Bukefalos 28 år!

Är jag den ende?

Asko

Trådstartare
Det känns lite så ibland :crazy:
Jag har nämligen ända sedan jag var liten haft problem med magen när jag har blivit ivrig/nervös i varierande grader.

(Varning om någon är extremt känslig för magproblem - jag nämner sånt här nere)

Till exempel så fick jag sluta med att gå på ridskola i lågstadiet (antar jag) då jag fick kramp i magen varje gång jag skulle dit (inte roligt då jag grät varje gång). Inte heller att glömma att jag varje första gång under sommarloven jag skulle till kolmården fick kramp så jag mådde illa och spydde. Sedan har jag vid varje skolstart efter sommarlovet mått dåligt i magen, ibland t.o.m spytt. Men detta har inte varit pga någon nervositet inför något negativt - snarare tvärtom! Jag har alltså blivit för ivrig ... :confused::grin:
Sedan blev det lite katastrof vid gymnasiet och jag blev efter det (negativt) nervös och fick ångest när jag skulle ut och åka någonstans.
Men under tiden har jag tackolov fått en kramplösande medicin (som jag nu tar ytterst sällan) och går nu på ångestdämpande - vilket jag tycker har hjälpt anmärkningsvärt vid de stunder då jag har vetat att jag skulle nog ha reagerat på med panik tidigare. Jag har en bit kvar, men det beror snarare på spärrar i hjärnan på mig.

Men i somras så fick jag ett efterlängtat besök av en kompis som jag inte hade träffat på över ett år. Och hela dagen höll nästan på att bli förstörd av min ivrighet/nervositet (skulle nog ha fått kramp, illamående och panik å allt om jag inte hade medicinerna då) :o Det fick mig att börja undra ... Jag kan väl inte vara den ende med en så puckad mage att den reagerar kraftigt negativt på väldigt postiva saker? :p

Alltså, jag ber inte om hjälp (även om buke är fantastisk gällande detta) - utan undrar om jag är ensam om detta :)
 
Nej du är långtifrån ensam om detta. Jag hade kunnat räkna upp en hel radda med namn på personer som har precis samma problem. Jag vet t ex många som alltid tappar runt 5 kg innan de ska åka på semester för att magen ballar ur fullständigt någon vecka innan resan.
Magen är själens spegel på gott och ont.
 
Jag känner igen mig mycket av det du skriver, för mig är det som jag får ett känslo överslag oavsätt som det är nåt väldigt positivt eller negativt som händer, min mage reagerar på samma sätt.
Spelar ingen roll om det har varit gå ut på en dejt med en hur härlig människa som helt, möta upp pojkvännen som jag inte träffat på månader eller om det är något allvarligt, något som tex påverkar min relation till en pojkvän/kompis.

Det är något som alltid har varit, är så van vid att det är så jag reagerar och har aldrig tagit upp det med vården.
Det kanske är något jag borde göra, är sjukskriven och under utredning för jag drabbades av utmattningsdepression, mycket för att jag har en så stark ångest i vardagen att jag kör slut på mig så lätt.
 
nej nej du är inte ensam. Min mage reagerar direkt på känslor. Vid ångest/nervositet måste jag kuta på toa direkt. Ett par gånger. men jag är van så bryr mig inte längre. Tidigare spydde jag av ångest också, ofta. Blir illamående direkt.
 
Nej du är långtifrån ensam om detta. Jag hade kunnat räkna upp en hel radda med namn på personer som har precis samma problem. Jag vet t ex många som alltid tappar runt 5 kg innan de ska åka på semester för att magen ballar ur fullständigt någon vecka innan resan.
Magen är själens spegel på gott och ont.

Jag känner igen mig mycket av det du skriver, för mig är det som jag får ett känslo överslag oavsätt som det är nåt väldigt positivt eller negativt som händer, min mage reagerar på samma sätt.
Spelar ingen roll om det har varit gå ut på en dejt med en hur härlig människa som helt, möta upp pojkvännen som jag inte träffat på månader eller om det är något allvarligt, något som tex påverkar min relation till en pojkvän/kompis.

Det är något som alltid har varit, är så van vid att det är så jag reagerar och har aldrig tagit upp det med vården.
Det kanske är något jag borde göra, är sjukskriven och under utredning för jag drabbades av utmattningsdepression, mycket för att jag har en så stark ångest i vardagen att jag kör slut på mig så lätt.

nej nej du är inte ensam. Min mage reagerar direkt på känslor. Vid ångest/nervositet måste jag kuta på toa direkt. Ett par gånger. men jag är van så bryr mig inte längre. Tidigare spydde jag av ångest också, ofta. Blir illamående direkt.

Tack rara ni :) Även om det såklart är inte trevligt att andra lider av detta också så känns det ju en aning bättre när man vet att man inte är ensam om denna knäppa mage. Som @TinyWiny säger så är tydligen magen själens spegel :grin:

Jag undrar hur det kommer sig dock, är det någon knäpp lös koppling i hjärnan som inte kan skilja på nöje och oro? Och detta trots att de flesta skulle egentligen beskriva mig som en lugn person. Otroligt att man orkar fortsätta göra alla dessa saker trots att man vet i förväg hur magen kommer att reagera. Jag blev alldeles trött på det till slut :( Men skönt att veta att man inte är den ende som vet hur det är :love:
 
Tack rara ni :) Även om det såklart är inte trevligt att andra lider av detta också så känns det ju en aning bättre när man vet att man inte är ensam om denna knäppa mage. Som @TinyWiny säger så är tydligen magen själens spegel :grin:

Jag undrar hur det kommer sig dock, är det någon knäpp lös koppling i hjärnan som inte kan skilja på nöje och oro? Och detta trots att de flesta skulle egentligen beskriva mig som en lugn person. Otroligt att man orkar fortsätta göra alla dessa saker trots att man vet i förväg hur magen kommer att reagera. Jag blev alldeles trött på det till slut :( Men skönt att veta att man inte är den ende som vet hur det är :love:
Min tarmläkare tror att det har att göra med att /nervositet/ångest ju betyder att kroppens slåss/fly system sätts igång. och att ha massa mat i magen när man ska fly eller slåss är inte så lämpligt. Därför tycker kroppen att det är bättre att göra sig av med det istället.
 
Min tarmläkare tror att det har att göra med att /nervositet/ångest ju betyder att kroppens slåss/fly system sätts igång. och att ha massa mat i magen när man ska fly eller slåss är inte så lämpligt. Därför tycker kroppen att det är bättre att göra sig av med det istället.
Jag har också hört något liknande förut, och det kan man ju förstå. Även om jag har spytt galla pga tom mage när jag haft ångest inför något... :grin:
Men att vissa magar, som min, sätter igång ett slåss/flykt system när man egentligen är glad, ivrig inför något är ju bara för konstigt :p
 
. kroppens flykt system struntar i om det egentligen finns mat i magen eller inte, det sätts igång automatiskt och gör en illamående så du ska spy "just in case" . men vi har antaligen en överkänslighet som inte ska vara där så starkt som det är på oss. Magen ska reagera, men våra nerver är för känsliga och den överreagerar. Inte så mycket att göra åt, kan trösta dig med att man vänjer sig. Jag tänker inte ens längre efter några år, på att jag springer på toa lite väl ofta emellanåt
 
. kroppens flykt system struntar i om det egentligen finns mat i magen eller inte, det sätts igång automatiskt och gör en illamående så du ska spy "just in case" . men vi har antaligen en överkänslighet som inte ska vara där så starkt som det är på oss. Magen ska reagera, men våra nerver är för känsliga och den överreagerar. Inte så mycket att göra åt, kan trösta dig med att man vänjer sig. Jag tänker inte ens längre efter några år, på att jag springer på toa lite väl ofta emellanåt
Jo, jag vande mig och tänkte inte på det heller när jag var yngre.
Men så fick jag ångest i samband med det och så blev det en ond cirkel när det väl började, typ konstig mage->ångest->dålig mage->mera ångest->dåligare mage and so on :grin: Nu går jag ju dock på medicin och det har hjälpt massor, ångesten sätter inte sina klor så djupt i mig längre och magen får inte chansen att bli sämre då :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För rejäla magknip som varat i tolv timmar följt av slemmiga diarréer som definitivt inte varit i närheten av nyansen brun snarare åt...
2
Svar
39
· Visningar
4 571
Senast: Flixon
·
Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 465
Senast: Björk
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 202
Senast: Tramptass
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 577
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp