Bukefalos 28 år!

Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Mycket viktigt. Väljer bort många raser pga utseendet. Stora och mycket päls ska det vara :D
Däremot skulle jag aldrig välja en hund som är det jag vill ha, men inte är frisk. Jag säger som Irmelinis.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

KL

Jag har aldrig funderat pa det egentligen. Jag ville ha Rottis. Punkt. :D Jag vill ha arbetande hund och det finns flera bruks raser jag skulle kunna tanka mig, eller inte tanka mig, men inte nagon pa grund av utseendet. Jag gillar tillexempel shafer men kan inte tanka mig en ... pa grund av rosten.:o De har ofta sa gallt skall, och skaller ofta och mycket, att det slar lock for oronen pa mig. :p
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Kl


Nakenhund kan jag inte tänka mig.
Och inte puli.

Sn är jag flexibel, egenskaperna är viktigast.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Kl.

För mej kommer användningsområdet först.
Tex så här.
Ställande hund på älg, gris och grävling.
Vill ha en jaktsäker hund så då finns bara dom nordiska och ryska kvar.
Sedan vill jag ha en behändig storlek och då försvann jämte och dom ryska (för stora enligt mej).
päls och friskhet skiljer sig ju inte nämnvärt.
Sedan utseende och då var det 2 raser kvar karelare och hede.
Blev hedehund då det är en svensk ras som inte är med i skk och lämnas då ifred från vänstervarvare.

så klar.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Jag tycker det är viktigaste är att hunden är sunt byggd och har en mentalitet som passar mig, resten struntar jag i, för när man väl fått hem sin hund och lärt känna hen så tycker man ju hen är det finaste som finns. Jag tyckte Dansk-svensk gårdshund var riktigt ful innan jag fick min, nu tycker jag rasen är hur charmig och fin som helst, iallafall min ;-)
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Kl

Det är inget jag funderar på. Men så har jag inte skaffat någon "ny" ras heller. Har haft funderingar på andra raser, men utseendet har jag inte vägt in i de funderingarna. Men hund med frisyr, alltså där pälsen måste klippas och trimmas, vill jag inte ha. Men det handlar nog mer om lathet för jag tycker både pudlar och schnauzers är jättefina ;)

Raser där utseendet går före hälsan skulle jag inte vilja ha, så ex trubbnosar går bort här. Men de passar inte mig i andra avseenden heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 802
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 742
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp