Är detta ett skämt?

Sv: Är detta ett skämt?

Alltså tänk om, bara det faktum att du ens funderade på detta gör mig orolig.

Glöm allt vad billiga och snabba hästaffärer heter! Köp en vettig häst från en vanlig säljare på hemmaplan istället. Lägg pengar på vettig besiktning och gör inget förhastat.
Vi har hur mycket hästar som helst till salu i Sverige och vad jag förstår det som är det inte något speciellt du letar efter som gör det nödvändigt att importera. Låt dig inte luras eller lockas av att tjäna pengar, det kostar dig flera gånger om senare.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Det var ju för väl! Jag menar herregud, kunde dom inte kommit på en bättre historia. Det finns väl ingen människa som exporterar en helt "vanlig" jättebillig häst från Jordanien till Sverige bara så där, och dessutom hela historien om bilolycka osv det är ju skrattretande.
Är man så dum så man köper man en häst på dom premisserna får man faktiskt skylla sig själv om man blir lurad!

Nu vet faktiskt inte du eller någon annan här hur helt vanlig häst vi pratar om och inte hur mycket hästen kostade heller. Jag skrev bara att hästen var billig i hästsammanhang. Precis som en bekant som köpte en fin välstammad häst billigt från Polen betydligt mycket billigare än hon hade fått gett för en liknande häst i Sverige.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Jordanien! Oj då.

Bra att du drog dig ur, men visst var det en rolig liten buke-historia ett tag!
 
Sv: Är detta ett skämt?

Nej vi vet inte hur mycket hästen kostade men det låter inte som någon flashig häst på din beskrivning. En seriös säljare säljer inte en toppstammad, fin häst på det sättet.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Jag har inte nämnt någonstans vad det är för häst jag letar efter och om den kan tänkas vara så speciell så det kan behövas import. Så var du fått det ifrån vet inte jag i alla fall. Du har helt enkelt bara antagit allt det helt själv utifrån vad?
 
Sv: Är detta ett skämt?

Ja, jag kan ha dragit en förhastad slutsats. Letar man efter en import, en speciell ras eller stam så brukar man inte "beställa" häst på detta sätt. Dessutom brukar man ju vara mån om att det är en seriös affär så man får hem den där "speciella" hästen man betalar för. Så, jag drog slutsatsen för jag tyckte alltihopa lät okunnigt och oseriöst.

ber om ursäkt om det var fel :)
 
Sv: Är detta ett skämt?

Att flyga 2 hastar inklusive veterinar samt export pappers fran USA kostar ungefar 120 000 sek. Sen tillkommer registrering i Svensk rasforening som kostar 11000 PER HAST i detta fallet (mina hastar). For att inte glomma pass och chipping med prover som ar nodvandiga. SEN ar det quarantine, so fran Jordan ar upp till 6 manader..
4500 sek kan du ALDRIG fa en hast hit for.. Genom att hasten ar fran utsidan EU blir kostnade triple. Och sen forstas 25% tull avgift pa priset.. Nu hade jag tur och hastar etalade endast 6% genom att de gick genom Holland

Du ar lurad big time. Som ngn sa varfor titta pa sana annonser.. det finns massor av bra hastar i sverige/inom EU och man behover inte ga utomlands. SKULLE det vara sa att man vill, for en eller annan anledning (tex Avel) ja man anvander sig av reputable carriers och saljare.. Ibakat i priset, for petes sake, Vakna upp och lukta pa shiten..
Hoppas det inte blir nagra problem for dig..
 
Sv: Är detta ett skämt?

Har du läst hela tråden? Jag har dragit mig ur affären och jag visste inte att hästen befann sig utomlands förrän jag i princip redan sagt mig vara intresserad av den. I annonsen står det att den finns i mellan Sverige.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Detta är ett klassiskt trick som har använts vid annonsering av bilar. Man lockar kunden med att varan är mycket billigare än hemma, man har redan fixat med ett flygbolag/båtbolag/transportpåannatsättbolag och mailar en bekräftelse på detta. Kunden ombeds bara betala in transportsumman så ska bilen/hästen komma till kundens tröskel.

Bara lurendrejeri från början till slut. Man ska aldrig inlåta sig i mailkonversation med dessa människor för som Linda sa, du har ju bekräftat via mail vart hästen ska transporteras o därmed ingått ett avtal.

Nu tror jag inte du behöver oroa dig då säljaren antagligen är utomlands o tillräckligt skumrask för att inte vilja ta lagstrid med dig om brutet kontrakt men akta dig i framtiden för att gå med på ngt som helst skriftligt som går att vrida o vända på i efterhand.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Har läst tråden lite och det går att få hem hästar till en bra peng. Har en kompis som köpte hem en häst från usa och inköp plus frakt gick på ca 50000- svenska kronor och hästen va jätte fin.
Det ända att tänka på om man funderar på att ta hem en häst och att se om säljaren är seriös, Är att betalla via paypall (har för mej att det heter så).
Det är som en bank och dom håller i pengarna tills varan är levererad och godkänd meddans säljaren ser att pengarna finns där och levereras sen inte varan så betallas inte pengarna ut ,uttan dom går tillbaks till köparen.
 
Sv: Är detta ett skämt?

50 000 kr från USA och hästen var jättefin? Jag tvivlar starkt. Kolla på Moholmarabs prisexempel. Isf var hästen gratis.

Tycker det är dumt att dra upp sådana exempel att man "känner nån som känner nån" som fick hem en jättefin,billig häst för det lurar folk. Tycker att man ska akta sig för den här typen av import. Som jag skrev tidigare, importerar man är det ofta något speciellt man vill åt så man måste importera och då bör man ha kunskap och en seriös säljare med gott rykte. Annars ska man hålla sig på hemmaplan och inte låta sig lockas av billiga hästaffärer. Klart man kan ha tur, men måga har nog inte det.
 
Sv: Är detta ett skämt?

50 000 kr från USA och hästen var jättefin? Jag tvivlar starkt. Kolla på Moholmarabs prisexempel. Isf var hästen gratis.

Tycker det är dumt att dra upp sådana exempel att man "känner nån som känner nån" som fick hem en jättefin,billig häst för det lurar folk. Tycker att man ska akta sig för den här typen av import. Som jag skrev tidigare, importerar man är det ofta något speciellt man vill åt så man måste importera och då bör man ha kunskap och en seriös säljare med gott rykte. Annars ska man hålla sig på hemmaplan och inte låta sig lockas av billiga hästaffärer. Klart man kan ha tur, men måga har nog inte det.

Vill bara tillagga att hastarna var endast 750 dollars for hingsten (1 ar) och 1500 dollar for den da 3 ariga stoet.. Men det var kompis pris, da personen i fraga har min 2 avelsston staendes pa sin farm/stuteri. Och tyvarr maste jag saga ar hastar billiga i USA jamfort med Sverige, i alla fall hastar som inte ar pa topniva.

Men i mitt fall, sjalva hasten var jattebillig, det var allting runt omkring som kostade.. I slutandan kostade de lika mkt som om jag skulle kopa en valavlad arab i Sverige.. Dock dessa tva har bloodlines som inte finns i Sverige sa... och da jag har avlat dessa linjer i manga ar ville jag fortsatta med det.. Plus lite nytt blod till den har andan av polen... Det var vart varenda ore skall jag saga.. JJag ater numer makaroner och ketchup lol..
 
Sv: Är detta ett skämt?

I annonsen stod det vad hästen hette, vad det var för ras och vad rasen var avlad för samt att den skulle säljas pga olycka i familjen som jag senare fick veta sägs vara en bilolycka som medförde att ägaren hamna i rullstol och endel av hans familj avled. Hästen står i Jordan


Är det väl karantän från Jordan också, vill minnas det då det fanns någon sjuka som träskfeber eller vad det vad det hette.
 
Sv: Är detta ett skämt?

*kl*

Hur som helst så mailade jag ägaren och sa att jag inte var intresserad längre osv. Fick massa mail tillbaks där det blandannat stod att jag kunde få köpa en av hennes hästar i Holland istället för där hade hon en uppfödning av hästar och jag behövde bara maila dit. För nu hade hon lagt ut massa pengar på att skriva över hästen på mig osv.
Blev då förbannad och skrev att jag har aldrig skrivit att okej jag köper hästen eftersom jag fortafarande inte fått svar på endel väsentliga frågor som utbildnings nivå och lite annat.
Efter det har det varit tyst och jag har tidigare alltid fått mailsvar inom loppet av 30 minuter i alla fall. Nu har det gått nästan en hel dag utan att jag fått något svar så förhoppningsvis är detta slutet på denna historia
 
Sv: Är detta ett skämt?

Hahaha i Holland? Nu börjar ju historien bli riktigt lysande - underhållande är den i alla fall.

Hoppas du slipper höra mer, dock, eftersom det kan vara nog så tjatigt med ett evigt plingande i mailkorgen.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Har faktiskt mailat ägaren och sagt att jag inte har någon möjlighet nu att köpa hästen så ni behöver inte oroa er.

Men vad är det med just JOrdan som gör dig så :eek::ig?

Långt bort, ingen möjlighet att kolla upp något. Dessutom utanför EU,vilket innebär att du importerar ett djur till EU, vilket betyder en massa blanketter och förtullande mm som "säljaren" ínte verkar ha nämt, eller?

Bra att du har dragit dig ur.

"En massa kostnader för att skriva över hästen till mig" - tillåt mig att skratta.... denna person försöker med allt, nu är det att ge dig dåligt samvete så att hon kan lura på dig ett nytt "köp"!
 
Sv: Är detta ett skämt?

Finns en tumregel vare sig man handlar i Sverige eller internationellt och vare sig det är hästar eller mobiltelefoner...
Om någon verkar för bra för att vara sant så är det med allra största sannolikhet inte det heller!
 
Sv: Är detta ett skämt?

Är det ett litet fux föl för 25000 kr? Det finns i vart fall en sådan annons på en annan stor hästannonssida där dom i ena fallet, en som har berättat; hade hästen i Paris och det skulle betalas frakt mm först. Vid anant tillfälle, annan intressent, var hästen i Egypten men samma skumma upplägg att betala frakten först.

Det finns flera sidor lagtext om köp som ingås via mail!!! Kvällslektyr?

Hoppas du lyckats bli kvitt dom :)
 

Liknande trådar

Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Draumsyn
·
Utrustning I slutet av augusti beställde jag ett träns mot postförskott. På hemsidan står det att deras mål är att kunden ska ha tränset innom 10...
Svar
18
· Visningar
1 286
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp