Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Jag hade också velat väga 45 kilo så jag kunde rida min shettis :) Det hade varit hur kul som helst :D
*Fullständigt onödigt inlägg* :D
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

det är så jäkla kul:D dom är så kvicka dom där små! och man behöver ju inte vara rädd för att trilla av;)
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Ska eventuellt köpa en sadel(om man nu kan kalla det så) en gammal rackare som antagligen inte finns på marknaden längre. Det kallas iaf puta men den har inga bossor och sittsen är helt platt(kan kanske jämföras med en barbacka-pad fast i läder?) Har ju svårt att hitta en sadel som passar min lilla ponny samtidigt som den ska passa mej men vill ändå ha stigbyglar då det hjälper balansen och även "håller upp" mina långa ben så att jag får ett bättre skänkelläge och också hjälper mej sitta kvar på ryggen när hon får sina stålle-ryck;) . Tänkte köpa en bra padd också att ha under så att det blir någorlunda tryckfördelande. Sadeln jag har nu passar varken henne eller mej eftersom både hon och jag har blivit grövre efter att jag köpte sadeln. Den är också ganska "hög" och det gör ju att jag får en längre över kropp vilket försämrar balansen. Med den här sadeln jag tänkt köpa nu kommer jag ju "ner" mer på hästen men mina fötter hamnar ju nästan i knä höjd på henne;) men hellre det än att det går vinglit.:smirk: Önskar att jag hade vart lite kortare men haft den vikten jag har nu, då hade allt dåligt samvete försvunnit. Iofs så har jag inte dåligt samvete för hästen eftersom hon alltid är jätte glad när hon rids av mej. men det är alla andras blickar och tankar som grämer mej:( För det ser ju absolut inte vackert ut. Men nu ska vi ju inte på dressyr-tävling så det spelar väll ingen roll.:D


Tror ni att det kan vara passande med den här sadeln eller behöver jag en "riktig" som fördelar trycket bättre?

Vad tyckte ni förresten om bilderna, kallar ni henne viktbärande eller är det bara jag som tycker hon är det? Första bilden hade hon precis kommit hit så där var hon inte så gammal. Kanske kan försöka hitta fler bilder eller ta nya kort i helgen!
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Här kommer lite andra bilder, dock ganska gamla:

Sommarbild ,Longerat, hon är inte så gammal här heller och det är jag som står brevid:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/Bild185-1.jpg?t=1166003893


En sommarbild till:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/P8060069.jpg?t=1166004138

Med täcket på sej:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/PA250034.jpg?t=1166004211
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/PA250035.jpg?t=1166004229

Där har ni några fler bilder där ni kanske kan se hur pass viktbärande hon är. Ska försöka ta rid bilder i helgen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Det såg ju inte alls farligt ut!! :)
Sålänge ni båda har roligt tycker jag ni ska köra på det, och ridbilder vill jag jättegärna se :D
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

hihi ja ridbilder blir nog roligt för er att se, för det ser ganska komiskt ut:rofl: kanske kan fixa en liten film snutt med så ni verkligen får se hur framåt hon är! Var ute en liten sväng idag hon små trava hela vägen tills det var dax att vända, då blev hon sur för att hon inte fick gå längre och lunkade hemåt:D
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Jag tror absolut inte att det är några problem! Rid på:) Jag rider själv shettis och jag väger 49 kg och ponnyn är 98(nånstans där). Dock rider jag alltid barbacka, hade jag haft stigbyglar så hade de behövt vara så långa så att det hade varit risk att hon fastnade i dem:crazy:
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

hihi ja ridbilder blir nog roligt för er att se, för det ser ganska komiskt ut:rofl: kanske kan fixa en liten film snutt med så ni verkligen får se hur framåt hon är! Var ute en liten sväng idag hon små trava hela vägen tills det var dax att vända, då blev hon sur för att hon inte fick gå längre och lunkade hemåt:D
hehe ni ser iallafall bättre ut än mig på c-ponnyn jag har hand om ;)
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Hej! Vad kul att du rider din lilla ponny och att hon tycker det är kul:rofl: Är jätteintresserad av att se "ridbilder".

Har själv en shettis som jag, när han är gammal nog, skulle vilja rida in. Han är idag 106 cm över manken, 108 cm över korset och ca: 18 månader. Så han spräcker nog a-ponnygränsen ordentligt:D

Jag själv är vuxen, 162 cm lång och väger 52 kg. Så funkar det för dig borde det ju funka för mig:D Sen ska jag ju inte använde hästen till jätteavancerad ridning, mer ha ett roligt motionsalternativ till körning + låta ungarna rida lite ibland. Alltså inget tungt.

Så ridbilder ser jag fram mot:banana:
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

har inte slutmätt min pålle "ordentligt" än utan bara mätt lite slarvigt själv och kom fram till att hon är ca 109cm. Hon ska kanske slutmätas 17 januari, ska bli roligt å se om hon är a eller b:D

En bekant till mej rider en liten b-ponny korsning, vet inte vad han är för raser men nått med shettis är det iaf, och ryttaren är riktigt lång men väldigt smal och inte särskilt tung så hon rider honom, visst det ser knäppt ut men dom har roligt:D

Jag rider ju runt på lite grus och skogsvägar har omkring på min lilla tös och ibland blir det enklare dressyr övningar i skritt och trav.

Hon passar överhuvudtaget inte som barnponny eftersom hon är väldigt pigg och "tittig", hon är en riktig liten fegis och flyger i luften för små saker. Dressyr tycker hon inte är roligt och blir jätte stark och envis och vägrar göra nått om det sitter en okunnig ryttare på.
Så ska hon ridas så får det nog bli av nån i min ålder om det inte är så att det måste vara ledare:smirk:

Ska fixa ridbilder i helgen. Rider ju barbacka nu så mina fötter ramlar ju ner ganska långt, så det blir nog en rolig syn:D

Roligt att höra att jag inte är ensam om att rida små hästar:D
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

till vår shettis som verkar vara nästan samma storlek som din köpte vi en 15" sadel från b*rjes, den heter p*nto, vid bom. först trodde vi vi gjort bort oss för den låg helmysko när man spänt den, men så spände vi i de två bakre strapparna och nu funkar den jättebra. svanskappa krävs dock, men jag tror det är för att hon är både bakhör och har knappt nån manke alls. både ryttare och häst (tror vi iaf, det verkar så) trivs med nya sadeln. funkar även för min äldre dotter som hjälper lillasyrran ibland och hon är i din storlek.
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Här kommer ridbilderna på mej och lilla Jasmin:D Observera att jag har mycke kläder på mej(ser större ut än vad jag är:p ) Barbacka bilder:D

http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/jasmin1.jpg?t=1167400347
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/jasmin2.jpg?t=1167400410
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/jasmin3.jpg?t=1167400467

Dyker efter en grästuva:smirk:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/jasmin4.jpg?t=1167400523
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

jag tycker inte du ser stor ut... :) det ser bara så himla mysigt ut, och hästen glad :bump: . Nästan så man blir sugen att minska ner 10 kg och skaffa stor shettis... ;)
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Nu puttar jag igång den här gamla tråden igen.

Nu är det så att där min kompis bor har det "byggts" en ny grusväg ute i skogen. En perfekt ridrunda med fin natur. En kompis till henne hade skrittat och travat lite med sin shettis och sulky den rundan och det tog ca 45min. Nu är jag och min kompis(som har en inkörd shettis) sugna på att ta en sväng med våra pluttar. Jag förstår ju att jag inte kan rida på min lilla tös hela vägen, men hur länge tror ni att jag kan rida utan att hon tar skada? Det blir endast skritt om jag bestämmer mej för att ha med henne.
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Nu puttar jag igång den här gamla tråden igen.

Nu är det så att där min kompis bor har det "byggts" en ny grusväg ute i skogen. En perfekt ridrunda med fin natur. En kompis till henne hade skrittat och travat lite med sin shettis och sulky den rundan och det tog ca 45min. Nu är jag och min kompis(som har en inkörd shettis) sugna på att ta en sväng med våra pluttar. Jag förstår ju att jag inte kan rida på min lilla tös hela vägen, men hur länge tror ni att jag kan rida utan att hon tar skada? Det blir endast skritt om jag bestämmer mej för att ha med henne.

Klart du kan rida hela vägen om hon är van att vara ute med dig på ryggen. annars rider du så länge som du brukar, hoppar av och går en bit, och sen rider igen.
Dagen efter kollar du för säkerhets skull att hon inte blev öm i ryggen. Tror inte det är ngn fara.
Gulligt av dig att vara så mån om din lilla "docka".
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Fortsätt att rida på henne ! :) Det är bara bra att hon får komma ut och röra på sig ;) Ifall du har möjlighet så kanske du kunde testa tt rida med westernsadel så den fördelar vikten över en större yta än en vanlig sadel o framför allt än när du rider barbacka. Men du kan gärna fortsätta att rida barbacka ibland, men variera gärna.
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

Hej! Kul samtalsämne! :)
Jag tror inte alls at din lilla ponny tar illa vid av att du rider henne,som du säger är hon ju pigg å glad så du märker när du är för stor. Men det är du inte än på ett tag :)

Jag är själv i samma sits, eller ja jag rider också en shettis. Även hon en av de grövre modellerna. Hon ser verkligen ut som en "stor" häst på korta ben mitt lilla gull. Jag är en aning tyngre och längre än dig men Ida (ponnyn jag rider)verkar inte märka skillnad på om det är jag eller ett litet småbarn som sitter på ryggen :rofl:
Jag rider henne både barbacka och med sadel, inga som helst problem med sadel. Jag rider henne dock bara ett fåtal gånger per vecka men hon jobbar på som vilken häst som helst :)

Fortsätt du att ha skoj med din ponny och var inte rädd för att rida med sadel, då kan du ju som sagt avlasta hennes rygg i större mån
:D

Lycka till! /Amanda och Ida ( den "lil-stora hästen")
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

På bilden ser du inte alls för stor ut!
 
Sv: Är det skadligt för min ponny att jag rider på henne..?

vad glad jag blir när ni inte tror att hon tar skada:) Vi har ju så otroligt kul när vi är ute! Hon har så mycke energi och gör allt för att göra rätt. När jag kommer ut till stallet bärandes på träns och sadel och med hjälm på huvudet gnäggar hon och kommer springandes i full fart:love: Har aldrig så kul med dom "stora" hästarna jag rider!

Just nu rider jag ju med en så kallad ponnyputa. Den är typ som en läderlapp med filt under. hoppas ni förstår vad jag menar:d Och under den har jag en ganska tjock vojlock plus en ordentligt padd i sån där gel. Men det du sa om westernsadel kanske skulle funka bra. Hade en westernsadel till henne för några år sen som jag tyvärr har sålt nu, och den har jag för mej att jag fick plats ganska bra i och den låg jätte bra på henne. det finns ju en del westernsadlar till ponnysar att få tag på också.

vad tycker ni andra om idèn med westernsadel?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 013
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp