Bukefalos 28 år!

Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

P

pirayabloggsmith

Nu är jag upprörd och trött på alla rikemansbarn :devil:
Tänkte höra vad ni tycker om det här scenariot: Privatperson A säljer en bekants (=den riktiga säljaren) 3-åriga nyinridna häst till köparen = rikemansbarnet för 40000 kr. Köparen bor granne med stallet och såg unghästen varje dag i en månads tid samt skötte och tränade den. Tycke uppstod, veterinärbesiktning gjordes och köp genomfördes, hästen flyttades till köparens stall. Köparen ringer efter en vecka och rapporterar att hästen är underbar och att allting går bra. Några veckor senare ringer köparen och säger att hästen har blivit galen, står på bakbenen vid ridning. Hästen veterinärundersöks, diffus diagnos ställs, behandling påbörjas, försäkringen ersätter skadan (= inget dolt fel). Månaderna går, dialog sker till och från - en del dagar i positiva ordalag och andra dagar negativt. Köparen berättar för privatperson A bl.a. att den är trött på hästen och att hästen bara står och inte rehabiliteras enligt veterinärens råd. Köparen ringer igen och säger att hästen inte går att rida, köpet måste gå tillbaka. Erbjuds då inriden och dyrare inbyteshäst till en förmånlig mellanskillnad som privatperson A kan ordna genom bekanten. Accepteras inte av köparen som tycker att privatperson A kommer för lätt undan?? Köparen säger direkt att den ska stämma privatperson A, spelar ingen roll att densamma bara förmedlat affären och inte är ägare av hästen. Köparens mamma ringer upp och hotar privatperson A med familjejurist och annat.
Och hästen verkar köparen ha glömt helt, den tas ju inte hand om på rätt sätt :cry::cry::cry:
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Vad har det här med "rikemansbarn" att göra överhuvudtaget?
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Skulle vilja säga att köparen nog hade varit lika knäpp även utan pengar...
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Undrar detsamma.

Befogad fråga - jag berättade ju inte någon bakgrund om köparen.
I det här fallet tillhör köparen en välbärgad familj. Och det tycks som om de pga av att de har mycket pengar tror att de kan flytta över allt ansvar på andra människor, i det här fallet privatperson A, som är en normalinkomsttagare och inte skulle ha råd att försvara sig, vilket köparen mycket väl vet.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Skulle vilja säga att köparen nog hade varit lika knäpp även utan pengar...

Tack! För vem struntar t.ex. i att följa en veterinärs råd angående behandling och rehabilitering av sin häst?? Tycker det är så hemskt med hästaffärer som urartar för dem det är mest synd om är hästarna som kommer i kläm :cry:
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Även en normalinkomsttagare har väl en hemförsäkring? I den ingår rättsskydd.

Jag vet fall där man valt att INTE behandla hästen i tvistfall. Där det inte varit tillrådligt att lägga mer pengar. Lider hästen i just detta specifika fall?

Jag tycker din argumentation brister på många punkter, vad har detta med välbärgade hem/familjer att göra?
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Att de är bortskämda och inte lärt sej att kämpa och vara rädd om saker och ting. Så tolkar jag TS tanke. Det slår mej i alla fall. har sett många sådana.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag för min del har precis motsatt erfarenhet. Att folk med för lite pengar behandlar sina djur - om inte illa så nära nog. Det finns inte pengar till en ordentlig sadel, det finns inte pengar att sko om just nu. Det blir annat foder nästa månad, det är lite tight med pengar nu.

JAG kan tycka vad jag vill om människor (oavsett ekonomi) men det är himla skillnad på vad jag tycker om de som personer och hur djuren mår. Far hästen i exemplet verkligen illa?
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag för min del har precis motsatt erfarenhet. Att folk med för lite pengar behandlar sina djur - om inte illa så nära nog. Det finns inte pengar till en ordentlig sadel, det finns inte pengar att sko om just nu. Det blir annat foder nästa månad, det är lite tight med pengar nu.

JAG kan tycka vad jag vill om människor (oavsett ekonomi) men det är himla skillnad på vad jag tycker om de som personer och hur djuren mår. Far hästen i exemplet verkligen illa?

Att det du säger stämmer kan man med lätthet få bekräftat av i stort sett vilken hovslagare som helst...

De om några har ganska lätt att se hur en del prioriterar sin ekonomi vad gäller hästen.

Men, det finns många med ett hjärta av guld, stora intentioner och ger hellre sin sista peng till hästens välmående och prioriterar det! Det kan jag tycka ibland är lite självutplånande, att göra så, bättre då att försöka sälja hästen, men det är inte så många.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Det var ett tag sen jag var här och har läst lite snabbt några trådar och rubriker.

Jag kommer nu ihåg en av anledningarna varför jag "tröttnade", jo för att man dömer folk så fruktansvärt efter pengapungen och då gärna redan i rubriken för att man VET att det lockar läsare.

Jag har numera råd att ha häst. Råd att köpa allt som behövs och allt som den behöver i vård, (kanske för att det inte finns så mkt annat här att göra för sina "fritidspengar" ;) ). Men det har inte alltid varit så och då låter man bli.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag för min del har precis motsatt erfarenhet. Att folk med för lite pengar behandlar sina djur - om inte illa så nära nog. Det finns inte pengar till en ordentlig sadel, det finns inte pengar att sko om just nu. Det blir annat foder nästa månad, det är lite tight med pengar nu.

JAG kan tycka vad jag vill om människor (oavsett ekonomi) men det är himla skillnad på vad jag tycker om de som personer och hur djuren mår. Far hästen i exemplet verkligen illa?

Jag håller med. jag tror det beror mer på vad det är för sorts människor än hur mycket pengar de har.

Jag skulle hellre sälja en häst till någon som har pengar än en som knappt har råd. men vi har slutat avla delvis av den anledningen att man som säljare tar en väldigt stor risk varje gång man säljer en häst. jag tycker att lagstiftningen nästan är för mycket på köparens sida. Jag känner inte för att ta de riskerna.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag för min del har precis motsatt erfarenhet. Att folk med för lite pengar behandlar sina djur - om inte illa så nära nog. Det finns inte pengar till en ordentlig sadel, det finns inte pengar att sko om just nu. Det blir annat foder nästa månad, det är lite tight med pengar nu.

Fast nu pratar vi pom två ytterligheter, ena sidan som köper sig ur ansvar och andra som inte kan ta ansvar. Sen finns det väl vi med "mellan" mycket pengar, som har råd men kanske inte pengar i överflöd och som tar hand om det vi har.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag håller med. jag tror det beror mer på vad det är för sorts människor än hur mycket pengar de har.

Jag skulle hellre sälja en häst till någon som har pengar än en som knappt har råd. men vi har slutat avla delvis av den anledningen att man som säljare tar en väldigt stor risk varje gång man säljer en häst. jag tycker att lagstiftningen nästan är för mycket på köparens sida. Jag känner inte för att ta de riskerna.

Jag håller med med, en människa med pengar utan uppenbart intresse att ta hand om ett djur skulle jag inte heller sälja till, och inte till någon som knappt får det att gå ihop heller. Man ska ha hjärna, hjärta och pengar.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag håller med med, en människa med pengar utan uppenbart intresse att ta hand om ett djur skulle jag inte heller sälja till, och inte till någon som knappt får det att gå ihop heller. Man ska ha hjärna, hjärta och pengar.

Rätt tänkt, men hur ska du kunna avgöra det? Det är så lätt att bli lurad idag, det finns oseriösa med kreditvärdighet i topp och seriösa med kreditvärdighet som inte är den bästa (av olika anledningar) men som prioriterar på ett vettigt sätt. Men man kan inte veta hur den person man säljer till prioriterar sin ekonomi!

OT Många gånger är det nog så att när man har otur och inte upplever att hästen har de förväntningar man har haft om hästen, så finns det två kategorier:

1. De som ville ha häst, men insåg att det var mer jobb än vad man hade tänkt sig, den behöver varierad motion och tillsyn mer än man trodde osv.

2. Man har betalat mycket pengar för hästen i inköp och den inte uppnår de förväntningar man har för dom pengarna. Här är det ju så olika vad pengar är värda just för den säljaren/köparen! (Och inte att förglömma då en av parterna sitter i ekonomisk lågpall.) Vad är mycket? Vad är litet?

Utefter detta har många tvister sin grund. De är inte så stora att de går till rättsväsendet, men de är så stora att det blir väldigt mycket baktaleri om både säljare, häst och köpare, det är trist!
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Rätt tänkt, men hur ska du kunna avgöra det?


Nej det är inte lätt. Har bara gjort en försäljning och betackade mig
-en människa som kom med en ica-kasse full med äpplen
-en människa som ville pruta pga "snabb affär", vilket för mig kändes oseriöst och ointressant när priset från början var lågt
-barnfamiljer som inte haft häst förut

Hårt kanske, men ridskola med lösdrift blev det tillslut då han var van vid verksamhet och förväntade sig jobba och bli ompysslad i timtal.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Ok

Vad säger att den familjen som kom med ica-kassen med äpplen var en dålig familj? Hade jag mycket äpplen och skulle till ett stall tog jag ju gärna med mig av äpplena när jag ändå skulle dit än att slänga dom i komposten.

Pruta och vad som är lågt respektive högt är ju enskilt.

Nej, någon som påtagligen inte har haft häst förut och inte har visat någon referens om var hästen ska vara, det är troligen inte en köpare som kommer att vara nöjd med sitt köp och dito för hästen.

Och så är vi återigen på status quo ;)

Nä, inte riktigt, men det är mycket att fundera över!
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

nu filosoferar jag ju lite MEN hur vet man att hästköparen har mycket pengar och kommer från en välbergad familj står det i pannan :confused:

jag bor inte i ett slott och kör inte nyaste bilen men jag kan ju trots detta vara mångmiljonär och titta på hästar för 5000:-

sedan finns det ju dom som bor på herrgård, kör nyaste bilen har en massa dyra hästar i stallet men trots detta inte har ett korvöre :confused:
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Hon med ica-kassen kanske hade varit bra, däremot blev hon fly förbannad när jag försiktigt försökte fråga hur mycket erfarenhet och kunskap hon hade om hästar eftersom de matade och matade och matade en redan uppenbart överviktig shettis. Hon sa heller inte till hennes barn som hela tiden slog hästen i ansiktet. Han "klappade" ansiktet ungefär som vissa klappar bakdelen:mad:Hon blev så arg för att jag frågade om hennes hästkunskaper så att hon slutade vara intresserad - vilket inte gjorde mig något.
Och här tycker jag någonstans att jag tar ansvar för min ögonsten när jag undrar vad det är för typ av människor han eventuellt kommer hamna hos. Om folk inte klarar av att berätta vad de kan så tycker jag att det är skitkonstigt. Nånstans upplever jag det som en familjemedlem som ska omplaceras, då vill åtminstone jag veta lite om vad det är för typ av människor han ska till.

Ang prutaren så ville hon köpa honom till utsatt pris tillslut, men då var han redan såld. Och ja, visst är priset hur man uppfattar det men 8.500 för en välutbildat och inkörd och barnsäker och trevlig shettis utan olater som är chippad, som jag gjort hela vaccinationsprogrammet på och som har pass - ja kan man inte betala 8.500 då så kan det vara, tyckte jag.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Menade inte att du skulle behöva förklara ditt beslut, självklart förstår jag att det ligger mer bakom. ;)

Min avsikt var att synliggöra hur lätt vi har att dömma människor i förväg och att ha förutfattade meningar om människor utifrån det första man ser/hör. Det är ganska intressant hur vi faktiskt gör det trots att vi mycket väl vet att det inte är så.

Ska man analysera sin ev. köpare så mycket att det ska "stämma" exakt, så ska man vara otroligt tacksam om man hittar någon öht! Då är prutmånen dessutom stor om jag vill att just DEN personen ska ha min häst.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 666
Senast: Elendil
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 098
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 771
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp