Bukefalos 28 år!

Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Han är ju JÄTTEFIN :love: Har du ingen bild där man ser hela hunden lite bättre?
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Red_Chilli har en fin, ska se om hon vill lägga upp den :)

(Hon satt inte på MSN, så det kan dröja lite...)
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

För mig är egenskaperna viktigast. Men det handlar också om storlek, päls (inte långhåriga hundar mer...) mentalitet mm. När jag skaffade flatten så fanns det ett antal hundraser uppe men då blev det flat för att de var snyggast. Basseten (PBGV) köptes inte för att han är snygg, absolut inte utan det var enbart för jaktegenskaper. Men i och med att man lär känna individen så byggs det upp något och jag kan inte än idag säga att basseten är snygg, han är inte ful heller, bara charmig på sitt vis!

Nästa hund blir troligtvis en malle, då handlar det om egenskaper och funtionalitet, just för att jag vill ha en arbetshund. Ska jag däremot bara skaffa mig en kompis att göra lite av varje med så blir det lätt en mellanschnauser, just för att jag tycker att de är snygga!
Jag tycker att jag hela tiden får ändra uppfattning, hundar som jag tidigare tyckt varit "fula" har iom att man lärt känna trevliga individer blivit mer accepterade. Ett tydligt exempel är en klubbkompis boxer, har aldrig tilltalats av boxerns utseende men efter en veckas hundvakt är jag frälst i hunden. Mest bara för hans underbara personlighet och nu tycker jag att han är riktigt söt.

Så sammanfattningsvis så tror jag som flera andra, att man mognar och att man genom att träffa trevliga exemplar helt kan ändra uppfattning om vad som är snyggt eller funktionellt eller what ever.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Han är ju JÄTTEFIN :love: Har du ingen bild där man ser hela hunden lite bättre?

Visst är han fin! Jag som absolut inte(!) brukar gilla malle gillar honom faktiskt :p
84663_1323713010.jpg
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

*kl

Nu valde jag inte utan han nlev dumpad hos oss mem hur kan man inte älska det ansiktet :D :love:
<-----

Men jo, jag skulle välja en som estetiskt tilltalar mig även om egenskaperna är viktigast!
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

KL

Ja, det är lite viktigt men vi valde inte hundras på grund av utseendet utan för att mopsen har precis de mentala egenskaper som vi söker. Jag har faktiskt inte träffat någon annan hundras som skulle passa oss tillnärmelsevis lika bra som mopsarna gör.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Jag väljer främst efter egenskaper och mentalitet, men ärligt talat så finns det raser som jag aldrig skulle kunna köpa; skägghundar, vinthundar, alla raser som ser osunda ut (korta nosar, lång rygg osv.), alla med krullig päls.

Sen finns det många raser som jag inte direkt tycker är vackra, men heller inte direkt fula. Dessa kan jag absolut tänka mig om de stämmer i övrigt.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Mamma och pappa valde ju ras när vi var mindre och skulle skaffa hund. Dom gick nog mest på om det var en bra barnhund som var lämpligt aktiv. När jag skulle skaffa hund var det jättelätt. Visst tycker jag att flatten är väldigt fin, men det är också mycket mentaliteten. Den förra hunden vi hade var helt underbar, och därför var det väldigt lätt att välja en av samma ras.
Men visst spelar utseendet roll till en viss del.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Första hunden valde jag bla pga utseende, men framför allt för att jag trodde det skulle vara en passande ras överlag (vilket det var!) Tyckte då, och tycker fortfarande, att det är en vacker ras, och min är självklart vackrast!

DSC_0105.jpg


DSC_0009.jpg


Vad är det för ras? :) Jättefin!
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Kl.

Jo. Det har nog sin inverkan med utseendet för att man ska få upp ögonen för en ras. Men sundhet och att den passar in i mitt liv är det avgörande. När jag skulle skaffa hund skrev jag långa listor och hur jag ville att mitt hundägande skulle se ut. Sen sorterade jag ut från storlek, päls, användningsområden osv. Och på så vis kom jag in på vinthundar. Mina bekanta pratade varmt om saluki/whippet. Men jag visste att blir det en vinthund då vill jag äga en borzoi. Jag har alltid tappat andan varje gång jag sett en borzoi passera. Det är bland det vackraste jag sett! Och varje dag fortsätter jag att tappa andan över hans skönhet. Det är såhär jag vill ha mitt hundägande:love:
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Då de hundar jag har/har haft har hamnat hos mig av en slump, har hittills aldrig aktivt letat hund utan de har kommit till mig på olika sätt, så har varken utseende eller egenskaper spelat roll. Egenskaperna får man anpassa sig efter, har haft både aktiva hundar och soffpotatisar. Men i mina ögon är det väldigt få hundar som är fula, jag tänker mer att att jag väljer inte min hund för att den är vacker, min hund är vacker för att det är min hund. När jag var liten hade vi två balndras tikar ur samma kull som nog fått ngn mutation i generna, var bara stora hundar inblandade men hälften av hundarna i kullen fick korta ben, de var stora hundar i längd och grovlek men benen blev korta och grova. Många tyckte att de var fula men jag tyckte de var jätte vackra hundar. Och de passade vår familj utmärkt...
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Jag valde hund helt och hållet pga av utseendet. Jag tycker att faraohunden är världens vackraste hund, så jag skaffade en sån :D

Nu passar ju hon mig riktigt bra, och jag kan ge henne vad hon behöver. Hade det varit så att rasen krävde för mycket för mig så hade jag ju fortsatt tråna på avstånd.
Jag tycker att det är superviktigt att jag själv tycker att min hund är fin. Inte kul att gå runt och känna att man har en "fuling" i kopplet. oavsett hur bra den passar i övrigt.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

*KL*

För mig har utseende och personlighet lika värde. Jag skulle inte kunna ha en (enligt mig) jätteful hund med underbar personlighet men inte heller en jättevacker hund med gräslig personlighet. Jag resonerade som så att med så många hundraser som det finns måste det finnas en hundras som jag tycker är sagolikt vacker och som har underbar personlighet. Det fanns det.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

För mig är det väldigt viktigt med funktionella kroppar, och de raser som jag tycker är fula är de som jag tycker är konstgjorda / opraktiska / osunda på något sätt.

Det behöver inte vara extremt heller. Till exempel min svärfars dvärgschnauzer.. Hon kan röra sig, hoppa, andas osv som en hund ska kunna. Men om man inte rycker hår ur öronen på henne så växer de nästan igen och det blir en massa infektioner och elände. Trimmas hon inte så fastnar halva skogen i pälsen och när hon ser ut som "de ska" så har hon en massa hår som hänger framför ögonen.. Inte en hund jag vill ha eller tycker är vacker.
 
Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Iom. att jag inte använder hunder till någon tävling så spelar det stor roll hur den ser ut, skulle jag ha ett tydligt mål på att träna/tävla i någon gren så skulle mentalitet mm spela en större roll.
Nästan säker på att det blir en amstaff till nästa hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 802
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 745
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp