Bukefalos 28 år!

Är jag flygberoende?

Jadå, det förstår jag! :D Fast i sista änden är det väl ändå miljön som ligger bakom ditt tänkta experiment.

Men till och med jag, som känner mig svårt beroende av mitt Grekland, tycker inte att ETT flygfritt år verkar HELT omöjligt? Det är ju en rätt kort tid egentligen.
Om jag på fullt allvar trodde att flyg är oproblematiskt ur klimatsynpunkt, så hade jag väl inte kommit på det, nej. Men jag är också hängiven motståndare till att se miljöarbetet så opolitiskt som att det handlar om privatpersoners val och konsumtion. Därför livsstilsexperiment, inte miljöduktighet.

Jag känner då att om jag ENBART avstår flyg i år, 2019, så blir det inget experiment. Det blir bara ett lite tråkigare år. Därför vill jag ha lite stoff för tanken kring hur ett flygfritt liv ser ut.

Tex har jag i min ungdom åkt tåg till Aten och sen båt. Det går. Eller gick. Men numera gör jag inte så.
 
Om jag på fullt allvar trodde att flyg är oproblematiskt ur klimatsynpunkt, så hade jag väl inte kommit på det, nej. Men jag är också hängiven motståndare till att se miljöarbetet så opolitiskt som att det handlar om privatpersoners val och konsumtion. Därför livsstilsexperiment, inte miljöduktighet.

Jag känner då att om jag ENBART avstår flyg i år, 2019, så blir det inget experiment. Det blir bara ett lite tråkigare år. Därför vill jag ha lite stoff för tanken kring hur ett flygfritt liv ser ut.

Tex har jag i min ungdom åkt tåg till Aten och sen båt. Det går. Eller gick. Men numera gör jag inte så.
Jadå, jag vet att man inte MÅSTE flyga till Grekland. :D

Nej precis, det är inte mkt till experiment, om man inte ser det just som ett sätt att få stoff. Men frågan är väl hur många gånger du vill se Gränna och Kalmar innan du i uppdämd frustration bokar 8 weekendflyg till ställen som Paris och Rom. :D

Jag skulle hemskt gärna se mer av Sverige, men när jag RESER är det annorlundaskapet jag är ute efter, oavsett om det är till Grekland, Thailand eller Indien. Det är säkert lätt att avfärda det som ”sol och bad”, den lägst stående resformen, men jag är ute efter det annorlunda, efter maten, människorna, landskapet, livsstilen. Gränna är inte tillräckligt annorlunda.
 
Appropå sthlm - göreborg så stötte jag påden här bilden:
Klimatmaxa%20resorna.png

https://m.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/faktablad-hallbara-transporter

Tolkade det först som att en tågresa Stockholm-Göteborg ger 1 gram i utsläpp vilken faller på sin egen orimlighet. Men verkar som de av någon anledning valt en bild på ett tåg för att symbolisera ett gram istället för att bara skriva gram. Märklig presentation....
 
Jadå, jag vet att man inte MÅSTE flyga till Grekland. :D

Nej precis, det är inte mkt till experiment, om man inte ser det just som ett sätt att få stoff. Men frågan är väl hur många gånger du vill se Gränna och Kalmar innan du i uppdämd frustration bokar 8 weekendflyg till ställen som Paris och Rom. :D

Jag skulle hemskt gärna se mer av Sverige, men när jag RESER är det annorlundaskapet jag är ute efter, oavsett om det är till Grekland, Thailand eller Indien. Det är säkert lätt att avfärda det som ”sol och bad”, den lägst stående resformen, men jag är ute efter det annorlunda, efter maten, människorna, landskapet, livsstilen. Gränna är inte tillräckligt annorlunda.
Nej, Gränna kommer jag att bli klar med mycket fort. Jag tänker att en stor del i att vi så gärna vill resa, är att vi har internaliserat resandets höga status. Där är sol och bad oändligt mycket bättre än att inte resa alls. Resandet är en enorm statusgrej, och att "behöva" resa mycket i jobbet är det i minst lika hög grad. Jag vet inte vad jag är "ute efter" när jag reser, egentligen. Säkert nån sorts status, även om det inte känns så. Och så gillar jag att vara "borta". Att inte allt är hemtamt. Sen är resande och ledighet ganska förknippat med varandra för mig. Att vara "borta" är att vara ledig, och det är ju inte så dumt.

Och jag har mycket svårt att se att jag byter ut Rom och Beirut mot Gränna och Karlstad. på sikt. Ett år går nog bra. Med mer gott om tid, kan jag göra precis som jag gör nu, fast med tåg. Och med mer pengar, för tåg är dyrare. Om vi tänker oss en framtid utan flyg, eller där flyg kostar som det borde kosta och därför inte är ett alternativ, så tänker jag tåg till södra Europa. Jag tänker inte "wow, vilken chans att dra till Sunne!". Och så tänker jag just på det där att jordklotet blir större igen. Just det gillar jag som idé, på något sätt.
 
Tolkade det först som att en tågresa Stockholm-Göteborg ger 1 gram i utsläpp vilken faller på sin egen orimlighet. Men verkar som de av någon anledning valt en bild på ett tåg för att symbolisera ett gram istället för att bara skriva gram. Märklig presentation....
Men den visar proportionerna, och det här är inte en miljötråd.
 
Nej, Gränna kommer jag att bli klar med mycket fort. Jag tänker att en stor del i att vi så gärna vill resa, är att vi har internaliserat resandets höga status. Där är sol och bad oändligt mycket bättre än att inte resa alls. Resandet är en enorm statusgrej, och att "behöva" resa mycket i jobbet är det i minst lika hög grad. Jag vet inte vad jag är "ute efter" när jag reser, egentligen. Säkert nån sorts status, även om det inte känns så. Och så gillar jag att vara "borta". Att inte allt är hemtamt. Sen är resande och ledighet ganska förknippat med varandra för mig. Att vara "borta" är att vara ledig, och det är ju inte så dumt.

Och jag har mycket svårt att se att jag byter ut Rom och Beirut mot Gränna och Karlstad. på sikt. Ett år går nog bra. Med mer gott om tid, kan jag göra precis som jag gör nu, fast med tåg. Och med mer pengar, för tåg är dyrare. Om vi tänker oss en framtid utan flyg, eller där flyg kostar som det borde kosta och därför inte är ett alternativ, så tänker jag tåg till södra Europa. Jag tänker inte "wow, vilken chans att dra till Sunne!". Och så tänker jag just på det där att jordklotet blir större igen. Just det gillar jag som idé, på något sätt.
Just precis, det där med att vara borta gillar jag också!

Prisskillnaden tåg/flyg är en snudd på oanständig företeelse. Jag har själv aldrig flugit lågpris, tycker det är svårsmält att man ska kunna flyga hundratals mil för några hundralappar. En god vän blev sugen på Berlin för ett tag sen. Han kollade tåg, tror det landade på lite under 2000. Så kollade han lågprisflyget: 274 kr.
 
Alltså. Alternativa fordon. Elcykeln måste laddas var femte mil ungefär. Vanlig cykel går lite väl långsamt. För att minska startkostnaden: moped? Vespa?

En bekant cyklade en sommar från Stockholm och upp till Norrland. Om jag minns rätt tröttnade han på att cykla i närheten av Umeå och köpte sig en begagnad moppe istället! Minns inte riktigt om han fortsatte norrut sedan eller inte.

Vill man ta sig ner mot kontinenten kan säkert en elcykel funka, men det lär ju ta tid förstås...

Själv hör jag till kategorin folk som knappt tänker på att man kan flyga. Reser bara inom Sverige och tar tåget om jag ska någonstans. Således har jag lite svårt att förstå behovet av att resa bort, men jag antar att det i mångt och mycket handlar om både vana och personlighet. Eftersom jag själv inte är intresserad av att exempelvis besöka storstäder är weekendresor inget som lockar.

Däremot tror jag att jag om jag inte hade några ekonomiska begränsningar skulle vara lockad att flyga för naturupplevelser - skulle exvis vilja resa till Galapagosöarna. I just det fallet är det ju enklare göra resor inom landet eller inom Norden om man vill ha någon form av naturupplevelser. Lite svårare om man vill ha storstad plus bättre klimat. :)
 
@Petruska Jag har varit inne på lite samma spår som du faktiskt. Nu blir 2019 ett riktigt reseår för mig, med två riktiga långflygningar, men sen var tanken att 2020 ska bli helt flygfritt. Får dock se hur det går i och med släkt etc.

Men! Det här är en sån grej som jag verkligen saknar med att bo i Madrid och i Genève. I Genève kunde jag ta tåget vart jag ville i Europa nästan. Dyrt, ja, men fullkomligt görligt. Underbart görligt. I Madrid kan man smidigt ta tåget till Paris och Marseille till exempel men framförallt - Spanien som land har så många schyssta städer man kan åka till. När jag bodde där turistade vi bara inom landet och åkte ingenting utomlands (förutom till Portugal, då också utan att flyga). Man kan åka till Barcelona, Valencia och Sevilla med AVE och vara där på ingen tid alls. Eller åka till Córdoba, Bilbao, Segovia, Salamanca etc etc. Finns hur många fantastiskt trevliga städer som helst, som alla är speciella och annorlunda mot där man själv bor eftersom språk, kultur och mat skiljer sig så mycket åt.

Här finns det massvis med natur men min typ av stad är det mycket sämre med. Det är liksom inte samma sak bara (tycker jag). Så det är något jag saknar mycket. Och bodde jag där nu skulle jag vara Renfes bästa kund!
 
@Petruska Jag har varit inne på lite samma spår som du faktiskt. Nu blir 2019 ett riktigt reseår för mig, med två riktiga långflygningar, men sen var tanken att 2020 ska bli helt flygfritt. Får dock se hur det går i och med släkt etc.

Men! Det här är en sån grej som jag verkligen saknar med att bo i Madrid och i Genève. I Genève kunde jag ta tåget vart jag ville i Europa nästan. Dyrt, ja, men fullkomligt görligt. Underbart görligt. I Madrid kan man smidigt ta tåget till Paris och Marseille till exempel men framförallt - Spanien som land har så många schyssta städer man kan åka till. När jag bodde där turistade vi bara inom landet och åkte ingenting utomlands (förutom till Portugal, då också utan att flyga). Man kan åka till Barcelona, Valencia och Sevilla med AVE och vara där på ingen tid alls. Eller åka till Córdoba, Bilbao, Segovia, Salamanca etc etc. Finns hur många fantastiskt trevliga städer som helst, som alla är speciella och annorlunda mot där man själv bor eftersom språk, kultur och mat skiljer sig så mycket åt.

Här finns det massvis med natur men min typ av stad är det mycket sämre med. Det är liksom inte samma sak bara (tycker jag). Så det är något jag saknar mycket. Och bodde jag där nu skulle jag vara Renfes bästa kund!
Ja, Sverige ligger ju lite avigt till. Jag läste någon blogg någon gång som någon som bodde i Bryssel hade skrivit om just det där. Att kvista iväg med tåget till europeiska länder ungefär som jag tar bussen till andra stadsdelar, om än dyrare. Och förutom att Sverige ligger avigt till, så är det väldigt mycket skog och åker och inte så mycket stad att dra iväg till i Sverige heller. Spanien är så klart extremt bra, eftersom det dels är mer runt än avlångt, dels har stora regionala skillnader, med tom olika språk. (Ja, jag vet att Sapmi finns.)

Nu bor jag ju ändå i Göteborg, så Danmark är ju rätt nära. Men samtidigt inte utomlands eller "borta" alls för mig, eftersom jag har rötterna där och danska är ett modersmål för mig.

Nu flyttar min syster tillbaka till Sverige, efter flera decennier i andra världsdelar. Då har jag fortfarande svärmor i Frankrike och svärfar i Spanien. Lösningen är ju inte att de flyger till oss istället, om det är en miljösatsning att inte flyga. Om det är en livsstilssatsning däremot, går det så sett bra att de flyger, men nu var det ju min livsstil jag skulle experimentera med. Inte mina gamla svärföräldrars! Men man KAN åka tåg till både Nice och Madrid! Och Barcelona!
 
Just precis, det där med att vara borta gillar jag också!

Prisskillnaden tåg/flyg är en snudd på oanständig företeelse. Jag har själv aldrig flugit lågpris, tycker det är svårsmält att man ska kunna flyga hundratals mil för några hundralappar. En god vän blev sugen på Berlin för ett tag sen. Han kollade tåg, tror det landade på lite under 2000. Så kollade han lågprisflyget: 274 kr.
Horribelt. Och så fick vi en budget där flygskatten slopas. Men sen kom väl överenskommelsen där flygskatten finns kvar. Knepigt det där.
 
@Petruska Ja exakt! När jag bodde i Genève var det vardagsmat att åka över till Frankrike (såklart), för en lunch eller vad som. Saknar det och känner mig lite isolerad här uppe :arghh:. Och Danmark är ju supertrevligt men det finns väl en gräns för hur många gånger man vill åka dit. Omväxling är ju trevligt också! Förstår att det för dig inte blir så himla "borta" heller.
 
Tolkade det först som att en tågresa Stockholm-Göteborg ger 1 gram i utsläpp vilken faller på sin egen orimlighet. Men verkar som de av någon anledning valt en bild på ett tåg för att symbolisera ett gram istället för att bara skriva gram. Märklig presentation....
Jo jag tror faktiskt de menar 1g/person. Alltså inte per tåg.
 
Nej, Gränna kommer jag att bli klar med mycket fort. Jag tänker att en stor del i att vi så gärna vill resa, är att vi har internaliserat resandets höga status. Där är sol och bad oändligt mycket bättre än att inte resa alls. Resandet är en enorm statusgrej, och att "behöva" resa mycket i jobbet är det i minst lika hög grad. Jag vet inte vad jag är "ute efter" när jag reser, egentligen. Säkert nån sorts status, även om det inte känns så. Och så gillar jag att vara "borta". Att inte allt är hemtamt. Sen är resande och ledighet ganska förknippat med varandra för mig. Att vara "borta" är att vara ledig, och det är ju inte så dumt.

Och jag har mycket svårt att se att jag byter ut Rom och Beirut mot Gränna och Karlstad. på sikt. Ett år går nog bra. Med mer gott om tid, kan jag göra precis som jag gör nu, fast med tåg. Och med mer pengar, för tåg är dyrare. Om vi tänker oss en framtid utan flyg, eller där flyg kostar som det borde kosta och därför inte är ett alternativ, så tänker jag tåg till södra Europa. Jag tänker inte "wow, vilken chans att dra till Sunne!". Och så tänker jag just på det där att jordklotet blir större igen. Just det gillar jag som idé, på något sätt.
Jag tänker nog att det finns väldigt mycket att upptäcka i Sunne. Men så är jag en extremt lättroad person. Jag har inte flugit sedan 1998 pga extrem flygrädsla. Det enda landet jag vill besöka är USA och Kanada och hoppas på bättre alternativ nu med båt än flyg. Jag tar tåg, det är bra för hjärnan att åka tåg, det är synnerligen meditativt. Sen blir jag alltid superskeptisk när sådana här normer om resor uppstår, ännu ett sätt att få de priviligierade att konsumera mera.
 
Men man KAN åka tåg till både Nice och Madrid! Och Barcelona!
Ja såklart, absolut! (såg nu att du lagt till ett stycke) Men det är ju såklart lättare om det är lite färre timmar om man vill kunna åka lite oftare. Men har man tid så blir ju tågresan i sig en del av själva upplevelsen :).
 
Jo, jag har hört det där. Skulle helst vilja åka upp på sommaren för att få se midnattsolen live, skulle även va lite häftigt att åka till riksgränsen och åka skidor i t ex Maj. :p
Finns ju en hel del att göra i Sverige, skulle även vilja åka till Gotland.
Jag tror att det är fantasin som sätter gränserna vart man vill/kan åka.
Lite OT kanske, men Riksgränsen, maj och midnattssol kan verkligen var magi :love: Till och med fotat med min usla gamla mobilkamera.
Och jag måste få säga emot@Unafraid lite; det är inte BARA kallt eller myggigt som är alternativen, beroende på var i "Norrland" du befinner dig. #hysterisklokalpatriot :D
DSC02297.JPG
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp