Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

T

Tjalfe

Jag har en shettis som är runt 109 hög och rejält viktbärande. Jag vill inte sälja henne pågrund av att hon betyder mycke för och att jag behöver sällskap till min fjording. Vill vänta med att sälja henne ett tag till eftersom jag ska köpa en stor häst om några år.
Jag är ca 160 lång och väger endast 45kg. Jag brukar rida barbacka på henne i skritt och lite trav på grus/skogsvägar här omkring. Hon är alltid jätte pigg och vill småtrava hela väggen så man får hålla in henne. Tror ni att det kan vara skadligt för henne om jag rider på henne? Jag har ridit i många år så jag tror jag är ganska balanserad när jag sitter på hästryggen.
Hon är inte inkörd och har blivit rejält skrämd så jag klarar inte av att köra in henne. Och vill inte bara ha henne stå i en hage. Dessutom så är hon alltid så himla glad när jag är ute och rider på henne!
Men kan det skada henne om jag rider på henne?:confused:
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Självklat inte!!! Roligt att du vill rida henne, så hon får lite omväxling. Jag tycker inte man kan generalisera, men klart är att shettisar kan bära tungt. Men som du själv beskrriver så har det ju att göra med hur hästen är byggd. Eftersom du beskriver att hon är viktbärande så utgår jag från att hon inte är alltför tanig.
I sveriga har vi ju alltid haft som kutym att det ska se estetiskt riktigt ut när man rider. Dvs en ponnyryttare ska inte vara för lång. Men det har ju ändrat sig sedan Islandshästarna importerades. De ryttarna är ju oftast "för långa" till sina hästar, i gamla ögon sett. Du har väl samma skepnad som en islandsryttare när du kommer på din shettis, kan jag tänka. Benen lite under buken :-))
Rid på och ha roligt med din älskade pnny. Du märker ju själv den dagen som hon skulle börja säga ifrån din tyngd, efetrsom du känner henne så väl!
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Jag håller med Kira, så forsätt att rida så länge du märker att hon tycker om det och klarar det;)
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

tack för ditt svar:)
Ja och jag har ju absolut inte tänkt att göra några ansträngande saker med henne utan bara skogspromenader.
Ja det ser kanske lite komiskt ut när jag sitter på henne. Dom flesta shettisar är ju väldigt viktbärande men hon är ju väldigt stor på alla sätt! Hon är ju b-ponny, extremt kraftigt byggd, stort huvud m.m..
Hon är alltid superglad när hon får komma ut! huvudet högt, spettsade öron och små travar hela tiden! Så en sak är ju säkert, hon vill ju bli riden! Och eftersom jag alltid rider barbacka så är det ju ingen sadel som ger extra tygnd.
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

men akta när du rider mycket barbacka så hon inte får tryckskador( eller vad det kallas) då vikten inte fördelas delas på samma sätt som när man rider med sadel.

men detta kanske är induvidiellt. vet iaf i ett stall då alla typ red barbacka jämt och dom hästarna fick tryckskador( eller vad det heter) pga detta

säger inte att du ska sluta rida barbacka men man kanske kan kolla upp extra å känna igenom på ryggen där man sitter efter ridturen å se om man märker om nått inte är som det ska!
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Om hon verkar glad och pigg kan jag inte tro att hon tar någon som helst skada av att du rider! Och det är ju skillnad på ridning och ridning. Lite skritt och trav på en väg då och då är ju inte särskilt ansträngande. Det hade varit skillnad om du satt och red hårda dressyrpass eller hoppade med din shettis...
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Jag rider med en padd för att undvika det lite iaf:D
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

:) jag tycker att det är jättebra att du rider din shettis , spec om det är en grövre modell som är pigg när du rider. tror det hade varit mer skadligt om hon fått gå å dra utan motion
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

är det någon som vet om shettisar har ungefär samma benstomme som islänningarna?
man läser ju oftast i böcker om shettisar att "dom kan bära en vuxen man i svår terräng".
har också hört att shettisar är starkaste hästrasen i förhållande till sin storlek.
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

men om man ser på de grövre modellerna av shettis så är ju inte kroppsbyggnaden så anorlunda mot nordsvenskarnas. då alltså i förhållande till storlek.
fast jag är ju ingen bedömmare på så sätt så nån annan kanske tycker anorlunda
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

aaaarrrgghhh va søøøøøøøøøt!!!!!!!
mmm ja måste ju bara sæga att de ser faktiskt inte så tosit ut altså. Jag har alltid vatt av den åsikten att hæsten klarar mer æn vad vi moderna tror. ja rider fortfarande ner till C ponnysar (inte lættare modeller dock) de enda som e att man får ju va extra noga med balansen. Bra øvning før ens egna balans:)
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

det låter som en helt ok storlek om du rider förnuftigt. har själv en shettis som är halvnr mindre och barn som ridit tills de var ungefär som du. bra med folk som uppskattar dessa fantastiska små hästar.

lägger du på en välsittande sadel så fördelas din vikt bättre och du har troligen bättre balans med hjälp av stigbyglarna, så då borde ni kunna göra i stort sett allt utom hoppning och långritt. ha't så kul med din shettis:)
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

åhhh så himla söt! ser ut som en tvilling till våran:love:
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Tycker ni att jag ska rida med eller utan sadel? Det blir ju mer trcykfördelande med en sadel men det blir också extra vikt:crazy:
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Jag tycker inte alls att du såg så stor ut! Det är nog inga problem att du rider! men du lär väl kanske växa mer, så det kanske kan vara en ide att du lär dig tömköra din häst? Eller är hon rädd för det oxå? Lycka till o ha det så kul med din lilla sötis!
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Jag tycker inte alls att du såg så stor ut! Det är nog inga problem att du rider! men du lär väl kanske växa mer, så det kanske kan vara en ide att du lär dig tömköra din häst? Eller är hon rädd för det oxå? Lycka till o ha det så kul med din lilla sötis!

Nej jag växer inte mer på längden. Har inte gjort det på några år och om man jämför med mina föräldrar så blir jag inte så mycke längre. Men jag kommer säkert(hoppas jag iaf) att jag ska väga lite mer.

Jag brukar tömköra henne men har inte så mycke ideer på hur jag ska göra det för att få det varierande.

Jag kommer väl antagligen sälja henne om några år när jag ska köpa häst, men fram tills det så vill jag ju kunna motionera och sysselsätta henne, hon blir ju så ledsen av att bara stå i hagen:(
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

jag tycker du kan variera barbackaridningen med att använda sadel ibland. du kan kanske köra in pållen många shettisar älskar det. är den lydig kan du också cykla med den. men med din vikt tror jag inte alls du behöver oroa dig.
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

jag kan tyvärr inte köra in henne. hon har blivit ordentligt skrämd och jag har själv varit med i en olycka med häst å vagn så jag tycker det är pest!:(
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Usch.. just nu är jag jätte sur och besviken.. Hade tagit med mej mamma ut på en ridtur och hon tog jätte fina bilder på mej och lill-pållen, perfekta bilder att visa här då ni ser jätte bra hur jag ser ut på henne. Både ridbilder och när jag står brevid henne. Och jag min klant råkar självklart trycka på fel knapp så att ALLA bilder försvinner:eek: :cry:
Får försöka ta nya men dom var verkligen perfekta...:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 033
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 039
Senast: tuaphua
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp