Bukefalos 28 år!

Ni som har erfarenhet av fölningar se hit!

Status
Stängd för vidare inlägg.

eldkyss

Trådstartare
Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare. Många funderingar...
Särskild kost till stoet under dräktigheten?
Hur ofta gör man ultraljud under dräktigheten?
Har man någon som helst hum om (förutom tiden) när det börjar bli dags?
Mardrömmen är ju att man inte ska vara hemma när det sker ifall mot förmodan stoet skulle behöva hjälp.
Föla inne eller ute?
Med andra hästar eller ensam?
Jag har hört att det inte får ta för lång tid från det att fölet börjar synas tills denne är ute? Hur lång tid är okej? Hur vet man om man behöver ingripa?
Skall navelsträngen avlägsnas direkt?
Hur lång tid har efterbörden på sig att komma ut innan det börjar bli akut?

Igentligen skulle jag behöva få vara med och se några fölningar så man inte är helt handfallen när det väl är dags. Någon som kan tipsa om någon bra bok?
 
Du hittar svar på alla dina frågor och många till om du använder sökfunktionen.

Varje år finns det en tråd om de dräktiga stona där alla dina frågor dyker upp. Kolla i dessa och i boken Att bli med föl så får du svar. Ställ de frågor du inte hittar i tråden om dräktiga ston, den läses av många som har erfarenhet och som gärna delar med sig av dem.

Görel moderator på avel
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 371
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 866
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 534
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp