: ginnies
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 662
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Avel Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp