Är detta ett skämt?

H

handsup

Jag mailade på en häst som visade sig stå i utlandet. Intresset trappades då av väldigt fort. Hur som helst så var jag lite nyfiken på hur det var tänkt med betalning och lösningen av transporten så jag mailade och frågade detta.
Med onda aningar i magen efter alla afrikabrev i olika varianter så var jag ändå nyfiken.

Får till svar att om personen som ska sälja hästen bara får min adress och mitt telefonnummer så löser detta sig. Betalningen skulle ske via något som kallades Western Union data. Okej lite dåliga vibbar. INte mycket pengar det handlar om i hästsammanhang men mycket pengar för mig.

Hur som helst så mailade jag i alla fall över min adress. Kunde knappast inte skada i alla fall inga kontonummer uppgivna från min sida så pengar kan inte försvinna. Ännu i alla fall.

Så fick jag då nu i kväll ett maila med rubriken:
Leverans information och adressbekräftelse på din häst!

Vissa delar i mailet står på engelska men det väsentliga står på svenska. Blandannat så stämmer min adress och det står även att hästen är bokad för att flygas hit och levereras vid min dörr. :crazy: Det står annonsörens uppgivna namn och mitt namn samt hästen namn.

Företaget som skickat mailet heter något i stil med Continental Pets control department. I den svenska delen av mailet står det att de heter så här: Continental Husdjur Flygresor Institutionen.

Står i mailet att allt är bokat men flyget inte påbörjas förrän jag betalat summan för frakten och tullen. Vilket är inbakat i köpsumman.

Nu undrar jag då är det helt seriöst att jag för den låga summa det handlar om kan få en häst flugen från ett annat land? Är dessa företag några ni hört talas om som är seriösa eller ska jag helt enkelt strunta i detta.

Kan tillägga att säljaren även skickat en inscannad kopia på sitt pass åt mig när jag uttryckte min tveksamhet till affären.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Men du...det förstår du väl själv att det är buffel o båg? Så fort du har betalat dina pengar så försvinner säljaren från jordens yta.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Western Union är ett stort företag baserat i USA, och ja, de håller på med money transfers som den du beskriver. Huruvida din affär är ett skämt eller inte kan jag dock inte svara på... att flyga hästar är ganska dyrt (ungefär 6 000 USD tror jag nyaste hästen i stallet fick betala för sin flygbiljett över Atlanten).

Jag vet inte om flygbolaget Continental flyger stora djur, men de flyger ofta och gärna hundar över Atlanten. Kanske är det en hund du har "köpt"? :)
 
Sv: Är detta ett skämt?

JO det var det jag misstänkte men samtidigt så kändes det seriöst med passet och att jag fick ett bekräftelse mail på den förbokade transporten osv. Men magkänslan säger ju att det borde vara något skumt.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Jag har absolut inget vettigt svar, så egentligen borde jag inte skriva, men jag fick panik bara av att läsa.

Hoppas det löser sig för dig, hur du nu vill ha det!
 
Sv: Är detta ett skämt?

Western Union är ett stort företag baserat i USA, och ja, de håller på med money transfers som den du beskriver. Huruvida din affär är ett skämt eller inte kan jag dock inte svara på... att flyga hästar är ganska dyrt (ungefär 6 000 USD tror jag nyaste hästen i stallet fick betala för sin flygbiljett över Atlanten).

Jag vet inte om flygbolaget Continental flyger stora djur, men de flyger ofta och gärna hundar över Atlanten. Kanske är det en hund du har "köpt"? :)

Denna kommer iofs inte från antlanten men kostnaden för att få hem den skulle bara ligga på 4500 svenska kronor vilket jag tycker låter ruskigt lite
 
Sv: Är detta ett skämt?

det var en väldigt vacker häst men jag tror att jag litar på min magkänsla och drar mig ur detta. Har verkligen inte råd att förlora massa pengar som det ser ut nu
 
Sv: Är detta ett skämt?

Det låter som superlurendrejeri. En av husbloggarna på Hippson fick sin häst hemkörd från England i buss och det kostade tydligen i runda slängar tio tusen kronor... så jag tror att det är bäst att du drar öronen åt dig. :)
 
Sv: Är detta ett skämt?

Mailade i väg på bekräftelse mailet och tala om att de inte kunde skicka hästen till angiven adress utan måste skicka hästen till stallet och fick svar att de ändrat adressen. Så de verkar i alla fall seriös.

Fick även mail från säljare som säger att hästen kommer skickas i morgon bitti. Men jag har ju inte betalat något. :crazy:
 
Sv: Är detta ett skämt?

delvis kl

det kostar fem laxar att frakta häst från norrbotten till skåne....

tror nog inte att det är billigare över atlanten :D
 
Sv: Är detta ett skämt?

:rofl::rofl::rofl:

Tänk om du får en gratis häst! Vilken historia det skulle bli. Betala ingenting för guds skull, men håll ett öga på stallbacken. :D
 
Sv: Är detta ett skämt?

det är möjligtvis billigare om det är en häst av den sällsynta rasen chihuahua. :rofl:
 
Sv: Är detta ett skämt?

Nu var det inte över atlanten det gällde även om det är utomlands.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Western Union är ett stort företag baserat i USA, och ja, de håller på med money transfers som den du beskriver. Huruvida din affär är ett skämt eller inte kan jag dock inte svara på... att flyga hästar är ganska dyrt (ungefär 6 000 USD tror jag nyaste hästen i stallet fick betala för sin flygbiljett över Atlanten).

Jag vet inte om flygbolaget Continental flyger stora djur, men de flyger ofta och gärna hundar över Atlanten. Kanske är det en hund du har "köpt"? :)


Jag hoppas verkligen att det är en väldigt rik häst ni har i stallet :p
 
Sv: Är detta ett skämt?

Mailade ägaren och sa att skulle hästen skickas i morgon så fick de allt ligga ute med pengar för den kostnaden för jag kan inte ordna det förrän i nästa vecka eftersom alla banker är stängda i Sverige under helgen. Får se vad jag får för svar på det.

Nej en chihuahua vill jag helst inte ha
 
Sv: Är detta ett skämt?

Ja han är stormrik! Samlar på hö och försöker bygga en egen höstack utanför fönstret i smyg, en munfull i taget (antagligen för att sälja dyrt till sina stallkompisar när de blir hungriga :devil:). Vi kallar honom för Lotto! :rofl:
 
Sv: Är detta ett skämt?

Risken är ganska stor att när du betalat in pengar för frakt och tull så "försvinner" personen plötsligt, där står du med lång näsa och inbetalda pengar och utan att få något för dem...
 
Sv: Är detta ett skämt?

Hmmm jag misstänker också det. Men om säljaren nu mot all förmodan då kan tänka sig att ligga ute med pengarna för frakten så kan jag glatt betala när pålle står på stallbacken :D
 

Liknande trådar

Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Draumsyn
·
Utrustning I slutet av augusti beställde jag ett träns mot postförskott. På hemsidan står det att deras mål är att kunden ska ha tränset innom 10...
Svar
18
· Visningar
1 280
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp