Är jag steril?

K

kadub

Hejsan! jag är snart 17år, jag och min pojkvän har försökt att få barn i snart ett år nu men inget händer.. jag har haft en Cysta på äggstocken och jag har haft ont i sidan på magen sedan dess. De sa på sjukhuset att det skulle gå bort av sig självt. Men nu har jag fått en ny tid att kolla detta. Är jag steril eller vad är det frågan om?:cry: Ska det ta såhär lång tid? tacksam för svar!
 
Sv: Är jag steril?

Du bör väl diskutera saken med din läkare. Denne kan antagligen ge dig ett mycket bättre svar på frågan än någon av oss här.
 
Sv: Är jag steril?

Och efter ett år behöver du inte komma till slutsatsen att du är steril, det kan ta längre tid än så! Tänk på att det är ju bara 12 försök på ett år, när man dels skall lyckas träffa ägglossningen och dels ska det ta sig, det är inte så enkelt som man tror alla gånger! Plus att du inte ens behöver ha släppt nåt ägg alla 12 gångerna. Så oroa dig inte för det :)

Bra att du skall kolla äggstocken, låter ju inte bra om du har ont. Lycka till med allt!
 
Sv: Är jag steril?

har ni försökt så hårt som det går utan med. hjälp? Ägglossningstest, sån där dator-monitor-grej-som-jag-inte-vet-vad-det-är-som-stimulerar-äggstockarna-eller-nåt och annat som finns?

Jag antar att du har det, annars är det alldeles för tidigt att fundera på om man är steril.
 
Sv: Är jag steril?

Du är alltså 17 år gammal och har försökt bli med barn sedan du var 16? När fick du din första mens?
 
Sv: Är jag steril?

Du är alltså 17 år gammal och har försökt bli med barn sedan du var 16?
Eller 16 nu och försökt bli gravid sedan hon var 15, om man hårdtolkar inlägget.
Jag gissar att de flesta läkare är litet ovana vid just den problemställningen...
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag steril?

Eller 16 nu och försökt bli gravid sedan hon var 15, om man hårdtolkar inlägget.
Jag gissar att de flesta läkare är litet ovana vid just den problemställningen...

Att jag frågade efter när hon fick sin första mens beror på att alla 16-åringar inte fått första mensen. Och om TS bara nyligen börjat få mens, så är det inte ens säkert att hon har någon ägglossning och då lär hon inte bli med barn, hur mycket hon än försöker.

Inte för att jag tror att TS menar allvar med sitt inlägg. :angel:
 
Sv: Är jag steril?

Har också haft en cysta på äggstocken, och jag har barn.
Dock bör du kanske kolla upp varför du har ont än av det.
 
Sv: Är jag steril?

Eller 16 nu och försökt bli gravid sedan hon var 15, om man hårdtolkar inlägget.
Jag gissar att de flesta läkare är litet ovana vid just den problemställningen...

Åh shit jag missade verkligen åldern... om det inte är ett troll, så borde TS vara glad att det inte tagit sig :crazy:
 
Sv: Är jag steril?

Hejsan! jag är snart 17år, jag och min pojkvän har försökt att få barn i snart ett år nu men inget händer.. jag har haft en Cysta på äggstocken och jag har haft ont i sidan på magen sedan dess. De sa på sjukhuset att det skulle gå bort av sig självt. Men nu har jag fått en ny tid att kolla detta. Är jag steril eller vad är det frågan om?:cry: Ska det ta såhär lång tid? tacksam för svar!

75% av de som kan få barn utan hjälp lyckas inom ett år. Men ni är ju två om saken, "felet" behöver ju inte ligga hos dig. Gå till en läkare, så kan ni få hjälp. Om du är orolig kan det ju vara bra att få veta. Sen är det ju verkligen ingen brådska med barn när du är så ung.
 
Sv: Är jag steril?

Gå till en läkare, så kan ni få hjälp. Om du är orolig kan det ju vara bra att få veta.

Jag har svårt att tro att en fertilitetsläkare (eller någon läkare öht) skulle vare sig utreda eller behandla en minderårig.
 
Sv: Är jag steril?

Nja, en undersökning för att se om det är några fysiska hinder kan man nog göra. Det kan ju vara bra att veta för framtiden, och om det finns men kvar efter cystan kanske det är något som bör åtgärdas nu och inte vänta?

Jag skulle inte vilja leva med osäkerheten om jag var steril, oavsett om jag var 17. Onödigt att gå med en massa ångest när man inte behöver!
 
Sv: Är jag steril?

Efterkontroll pga cystan (som jag hade glömt :o ) är väl en sak som de gärna utför. Om det nu öht har funnits någon. :angel: Men i teorin borde TS (eller vem som helst) självklart kolla upp sig för den sakens skull.

Jag hade själv hönsäggstora cystor (två) på äggstockarna när jag var 18 och de åtgärdades med titthålskirurgi. Efteråt fick jag ligga platt i en sjukhussäng en hel vecka och äta hästkur antibiotika. Mina äggledare var finfina när det var dags för bebis 18 år senare. :)
 
Sv: Är jag steril?

Är du riktigt säker på att du verkligen hade en cysta?
En del läkare misstar oregelbundenhet på äggstockarna som cystor.
Har du oregelbunda eller regelbunda menstruationer?
Har man försökt i ett år och det finns vissa medicinska problem, så kan de fixa att man få komma till fertilitetskliniken.
Ibland hjälper det att man bara slappnar av och slutar tänka så mycket, så trillar det av sig själv.
 
Sv: Är jag steril?

men vannen..varfor denna braska???
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 685
Senast: Saigon
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 261
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp