Bukefalos 28 år!

Är jag helt ute och cyklar ?

Pansi

Trådstartare
Är ny på det här med foderstatsberäkning, men håller på att lära mig. Har provat ett antal foderstatsprogram, men får olika resultat och ser dessa mer som ett riktvärde, vill hellre räkna för hand och använda ögat för att se hur hästen svarar.

Har gjort ett "utkast" på en foderstat men skulle behöva hjälp att kolla rimligheten, känns onödigt att slösa timmar på ngt som kanske är helt åt skogen :o

Så: Jag har räknat på 625 kg häst i lätt träning.

Här fick jag ett underhållsbehov av MJ på 82 och underhållsbehov av protein 516 g (räknat med rastillägg 0.05% för hbl)

Utöver detta har jag fått fram ett träningstillägg på 25% = 20.5 MJ och 123 g protein

Summa totalt behov: 102.5 MJ och 639 g protein/dag. Om jag har fattat rätt finns det en kvot på 6.2 i detta resonemang, rätt ?

Fodrar med hösilage med dessa värden, allt är per kg foder.
MJ 4.6
smrp 31
ca 2.0
fosfor 1.1
mg 0.7
kalium 9.8

Hästen äter minst 15 kg hösilage om dagen, fodrar minst 20 kg men hon lämnar en del.
15 kg av ovanstående hös. ger 69 MJ och 465 g protein.

Alltså har jag 33 MJ och 174 g protein kvar att få i hästen genom kraftfoder, har inga värden på det idag men ska ordna.

Hon äter förutom hös. 1.5 kg havre, 2 kg korn, 1 liter betfor (torr) chevinal plus, morötter och lite lucern för att inte spilla all havre. Detta har ställägaren räknat ut, hästen ser rätt bra ut i kroppen, men är lite tunn.

Hur ser detta ut ? Är det helt uppåt väggarna eller någorlunda rätt ?
Är mycket tacksam för kommentarer och synpunkter!
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar ?

Jag fick dessa siffror: Underhåll = Mj: 62,50, smb.rp: 375. Jag räknar aldrig på några rasttillägg om det inte gäller hingstar eller fullblod vill säga...

Träningstillägg 25% = Mj: + 15,62, Smb.rp= 93,75.
SUMMA underhåll och tillägg: Mj= 78,12, Smb.rp= 468,75.

Så här räknade jag Underhållet: 0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75
Smb.rp: mj x 6
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar ?

Tack!
Hästen i fråga är "fullblodsbetonad" vaken och energisk och rätt svårfödd. Hon har under hela sin uppväxt ätit massor och har lätt att tappa hull.

Ska räkna mer...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 664
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
742
Senast: Tillis
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 325
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp