Kan man sätta sig på akuten..

Nämen menar du att

Man får åka till akuten om man är sjuk. Antingen blir man hemskickad eller så får man vänta och mer akuta fall får gå före. Att sitta hemma tre dagar med magsmärtor kunde ju gå riktigt illa. Krya på dig!

Visst kunde det gå riktigt illa. Det var 1177 som till slut fick iväg mig. Jag var aldelles för egen för att förstå allvaret själv.

Men nu är det gjort som tur var och jag hoppas jag får åka hem idag.
 
En liten uppdatering från sovsalen på sjukhuset. Jag har opererat bort blindtarmen.

Imorse mådde jag verkligen jätte dåligt. Hade jätte jätte ont, magen kramade, kunde knappt sitta upp i väntrummet på akuten när jag väl kom dit. Nu har jag också ont men detta är en mer befriande smärta. Jag hoppas att detta var det som spökade och att jag slipper den där vidriga smärtan någon mer gång.
Skönt att du åkte in! Det är av såna anledningar jag har lite svårt för råd i stil med "är du inte döende ska du inte åka in". Även om man inte är döende för tillfället så kan det ju vara något som blir så akut om man väntar. En sprucken blindtarm kan ju trots allt vara ett livshotande tillstånd...

Som någon skrev, åker man till akuten i ett icke-prioriterat läge så får man vänta, andra går före. Så den enda som lider av att åka in i onödan är en själv och därför förstår jag inte såna råd, för det är nog få som tycker det är kul att spendera tid på akuten.

Krya på dig, och att ringa och rådfråga akuten eller sjukvårdsupplysningen är aldrig fel om man är osäker själv!
 
Skönt att du åkte in! Det är av såna anledningar jag har lite svårt för råd i stil med "är du inte döende ska du inte åka in". Även om man inte är döende för tillfället så kan det ju vara något som blir så akut om man väntar. En sprucken blindtarm kan ju trots allt vara ett livshotande tillstånd...

Som någon skrev, åker man till akuten i ett icke-prioriterat läge så får man vänta, andra går före. Så den enda som lider av att åka in i onödan är en själv och därför förstår jag inte såna råd, för det är nog få som tycker det är kul att spendera tid på akuten.

Krya på dig, och att ringa och rådfråga akuten eller sjukvårdsupplysningen är aldrig fel om man är osäker själv!

Nu gick det väldigt mycket fortare än vad jag trodde på akuten. Var inne halv ett, kvart över fyra kördes jag till operation.

Hade absolut inget vanligt symptom på att det kunde vara blindtarmen. Smärtan vandrade upp till mellangärdet, själv misstänkte jag som vanligt stressmage. Det var bara vid tryck på höger sida om magen som gjorde fruktansvärt ont. Det var de som gjorde att läkarna öppnade upp.
 
Skönt att du åkte in! Det är av såna anledningar jag har lite svårt för råd i stil med "är du inte döende ska du inte åka in". Även om man inte är döende för tillfället så kan det ju vara något som blir så akut om man väntar. En sprucken blindtarm kan ju trots allt vara ett livshotande tillstånd...
Fast grejen är att man har gjort uppdelningen att vi ska åka till vårdcentralen först, så gör de bedömningen om det är något de kan behandla där eller skicka vidare in till akuten. Detta just för att slippa så mycket som möjligt av de långa köerna därinne. (och folk som sitter där med åkommor som kunde åtgärdats på vårdcentralen, samtidigt som de gnäller över de långa väntetiderna - som beror på att mer akuta åkommor givevis går före!)
 
Fast grejen är att man har gjort uppdelningen att vi ska åka till vårdcentralen först, så gör de bedömningen om det är något de kan behandla där eller skicka vidare in till akuten. Detta just för att slippa så mycket som möjligt av de långa köerna därinne. (och folk som sitter där med åkommor som kunde åtgärdats på vårdcentralen, samtidigt som de gnäller över de långa väntetiderna - som beror på att mer akuta åkommor givevis går före!)
Fast om man varit på vc utan att få hjälp har man inget val.
Jag satt totalt tio timmar på akuten från det jag kom dit tills jag fick svar på mina bekymmer. Då hade jag varit hos läkare på vc ett par gånger och även blivit dumförklarad, bokstavligt talat.
Dock ifrågasatte jag aldrig att andra fick gå före, sjukast går först är för mig självklart.
 
Fast grejen är att man har gjort uppdelningen att vi ska åka till vårdcentralen först, så gör de bedömningen om det är något de kan behandla där eller skicka vidare in till akuten. Detta just för att slippa så mycket som möjligt av de långa köerna därinne. (och folk som sitter där med åkommor som kunde åtgärdats på vårdcentralen, samtidigt som de gnäller över de långa väntetiderna - som beror på att mer akuta åkommor givevis går före!)

Jag har aldrig gnällt över långa vårdköer i alla fall. Dock har jag gnällt mycket på mig själv över min envishet och rädsla för att åka till akuten. Nu visste jag att något var galet med tanke på att varken kramplösande eller omeprazol hjälpte mot smärtan jag hade.

Min blindtarm var inflammerad. Nån dag till och jag hade mycket väl fått åka in med brusten blindtarm och kanske en inflammation i heter det maghinnan?

Sen att personalen på akuten var fantastiska och att de på operationen kände igen mig var också roligt. Jag som är en väldigt hispig människa fick massor med beröm för att jag var så lugn och lätthanterlig :D
 
Fast om man varit på vc utan att få hjälp har man inget val.
Jag satt totalt tio timmar på akuten från det jag kom dit tills jag fick svar på mina bekymmer. Då hade jag varit hos läkare på vc ett par gånger och även blivit dumförklarad, bokstavligt talat.
Dock ifrågasatte jag aldrig att andra fick gå före, sjukast går först är för mig självklart.

Här är en till som har klippkort på vårdcentralen för samma smärtor som var anledningen till att jag valde akuten denna gången. Har haft flera akuttider och flera vanliga tider. Förhoppningsvis slipper jag det något mer.
 
Fast grejen är att man har gjort uppdelningen att vi ska åka till vårdcentralen först, så gör de bedömningen om det är något de kan behandla där eller skicka vidare in till akuten. Detta just för att slippa så mycket som möjligt av de långa köerna därinne. (och folk som sitter där med åkommor som kunde åtgärdats på vårdcentralen, samtidigt som de gnäller över de långa väntetiderna - som beror på att mer akuta åkommor givevis går före!)
Fast det är väl knappast bättre att det blir dubbelt, att först ta upp tid på VC för att sen ta upp tid på akuten, om det nu är ett ärende som med största sannolikhet kommer hamna där? Som jag skrev, är man osäker är det enkelt att ringa och rådfråga, men jag tycker det är skrämmande när folk på nätet kan sitta och tala om för andra att de absolut inte ska åka in till akuten, speciellt när det handlar om mag- eller huvudsmärtor.
 
Här är en till som har klippkort på vårdcentralen för samma smärtor som var anledningen till att jag valde akuten denna gången. Har haft flera akuttider och flera vanliga tider. Förhoppningsvis slipper jag det något mer.
Som du själv konstaterade så har du haft symptom som inte är klockrena för din diagnos. Jag säger inte alls att det var fel att du åkte in den här gången utan mitt svar var mer generellt och lite ett svar på kommentaren jag citerade.

Jag har själv åkt in till akuten med diffusa, svåra magsmärtor, som slutade med att några dm av tjocktarmen opererades bort. Och som sagt, med diffusa symptom som inte gjorde diagnosen självklar, så jag fick t.ex utstå en ganska omild gynundersökning med dessa smärtor innan det visade sig att min tarm var inflammerad och perforerad... Så jag vet hur det är.

Men detta med att be folk att undvika vårdcentralen och åka direkt in till akuten och sätta sig och vänta, som många ger råd om, för att man är missnöjd med bedömningen på vårdcentralen eller kanske inte ens orkar masa sig dit först, det är ett ofog som bara skapar onödig stress och väntetid inne på akuten. DET, generellt, var det jag ville belysa med min kommentar!
 
Jag hade också skumma symptom som inte alls stämde med blindtarmen. Vi får öppna och se vad vi hittar sa läkarna kl 03.00 på akuten. Jo en blindtarm som inte låg där den skulle.
 
Som sagt är det inte så lätt det där med var man ska vända sig.

Jag ska in till akuten om jag får magsmärtor pga ökad risk för tarmvred. Vårdcentralen är inte utrustad för att hantera det.

När jag åkte in förra året var jag nog fräschast i väntrummet men var där kortast tid pga nyopererad. Det såg säkert konstigt ut för de andra som väntade. Fick vänta länge sedan istället (och inlagd 4 dagar).

Gången före passerade jag också luckan snabbt men då syntes det lite bättre varför pga körolycka.
 
Nu är det inte alltid som man behöver operera en inflammerad blindtarm utan det kan fungera att medicinera, så "bara" för att det är en inflammerad blindtarm behöver det inte vara ett akutärende heller, men självklart kontaktar man VC först. :)
 
När jag kom in till sjukhus med ambulans på Cypern hade min blindtarm spruckit och efter fem minuter, en snabb kläm på magen hade de hälsat godnatt (narkossköterskan sa hej och hej då inom några sekunder...) och operationen var igång, som tog många timmar för att rensa buken. Jag hade stått ut med smärta i några dagar och ville inte söka vård. Ville inte träffa nån läkare, det brukar ju gå över.

Idag är jag tacksam att jag följde min blivande frus råd att prata med en läkare.

Det är läkare som är tränade att göra bedömning. De ska man träffa, oavsett om det är på akuten eller vc.

Efter tio dagar på sjukhus med intravenös antibiotika kunde jag åka hem till familjen.

När man är sjuk är man ofta inte kapabel att resonera rätt.
 
Fast om man varit på vc utan att få hjälp har man inget val.
Jag satt totalt tio timmar på akuten från det jag kom dit tills jag fick svar på mina bekymmer. Då hade jag varit hos läkare på vc ett par gånger och även blivit dumförklarad, bokstavligt talat.
Dock ifrågasatte jag aldrig att andra fick gå före, sjukast går först är för mig självklart.
Jag är inte heller så pigg på vc, vi åkte dit för att min kropp börjat säga ifrån rejält, hade noll energi till någonting, kunde inte ens gå i en trappa utan att behöva sätta mig på huk för att hämta andan, blev yr när jag reste mig upp (typ varning för att svimma), var så sjuk trött och orkeslös osv. Hade viss antydan till problem med att kissa men var inte för säker på att det var något fel där. Men så kom vi dit, bad de ta blodprov och fick träffa läkare.

Läkaren pratade bara på om typ depression, att allt var normalt, han fick se blodvärdet och sa att allt var bara nooormalt men att jag kanske borde söka upp psykolog och sova mer (sov redan nästan 12 timmar per dag...). Nästa dag ringde mamma igen och krävde att vi skulle ta nytt prov som visade alla värden och EKG. Pulsen var låg, men inte mycket mer visades där. Men sen när vi fick resultaten på blodproven så var det akut in till sjukhuset och fick åka in på hjärtintensiven. Mina värden var helt åt skogen, kalium farligt lågt och njurvärdena för höga. Var uttorkad osv. Efter en vecka där var min puls fortfarande runt 30 när jag sov (eller inte sov, apparaten väckte mig hela tiden och varnade).

Så ja, heeeelt normalt. :p (Fast det här var ändå inget jag skulle åka in till akuten för, jag kände mig ju nästan normal förutom orkeslösheten...)
 
Eget tillägg efter att ha läst om andras dåliga bemötande på vc. Jag har numera hittat världens bästa vc. Träffat totalt tre olika läkare där och alla har lyssnat och tagit mig på allvar. Så guldkorn finns även där :)
 
Nu är det inte alltid som man behöver operera en inflammerad blindtarm utan det kan fungera att medicinera, så "bara" för att det är en inflammerad blindtarm behöver det inte vara ett akutärende heller, men självklart kontaktar man VC först. :)
Fast det är ju akut att få inflammationen under kontroll, även om det bara medicineras eller om den opereras bort. Jag kom in supersnabbt med blindtarmsinflammation, fick medicin intravenöst i ett par dagar och fick åka hem utan operation. Inte mindre akut för det, så länge den inte är sprucken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 659
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 005
Senast: Javan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 977
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 504
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp