Är jag för stor?

marabo10

Trådstartare
Jag är rätt så lång med mina ca. 172 cm. Dock väger jag inte precis så mycket utan vågen brukar visa där kring 56-58 kg.​

Brukar på ridskolan rida en ponny som jag flera gånger funderat på att köpa. Han är min sk. första kärlek, den där ponnyn/hästen man aldrig glömmer. Killen är en valack på ca. 140 cm, han bär upp sina ryttaren bra - men ibland känns det 'fel'. Har otroligt långa ben jämfört med resten av min kropp och på grund av det känns det ibland som om han missar delar av min skänkel. Mina ben blir liksom inte runt honom utan sträcker sig förbi..

Förutom ponnyn brukade jag rida en trakehner valack och ett finsk varmblod. Valacken är ca. 165 cm & det finska varmblodet ca. 155 cm. Där märker man att skänklarna fungerar bättre. De kommer runt hästen istället för förbi.

Känns dumt att jag frågar när jag egentligen vet svaret själv.. Antar att jag inte riktigt vill acceptera det.

Men, hur stora hästar/ponnyn borde jag rida?​

Kan tilläggas att jag inte ser stor ut på ponnyn just på grund av att det är mina ben som ger mig den långa längden. Övre delen av kroppen är otroligt kort i proportion..
 
Sv: Är jag för stor?

Om du är så gammal att du inte kommer växa mer, och ser till att du håller dig själv i form så skulle jag säga att jag inte tror ponnyn skulle ha problem med dig.

Har du bra balans tycker jag längden inte spelar så stor roll, det ser visserligen inte så snyggt ut. Men man behöver ju inte använda just nedersta delen på benet när man skänklar utan ponnyn skulle säkert lära in sig på hur din skänkel ligger helt enkelt. Om det ser fult ut med långa ben mår hästen inte dåligt av.

Själv hade jag köpt ponnyn om det är din första kärlek. Men om du känner att du rider bättre på större hästar kanske det är värt att vänta på att du blir kär i en större häst. Men hur du vill göra vet ju bara du. Jag tror i alla fall inte ponnyn skulle ha problem med dig, och du behöver ju kanske inte alltid jobba honom uppsuttet heller.
 
Sv: Är jag för stor?

Jag hade inte köpt en ponny som är så liten, men å andra sidan så hade
jag aldrig sålt den - om jag redan ägt den -om jag vore "lite för lång".

För att främja din ridning så hade jag nog valt att köpa en större häst. Men hjärtat vill inte alltid det hjärnan tycker.
Själv rider jag runt på min lilla ponny på 147 cm och lär behålla hennes föl som lär bli mindre än henne, jag är 22 år och 168 cm lång. :p
 
Sv: Är jag för stor?

Tycker du ska fråga dig själv vad du vill ha din blivande häst till, är det till aktiv ridning eller vill du bara ha en kamrat för livet?
Tror inte ponnyn har ont av att bli riden av dig men tävling är det inte tal om, ekipegen måste se proponeliga ut.

Tycker du borde ha en häst som är 155-165

Själv är jag vuxen ryttare 164cm lång väger 65kg och äger en stark häst på 149cm och har fårr höra att jag är för stor en gång vilket inte var så kul.
 
Sv: Är jag för stor?

Å andra sidan så har jag tävlat en ungponny som var C-ponny, jag är som tidigare skrivet 168 och väger lika mycket som TS.

Fick kommentaren "Harmoniskt ekipage". Så det behöver inte se tokigt ut.
 
Sv: Är jag för stor?

Ponnyn i fråga är inte helt i tävlingsskick då han gick omkull på en hoppträning och som följd till det fått någon skada på bägge frambenen. Mellan hans knän och kotled har det kommit två 'bulor'. Ägaren säger att h*n inte vet säkert vad det är & att det inte verkar vara vätskefyllt. Hon gissar att det börjat växa 'ett extra lager ben/brosk' ovanpå benet medans det ömmade när skadan var färsk. Kommer tyvärr inte ihåg nu precis allt hon förklarade åt mig, men något liknande var det.

Ponnyn kan ridas ca. 2 timmar/dag med någon vilodag utan att man märker av skadan. Om han någon dag går lite hårdare och längre kan han bli halt & då avbryter man passet genast. Efter varje ridpass spolar vi av benet och lägger på kylsalva. Det är sällan som 'bulorna' eller benet i sig hettar eller svälls upp - fast det också kan hända. Ponnyn går ändå att hoppa och rida som vanligt men jag tvivlar att om han skulle bli min så skulle inte min prioritering vara tävlingar nu i första hand. Tycker bara så mycket om honom och skulle vilja utvecklas vidare tillsammans med honom..

Ägaren till ponnyn är lite 'gammalmodig' och i alla fall tror sig veta lite mer och bättre än alla andra. Personen i fråga är otroligt duktig, inga frågor om den saken men ibland tror jag att hon skulle må bra av att kolla med de lite mer professionella inom olika frågor. Tror till exempel inte att ponnyn i fråga varit till klinik för att få skadan kollad, utan när det hände hade hon honom på vila en längre tid och satte senare igång honom när han verkade vara ren igen. Känns som om allting kanske kunde ha gått att ordna snabbare och på ett korrekt vis om hun skulle ha gått och visat upp honom.

Lite off topic nu med tanke på vad ämnet är.. Men tror ni kanske att ni skulle ha någon aning om vad det är det kan vara för skada? Skulle kunna ta en bild nån gång så ni skulle kunna få se hur det ser ut..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 288
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp