Bukefalos 28 år!

är jag en djurplågare?!

S

soffan92

hej jag har köpt mina katter för 4 dagar sedan dom är 2 år och är systrar.
jag var naturligt vis glad av att få hem dom och allt gick jätte bra när vi släppte ut dom hemma ena katten (mango som den nu heter) försvan väldigt snabbt under badkaret men den andra katten va framme och var väldigt nyfiken var uppe på bord och i våra knän och allt men sedan bar jag den till kattlåda för att visa var den var men då sprang hon snabbt under badkaret till sin syster. och där lågdom i 1 dyng utan att äta eller gå på sin toa. på morgonen så hittade vi den ena katten uppkrypen i soffklädseln och hade skitit på sig (antagligen hade hon inte vågat gå till toan) och nu har det gott lite fram steg dom äter på nätter och när vi inte är hemma och gör sina behov då med.
vad ska jag göra för att få dom att älska mig lika mycket som jag älskar dom?
i bland mår jag väldigt dåligt av deras beteende känner mig som en djurplågare....

tackas för svar :confused:
 
Sv: är jag en djurplågare?!

Åh det är jätteläskigt att flytta till ett nytt hem!!!!! De kommer vänja sig och älska dig tillbaka massor så småningom:love:

Min ena katt "bodde" under soffan i nästan två veckor när han flyttade till oss, vi ställde fram mat där och när vi sov smög han nog fram och gick på lådan... Me det gick ju över, nu är han ju överallt och med oss hela tiden :bump::bump:
 
Sv: är jag en djurplågare?!

okej men hur? när jag inte får röra dom ska jag bara sitta i samma rum och prata med dom?
 
Sv: är jag en djurplågare?!

Det är ganska vanligt att katter är så där skygga i början när de flyttat, ge det tid och låt dem ta allt i sin egen takt så tror jag det ordnar sig.
Locka med lite extra god mat och kanske inbjud till lek med en fjädervippa, laserpekare eller liknande. Om de backar undan så backa du med, var inte för på men erbjud dem möjligheten till kontakt.
 
Sv: är jag en djurplågare?!

Det är ganska vanligt att katter är så där skygga i början när de flyttat, ge det tid och låt dem ta allt i sin egen takt så tror jag det ordnar sig.
Locka med lite extra god mat och kanske inbjud till lek med en fjädervippa, laserpekare eller liknande. Om de backar undan så backa du med, var inte för på men erbjud dem möjligheten till kontakt.

jo jag har provat allt sånt men dom bryr sig inte om att jag leker med dom då kollar dom bara ut en väg dom kan fly. och om jag typ klappar dom lite så andas dom bara snabbt och njuter inte ens lite. förstår att detta är vanligt men vill bara att dom ska fatta att jag inte vill dom nåt ont utan vill bara ge dom kärlek.
 
Sv: är jag en djurplågare?!

Som flera andra har sagt så kan katter ligga och kura i ett par veckor utan att det är konstigt, speciellt vuxna katter. Fortsätt att leva ert vanliga liv och tveka inte att gå in och ut och göra era bestyr som vanligt i rummet de väljer som gömställe. De förstår snart att ni inte utgör ett hot och kommer sakta men säkert börja röra sig på större ytor.

Du är ingen djurplågare :)
 
Sv: är jag en djurplågare?!

Du kan vara helt lugn, ge dem ett par veckor där du bara pratar med dem och vistas mycket i samma rum som dem men utan att tvinga dem till förmycket kärlek(vet själv hur svårt det kan vara). Ett kanske inte så jätte bra exempel på att det kan ta tid är vår katt (visserligen var han svårt vanvårdad men ändå) han tog det över fem månader att över huvudtaget få klappa och det var en jobbig tid men det har oxå varit väldigt givande och man får så mycket tillbaka om man låter katterna mogna in i förhållandet med dig.

Hoppas att det iaf var till lite hjälp!

Ps. Jag tycker du låter som motsatsen till en djurplågare - du låter mer som en människa som verkligen bryr sig om sina djur! :)
 
Sv: är jag en djurplågare?!

Inte ska du känna dig som en djurplågare! Som folk redan skrivit tar det ett tag för katter (eller, de flesta djur skulle jag vilja påstå) att vänja sig vid ett nytt hem och nya människor. Även om du vet med dig att du är snäll och inte vill något illa så känner ju katterna faktiskt inte dig så väl än. Ge dom tid så löser sig allt :laugh:
 
Sv: är jag en djurplågare?!

När vi flyttade för ett par år sedan låg vår gammelkatta ock tryckte bakom badrumsdörren i två veckor.... Vraken åt eller gick på toa, inte vad vi såg iaf. Sen en vacker dag promenixade hon ut i vardagsrummet och köket som det var det naturligaste i världen... :p
 
Sv: är jag en djurplågare?!

vi tog över en misse förra sommaren då husse blev dålig.
Första dagarna var hon livrädd och gömde sig under sängen, eller skåpet, eller bastun eller... hon gömde sig överallt!
Gick bättre och bättre, till slut gömde hon sig bara när det kom folk.

Nu förtiden så blir hon bara osocial när det kommer stökigt främmande, mot oss och våra vänner/familj så kommer hon direkt och gosar :love:


Så, som alla dnra skrivit, ge katterna lite mer tid, det löser sig :)
 
Sv: är jag en djurplågare?!

hej tack så mycket för hjälpen! känns jätte bra och få höra andras åsikter för mår så dåligt åt detta men hoppas att det kommer bli bättre snart :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 236
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp