Är det verkligen eksem?

Saile

Trådstartare
och isåfall, är det verkligen knotten han inte tål?

Det är framförallt svansen han kliar, men sålänge jag smörjer och han har täcke verkar han inte klia mer än normalt.
Igår när jag smorde in honom i mankammen var han jättefin, inte svullen eller skorvig alls. Och då hade jag inte, pga sjukdom, inte kunnat smörja honom på två dagar :o
Nu har det ösregnat till och från i ett par dagar så man tycker ju att det borde klia av knotten då men varje gång jag åkt eller gått förbi hagen så står han lugnt och äter eller sover. Han verkar väldigt tillfreds överlag.

Men hur vet man att det faktiskt är knottallergi han har?
För visst finns det andra allergier som ger klåda? Typ pollen och så.
Mask kan väl också orsaka klåda?
Jag ska avmaska dom imorgon så får se hur det blir efter det.
 
Vad man kan säga om hästar som kliar sig just under sommarhalvåret, dvs den del av året som är mest insektsberikad. Ja det beror på insekter, MEN som många andra allergiker utvecklar inviden kanske även andra allergier. Men man bör räkna med insekter som grund, det finns forskning som studier det.
 
Vad ska du avmaska med? Springmask ger klåda men svarar dåligt på ivermektin-preparat. Behöver du avmaska ändå?
 
Men hur vet man att det faktiskt är knottallergi han har?
För visst finns det andra allergier som ger klåda? Typ pollen och så.
"generell allergi", dvs mot t.ex pollen eller något hästen äter, ger oftast mer generella symprom. Det kan vara nässelutslag eller klåda över hela kroppen, alternativt luftvägssymptom
Skälet till att man "vet" att det är knottallergi som är orsaken när klådan är koncentrerad främst till man och svans är att man vet att svidknotten biter just där.
Så, så länge din hästs symptom är koncentrerade till man och svans (och dess närhet) kan du nog vara ganska säker på att det är knotten som är bov i dramat.
 
Min häst började som 12åring (född Danmark import som 3åring) plötsligt hysteriskt klia sig -mankam och svans. Jag trodde inte på "sommarexem" utan åkte till veterinären. Pollenallergi -ffa timotej (dvs gräs). Sen tror jag absolut att det hänger dels ihop med insekter och faktiskt ihop med stress(hennes livskamrat sedan fölsben blev svårt sjuk och avlivades i samband).

Har gett sprutor hela vintern mot gräspollen ("hypersensibilisering") men hon började klia sig ändå. Nu ger jag sedan tre veckor tillbaka Cetirizin, dvs humanmedicin mot allergi och jag tror mig märka skillnad! Har ffa fått en lite piggare häst. Sen om hon kliat mindre för att vädret varit sämre, det vet jag ju förståss inte...

Min är bättre när det regnar, hon har förr oxå alltid varit så pigg o glad att rida i sommarregn. Mindre pollen i luften då.

Har prövat ha henne inne dagtid(dagtid =mer pollen) och ute nattetid, fungerar bra, fast hon hatar att stå instängd nån längre stund (lösdrift). Nu häromdagen hann jag inte rida, de fick inget mera bete o vips på morgonen hade hon kliat av massa man och kliat upp två sår. Därav att jag tror hon kliar mer av stress. Hon kliar för att hon inte har annat att göra, att det nu är ett inlärt beteende.

Tror att "sommarexem" egentligen innefattar så mycket mer än man tror. Men som ovan säger, det har ändå oftast med insekter att göra.
 
Min häst började som 12åring (född Danmark import som 3åring) plötsligt hysteriskt klia sig -mankam och svans. Jag trodde inte på "sommarexem" utan åkte till veterinären. Pollenallergi -ffa timotej (dvs gräs). Sen tror jag absolut att det hänger dels ihop med insekter och faktiskt ihop med stress(hennes livskamrat sedan fölsben blev svårt sjuk och avlivades i samband).

Har gett sprutor hela vintern mot gräspollen ("hypersensibilisering") men hon började klia sig ändå. Nu ger jag sedan tre veckor tillbaka Cetirizin, dvs humanmedicin mot allergi och jag tror mig märka skillnad! Har ffa fått en lite piggare häst. Sen om hon kliat mindre för att vädret varit sämre, det vet jag ju förståss inte...

Min är bättre när det regnar, hon har förr oxå alltid varit så pigg o glad att rida i sommarregn. Mindre pollen i luften då.

Har prövat ha henne inne dagtid(dagtid =mer pollen) och ute nattetid, fungerar bra, fast hon hatar att stå instängd nån längre stund (lösdrift). Nu häromdagen hann jag inte rida, de fick inget mera bete o vips på morgonen hade hon kliat av massa man och kliat upp två sår. Därav att jag tror hon kliar mer av stress. Hon kliar för att hon inte har annat att göra, att det nu är ett inlärt beteende.

Tror att "sommarexem" egentligen innefattar så mycket mer än man tror. Men som ovan säger, det har ändå oftast med insekter att göra.

Intressant!
"Kliet" på min häst blossade upp från ingenstans förra sommaren, då 9 år gammal. Då var han väldigt stressad pga att hans kompis flyttade men som nu är tillbaka så han är väldigt lugn nu.
Ska nog ta prover på honom och se. Vet du om det bara är under vår och sommar man kan se det på prover eller ser man det året runt?
 
Vad ska du avmaska med? Springmask ger klåda men svarar dåligt på ivermektin-preparat. Behöver du avmaska ändå?

Cydectin(?) tror jag det heter. Veterinären skrev ut det till alla våra hästar utan träckprov då hon ansåg att det är värre att gå med mask än att avmaska (självklart ska man inte avmaska ofta men hon rekommenderade att avmaska vartannat år).
 
Cydectin(?) tror jag det heter. Veterinären skrev ut det till alla våra hästar utan träckprov då hon ansåg att det är värre att gå med mask än att avmaska (självklart ska man inte avmaska ofta men hon rekommenderade att avmaska vartannat år).
Men va! Ger hon en hel skolklass den starkaste antibiotikan också? Vansinne rent utsagt och tjänstefel.
 
Men va! Ger hon en hel skolklass den starkaste antibiotikan också? Vansinne rent utsagt och tjänstefel.

Det är nog ganska vanligt att veterinärer gör så.. Förhoppningsvis har hästägaren förnuft nog att inte avmaska för ofta.
Men träckprovet är ju inte helt hundra, vad jag har förstått.

I vårt fall så ville hon att vi avmaskade ena hästen pga blodvärdena inte var som dom skulle. Då kunde vi lika gärna avmaska allihop.
 
Det är nog ganska vanligt att veterinärer gör så.. Förhoppningsvis har hästägaren förnuft nog att inte avmaska för ofta.
Men träckprovet är ju inte helt hundra, vad jag har förstått.

I vårt fall så ville hon att vi avmaskade ena hästen pga blodvärdena inte var som dom skulle. Då kunde vi lika gärna avmaska allihop.
Träckprovet är en del av parasitbekämpningen. Ett prov visar om hästen behöver avmaskas idag, flera prover över tid visar hästens normalläge. Prover på alla i stallet visar hur förebyggande åtgärder fungerar och sållar ut de 10-20% av hästarna som behöver avmaskas om man sköter markerna bra. Att avmaska hästar utan aktiva maskar kan trigga dem att vakna upp och då öka parasitbördan. Vad häller Cydectin så är det resan utnyttja ute i världen och massiva reklamkampanjer här gör att det börjar överanvändas även i Sverige. Resistens är inte bara något teoretiskt utan verklighet.
 
och isåfall, är det verkligen knotten han inte tål?

Det är framförallt svansen han kliar, men sålänge jag smörjer och han har täcke verkar han inte klia mer än normalt.
Igår när jag smorde in honom i mankammen var han jättefin, inte svullen eller skorvig alls. Och då hade jag inte, pga sjukdom, inte kunnat smörja honom på två dagar :o
Nu har det ösregnat till och från i ett par dagar så man tycker ju att det borde klia av knotten då men varje gång jag åkt eller gått förbi hagen så står han lugnt och äter eller sover. Han verkar väldigt tillfreds överlag.

Men hur vet man att det faktiskt är knottallergi han har?
För visst finns det andra allergier som ger klåda? Typ pollen och så.
Mask kan väl också orsaka klåda?
Jag ska avmaska dom imorgon så får se hur det blir efter det.


Det är inte normalt att klia sig över huvud taget. Det finns blodprover där du kan undersöka vad hästen är allergisk emot. Din vanliga vet tar proverna och skickar på analys till Dr Baddaky i Norge. Då får du veta vilken/vilka allergier din häst har och vad du kan göra för att hjälpa :) Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 297
Senast: canine
·
Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 594
Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 487
Senast: Shettisar
·
Hästvård Jag har ett bekymmer! Har ett sto som har bott hos mig sen i somras ,på sensommaren fick hon klåda kring svansroten,främst på...
Svar
10
· Visningar
2 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp