Bukefalos 28 år!

Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

I det här fallet tillhör köparen en välbärgad familj. Och det tycks som om de pga av att de har mycket pengar tror att de kan flytta över allt ansvar på andra människor, i det här fallet privatperson A, som är en normalinkomsttagare och inte skulle ha råd att försvara sig, vilket köparen mycket väl vet.

Jag känner inte till situationen och vill inte bråka om saken, men tycker nog att man skall vara lite försiktig med att säga att det tycks vara på dittan eller datten sätt. Vad köparen vet och inte vet och hur mkt pengar den har eller varför den väljer att agera som den gör är inget som man kan ha åsikt om såvida man inte är opartisk och hör BÅDA sidorna.

Om hästen inte sköts nu är det bedrövligt däremot. Jag pratade bara om själva penga biten nu.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag för min del har precis motsatt erfarenhet. Att folk med för lite pengar behandlar sina djur - om inte illa så nära nog. Det finns inte pengar till en ordentlig sadel, det finns inte pengar att sko om just nu. Det blir annat foder nästa månad, det är lite tight med pengar nu.

JAG kan tycka vad jag vill om människor (oavsett ekonomi) men det är himla skillnad på vad jag tycker om de som personer och hur djuren mår. Far hästen i exemplet verkligen illa?

Att folk med för lite pengar behandlar sina djur illa.................

Att du inte skäms för att komma med ett sånt påstående.
Hur man behandlar och sköter sina djur har inte med pengar
att göra. Visst kan det vara knapert ibland. Men då får vi äta
gröt i en vecka....
Det är det som sitter mellan öronen som är problemet. Oavsett
om man har en tjock eller tunnplånbok. Sen finns det något
som heter prioitering. Hälsning från fattiglapp med två stycken
hästar.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag håller med med, en människa med pengar utan uppenbart intresse att ta hand om ett djur skulle jag inte heller sälja till, och inte till någon som knappt får det att gå ihop heller. Man ska ha hjärna, hjärta och pengar.

Man behöver helt klart ha pengar när man har häst.
Men det finns idioter i alla läger. Med vanligt sunt bond-
förnuft kommer man långt. Och det har inte med tjockleken
på plånboken att göra.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Tror inte att Lovisaleonora på något sätt drog alla fattiga hästägare över en kam, men det finns tyvärr de som missköter sina hästar just pga ekonomin alla är inte som dig som väljer att äta gröt i en vecka utan låter hästen komma i kläm för att de inte har råd just då med det som borde vara mer prioriterat.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

KL
Eftersom jag haft häst i storstad med generellt dyra stallhyror så har jag träffat på många hästägare utan ekonomi för att ha häst. Av dessa så är det ett fåtal som inte skötte sina hästar, och det var verkligen bedrövligt. Tyvärr var de också djursamlare, så det var ofta flera hästar, hundar, katter och gärna några barn också inblandade. Verkligen tragiskt. Jag tycker att det tyvärr är alltför många som köper häst med attityden att det ordnar sig! Och inte har en rejäl buffert.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Så löjligt.

Rika eller fattiga sprolla.

Men man kan ju inte vara pank, hästen måste ju prioriteras i första hand*^

Så att rikemansbarn är galna tycker jag inte* ;P
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Men man kan ju inte vara pank, hästen måste ju prioriteras i första hand*^

Så att rikemansbarn är galna tycker jag inte* ;P

Nja, hästen ska väl kanske inte alltid prioriteras i första hand. Men jag förstår hur du tänker. Och som jag tolkar ditt svar "Så rikemansbarn är galna tycker jag inte" så handlar det ju också om prioritering, man kanske inte måste vända och vrida lika mycket på slantarna och räkningarna vilket ju borde synas på hästens väl och ve liksom övrig familj och annat i ens närhet.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Att folk med för lite pengar behandlar sina djur illa.................

Att du inte skäms för att komma med ett sånt påstående.

Var kom jag med det påståendet? Jag tycker att du ska skämmas över att lägga ord i min mun.

Jag berättade däremot att MIN erfarenhet är att folk med lite pengar ofta gör fel prioriteringar och anser att hästen kan vänta med skor, sadel, foder etc för att det inte riktigt går ihop i privatekonomin.

Ja, det har med pengar att göra. Och prioriteringar.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

håller faktiskt med dej:)
hästen behöver värkas, skos, en sadel som passar den, stall med bra ventilation, sällskap, bra foder mm

och för att ge hästen det den behöver kan man ju inte vara en fattiglapp precis.

Lambi- Att hästarna ska prioriteras först, JO DET TYCKER JAG APSOLUT! vi kan göra som vi vill, när vi vill. Men hästarna är helt beroende av oss människor, så självkklart ska vi prioritera våra bästa vänner (hästarna) i första hand. Om man inte kan prioritera sina hästar så tycker jag INTE att man ska ha häst!!
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Lambi- Att hästarna ska prioriteras först, JO DET TYCKER JAG APSOLUT! vi kan göra som vi vill, när vi vill. Men hästarna är helt beroende av oss människor, så självkklart ska vi prioritera våra bästa vänner (hästarna) i första hand. Om man inte kan prioritera sina hästar så tycker jag INTE att man ska ha häst!!

Har man barn så kan inte hästarna prioriteras i första hand.

Jag är av den uppfattningen att människor skall prioriteras före hästar faktiskt!
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Min pappa är rik hihi:Pmen jag e inte så jäkla bortskämd bara lite.Han är väldigt snäll och ingen ekonomman ellr nått sånt:DJag tkr synd om säljaren i det här fallet och så men alla rikemansbarna är inte bortskämda så hemskt iaf:DJag är bortdkämd med eget stall och 2 hästar men ingen onödigt dyr utrustning och så men ska ju få ett föl den 10 april så mman e lite bortskämd emn jag betalar foder och spån,halm helt av mig själv för jag tkr det blir bäst så:PDäremot finns det rikemans barn som är hemska men inte alla
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Har man barn så kan inte hästarna prioriteras i första hand.

Jag är av den uppfattningen att människor skall prioriteras före hästar faktiskt!

Hästen skall prioriteras på ett sätt så den inte lider. Bara för att barnet vill ha ett nytt par byxor kan man inte välja bort mat till hästen en månad.
Självfallet prioriterar man sina barn framför hästen, men dock inte hästens hälsa och välmående. Men som att skippa ridningen en dag för att köra barnet till fotbollsmatchen, eller om barnet bli sjukt ställa av hästen ett tag eller skaffa medryttare är ok och påverkar inte hästen negativt.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Om det hade varit ett rikemansbarn hade denna haft råd att lägga mer än 40 på en häst, de brukar ju inte ha några problem att spendera pengar:angel:
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Självklart går ens barn före men det finns juu så mycket annat folk prioriterar före sina hästar- Tv program, shopping mm
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Folk med för lite för pengar gör inte oftast fel prioriteringar.
Det har du fått alldeles om bakfoten.
Och hur vet du att dom har "lite" pengar....
Har du varit inne o kollat deras konto.
Man kan ju ge sken av vara något annat än man inte är....
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Självklart går ens barn före men det finns juu så mycket annat folk prioriterar före sina hästar- Tv program, shopping mm

Jag är bara lite känslig för påstående att hästen går före allt. Så är det inte i praktiken ju.

Och i min värld säljer man hästen om man inte har råd tex. Att inte ha råd med mat är inte ett alternativ självklart.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag förstår inte var du försöker komma?

När folk skyller på ekonomi när det handlar om deras bristande hästhållning - ska jag misstänka att det egentligen handlar om något annat än just pengar?

Om någon säger "ja, hästen behöver skos om, men det finns inte pengar den här månaden", "jo, jag vet han har gått ner i vikt men jag kan inte köpa dyra tillskottsfoder just den här perioden" eller varför inte klassikern "jag tror inte heller sadeln passar, men just nu finns det inte pengar till en annan, hästen har ju gått med den så länge så det spelar väl inte så stor roll" - då ska det alltså EGENTLIGEN handla om något annat än pengar och prioriteringar?

Vet du, det tror inte jag. Jag tror att de flesta människor tycker det är så pass tråkigt att inte ha pengar till det som de själva anser behövs, att de inte ljuger om att det skulle bero på pengabrist om det faktiskt inte gör det.

Och jo, dessa människor finns på riktigt. I parti och minut på vissa ställen, mer sparsamt på andra. Men de finns.
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Jag är bara lite känslig för påstående att hästen går före allt. Så är det inte i praktiken ju.

Och i min värld säljer man hästen om man inte har råd tex. Att inte ha råd med mat är inte ett alternativ självklart.

Då är vi två. Just detta jag menade med mitt första inlägg, men var nog inte tillräckligt tydlig ;)
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Nä men som jag skrev tidigare, kan man inte prioritera hästen ska man inte ha häst isf*^
En häst är en levande varelse dom är beroende av att vi tar hand om dom*
 
Sv: Är hästköpare från rika familjer galna? Långt...

Nä men som jag skrev tidigare, kan man inte prioritera hästen ska man inte ha häst isf*^
En häst är en levande varelse dom är beroende av att vi tar hand om dom*

(Utgår nu inte ifrån endast detta citat, men finner det vara en upprepning av tidigare i sakfrågan)

Menar du att man ska prioritera hästen framför allt annat? Är inte barn levande varelser som ofta är beroende av sina föräldrar? Kanske andra i ens familj och närhet är beroende av mig, ska jag inte kunna hjälpa då eftersom jag har häst och måste prioritera den före allt annat?

Har du fler djur, för familj verkar du inte ha. Hur i så fall prioriterar du dom i jämförelse med varandra? De är ju levande varelser de också...

Det jag är nyfiken på är helt enkelt vad du skulle kunna tänka dig att prioritera högre eftersom du bara uttrycker dig om att "prioritera hästen" inte framför vad, vilket gör att man tolkar dig som om du anser att den ska gå först i allt. Svårt att förstå hur man ska kunna leva ett liv så.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 666
Senast: Elendil
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 098
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 771
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp