Är han halt igen tro?

Nu gör inte jag det... :crazy:

Han är inte svullen, inte varm, inte öm. Inte motvillig när jag lyfter, klämmer eller drar. Idag fick jag ju iofs inte ens in kräket, men igår var det så iaf. :confused:

Skodd och broddad bak. Inga sulor dock.
 
jag säger så här: du har en halt häst!!
han e halt på v.bak!... du lär åka till vertinären och kolla upp de!! om vetrinären tycker att de jobbigt att du kommer så mycke så byt vetrinär!!
 
Lurigt det där...Önskar jag hade kunnat klämma på hästen själv. :oInte för att jag är någon expert utan för att det är lättare att bilda sig en upfattning. :o
Blir det inte bättre i morgon hade jag nog kontaktat BÅDE veterinär och hovslagare. En duktig utbildad hovslagare kan en hel del om hela hästbenet och inte bara hoven.

Jag håller i allafall tummarna att du snart har en häst med fyra ben igen. ;)
 
Det kanske var samma sak som hände med Vilden, han markerade lite på vänster fram i onsdags. Han var inte varm eller svullen och man såg det bara från sidan när man longerade. Iallafall har han vilat och igår så linade jag honom lite och då var han helt ren så jag ska sätta igång honom igen. :) Kanske samma sak med din pålle?
 
Nej, jobbigt tycker de ju inte att det är att jag kommer - de får ju betalat varje gång för sjutton... ;) :p

Däremot anser de det vara onödigt för mig att åka dit och avbryta igångsättningen eftersom han de två senaste gångerna varit helt u.a vid böjning och longering. Och jag kan faktiskt inte se någon skillnad på hur han springer lös nu, mot hur han rör sig annars, eller mot hur hans hagkompisar rör sig... :confused:
 
Konstigt som du säger att alla säger olika och tycker pá olika ben t o m.
Ja och om veterinärerna inte hittar nágot, vad sjutton ska man göra????
 
Helt ren är han inte i mina ögon på dom här filmerna heller!Om det är ridmässigt eller vad det är vågar jag inte gissa på men jag har VÄLDIGT många gånger kommit hem med en häst som är böjd en sådär 3 ggr samma dag och longerad UA och ändå varit ojämn när vi kommit hem.
 
Jag ser ingte hälta på hagvideona, jag ser bara obanserat bus i några sekvenser där han vänder runt, blir sparkad åt osv. Videon då han travar från sidan rakt en längre sträcka ser han ok ut, tycker jag.

Ridfilmerna du la in kunde jag inte se den första men video 2 och tre. Han såg himla trevlig ut på video tre. :)
 
Ja, visst är han fin när T rider? :love: Hon och han kommer så bra överrens att jag blir sotis. :D
 
asså de är väldigt störande att de är så korta filmer!! försök att lägga in längre filmer!!
 
Tycker du att det här var ett relevant inlägg??

Till Sara:
Apropå hältan, på filmerna i höstas såg han inte halt ut i mina ögon...Den tredje filmen gick han ju jättefint!! :)
 
jaa de tycker jag!! de är ju bra om man kan få se hästen ordentligt!!
 
Det är lätt att man hittar hälta om man letar. Dvs man ser det som inte finns för man är så j_vla rädd för en ny hälta. Du har ju haft lite problem så det är klart om du letar minsta lilla signal på hälta. Men inbildningsfaktorn kan vara hög...

Sen...om en säger att han ser halt ut på videon är det mycket möjligt att fler hakar på för de tror sig se att han är halt. De blir så påverkade av varandra.
Själv tänker jag inte uttala mig speciellt mycket om huruvida han är halt eller inte. Visst går han lite orent i igångsättningen MEN det kan bero på ryttaren, brist på stryka och inte minst underlaget!!! Det behöver inte betyda att han är halt.

Ville bara få dig att se saken från lite annorlunda perspektiv...

//Alice
 
Jag är ledsen, men har inga längre snuttar tyvärr.

Har tagit med digitalkamera där det finns funktion för korta snuttar i taget bara, har ingen dv-kamera. Tyvärr.
 
okey.. de föklarar ju saken!! :D
hoppas att han blir bra men på de första du la in syns de tydligt att han e halt... :crazy: och när jag ser de .. då är de INTE bra för jag är jätte dårlig på att se om hästen är halt men när jag väl gör de så är de inte bra...
 
Men SÅ halt är han ju ändå inte... Väl?

Jag brukar vara pjoskig och larvig med mina djur, men inte sjutton är han tvärhalt precis väl? Har studerat och studerat i hagen och känt när jag ridit - och nu märker jag ingenting.

Visst är det en rörelsestörning av något slag, lutar dock mer åt att det faktiskt beror på underlaget och ryttarfel. Men givetvis kan jag ju inte utesluta hälta. Avvaktar dock ett tag, inte superkul väglag att ge sig ut och köra i nu ändå, och så akut är det inte trots allt.
 
Jag tycker du gör rätt i att avvakta...Det kan ju faktiskt vara något övergående, eller så beror det på "dåligt fäste". Så extremt jättehalt var han ju inte!
 
Ja, jag hoppas att lugn skrittmotion och massage får det att släppa.


Annars får jag ringa kliniken om en vecka eller så.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 143
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 074
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp