Bukefalos 28 år!

Är jag för tung?

SoNo

Trådstartare
Min häst fick en skada på djupgående böjsenan höger bak i september.
Allt har läkt bra och vi är nu under igångsättning.
Ytterligare bakgrund är att hon har haft en hovbensfraktur höger bak oxå.

Men, det har börjat snurra i huvudet ang mig som ryttare på henne.
Hon är normalbyggd och är bara 133 i mankhöjd medans jag är 172 och väger just nu 67 kg (tränar dock en del så jag är på väg neråt)

Frågan lyder helt enkelt om det är rätt att sitta på henne alls efter hennes problem och mindre storlek?
 
Sv: Är jag för tung?

Ingen annan än din häst kan svara på den frågan,
Be en kompis filma när du rider så ser du om hästen tar korta ansträngande bakbenskliv.


Jag vägde 82 kilo som mest(dock mkt muskler) och Jorunn är ca 138 cm och väldigt musklad och klarade de utan problem.
 
Sv: Är jag för tung?

Med den längden så är vikten fullt normal ( men givetvis är det individuellt om man i praktiken har lagom vikt) så det lilla som är rimligt att gå ner knappast spelar någon roll, 5 kg mer aller mindra lär inte vara avgörande. Om hästen är vikbärande nog är omöjligt att säga utan att ha sett er, men går den otvunget med dig i alla gångarter så bör det fungera. Problemet är annars igångsättningen och om skadorna tål normal ridning och om man inte bör öka belastningen gradvis.
 
Sv: Är jag för tung?

Du kan inte be en lättare kompis rida i början, för att hon ska vänja sig vid ryttare på ryggen? Och sedan se om hon går annorlunda med dig?
 
Sv: Är jag för tung?

Jag skulel nog börja gå med hästen, vi har en i stallet som går flera km med sin häst nu under igångsättningen.
Hon går 15 ggr upp och ner för backar, hon traskar in i skogen allt för att jobba upp muskler och kondis.

Sedan ska du nog tömköra ist för att longera för då kan du tömköra mkt på rakt spår ist för på böjt.:)

Sedan om några veckor kan du ju se om hästen håller för den träning du gett den från marken, om hon är ohalt fortfarande kan du ju sitta upp lagom till Mars tycker jag. Då ska du nog ha jobbat upp musklerna så den ska kunna bära dig utan problem och ligament och senor är ordentligt uppjobbade inför den bärande vikten.

Skulle skritta 95% och trava och galoppera på rakt spår första månaderna , typ skritta ut ta en trav på totalt 300 meter galopp i 100 ,Gå hellre saaaaaaaakta fram vad än veterinären säger att du kan börja trava och galoppera massor .
Min erfarenhet är att tar man de ännu mer försiktigare får man oftast en hållbar häst som inte får skadan tillbaks.
skynda långsamt helt enkelt.

Lycka till med hästen ,

Så här hade JAG gjort men du gör helt och hållet som du vill du får ju massa fina råd här=)
 
Sv: Är jag för tung?

Jag har promenerat ca 60 min 5-7 dagar i veckan i 2 månaders tid. :)
Nu var det dags att belasta enligt veterinären enligt schema.

Jag har ingen lättare som kan rida henne och i nuläget får vi bara skritta och trava.
 
Sv: Är jag för tung?

Istället för att be en lättare person rida så kan man ju rida korta stunder åt gången. När jag satta igång Sol så gick jag första biten och sen red jag en liten bit för att sen gå igen sista biten, började med 10 min av varje och ökade sen den uppsuttna biten lite lite men gick fortfarande i början.
I början blev hon trött redan efter 10 minuter, sen kunde jag öka till 15 osv. Man får ju anpassa till hästen och dagsformen.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 495
Senast: Görel
·
Träning Suck.. Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Min syster har en fin tävlingsponny som hon tävlar rätt höga klasser på. Denna ponny...
Svar
14
· Visningar
2 257
Senast: Fia-Lina
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 766
Senast: Mitra
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 874
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp