Är katten försäkrad eller ej?

Safira

Trådstartare
Har ni era katter försäkrade eller inte?
Ni som inte har försäkrade katter har dom alltid varit oförsäkrade eller har ni tagit bort försäkringen vid någon tidpunkt i livet?
Och har ni då kommit i den situationen att katten skadar sig/blir sjuk så att det hade varit bra att ha en försäkring?


Jag funderar just nu på om jag ska ta bort försäkringen på mina två katter eller inte. Har haft katt sen 97 och än så länge inte behövt utnyttja någon försäkring (peppar peppar...) så det känns som lite bortkastade pengar att betala in varje år. Har haft 4 katter innan men har nu bara 2 st kvar, kastrerade honor och friska förutom att den ena yngre katten har FORL. Dom är 4 och 6 år gamla. FORL går ju inte på försäkringen och får snart 2½ år sen så var jag inne med henne och drog ut tänder och gjorde vid hela munnen och det har sett bra ut sen dess. Tar jag bort försäkringen så kan jag ju lägga försäkringspengarna på att kolla upp munnen på henne oftare istället.
Bara för att försäkringen ev. ryker så kommer dom ju ändå att åka till veterinären vid behov som sjukdom och självklart vaccinering. Har även en liten buffert på 20 000:- som är till för katterna, bilen och andra oförutsedda utgifter.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har katten försäkrad.
Tycker det känns tryggast så, man vet aldrig hon kan skada sig/bli sjuk
även om jag inbillar mig att risken är mindre med en innekatt än en som är ute.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Mina katter är försäkrade och numera även syrrans.

Förra julen var de inte försäkrade och en av katterna fick en klo i ögat, dan för julafton. :crazy: Syrran ville avvakta men jag var arg och åkte raka spåret med katten till klinik, när syrran väl fick besked av veterinären hur allvarligt det var så kunde hon inte hålla tillbaka tårarna. För ungarnas skull betalade jag inläggning och akutavgift, ngt syrran har fått betala av till mig i efterhand. Katten klarade både sig och ögat.

I julklapp fick de ett års sjukvårdsförsäkring av katterna och nu har syrran övertagit försäkringarna själv. :bow:
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Alla katterna är försäkrade. De är friska och krya och har så varit hela tiden, men veterinärvård är dyrt så händer något blir det snabbt väldigt dyrt. Det är tyvärr väldigt lätt att komma upp i 10000-20000 kr.

Min första katt var inte försäkrad och han har varit en olycksfågel (gissa hur jag lärde mig att katter bör vara försäkrade :grin: ). När han blev påkörd och bröt ena bakbenet for det lätt iväg 10000 kr (fick då även en del gratisbesök hos veterinären eftersom spiken i benet inte riktigt ville sitta på plats). Det var 15 år sedan, jag tror att det skulle varit dyrare att reparera honom idag.

Dessutom föder jag upp och om en katt behöver kejsarsnittas eller får livmoderinflammation kan man ge sig på att det är på jourtid... på midsommarafton eller julafton.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har alla tre försäkrade. Det skulle vara förfärligt att inte ha råd att ge dem adekvat vård ifall att det värsta inträffar. Dessutom tycker jag att det är såpass små pengar att det vore dumt att låta bli
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag skulle aldrig plocka bort försäkringen på mina katter. Jag vill inte behöva tänka på pengar i första hand om mina katter blir sjuka eller skadar sig. Det är ju ingen enorm kostnad det handlar om dessutom.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Såfin ær "bara" en bondkatt och hon ær inte førsækrad. Men jag førstår att det ær førnuftigt att ha en førsækring. Næsta katt tænker jag førsækra. Enda gången hon varit sjuk så gick det på totalt 3500, då ræknar jag med resor mm i den summan. (Jag ær koskøtare och underskøterska och kunde ge henne sprutor sjælv hemma, annars hade det kostat mer.) Hade hon varit førsækrad så hade jag i alla fall inte fått mycket. Hæsten har jag dæremot alltid haft førsækrad.
 
Senast ändrad:
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Mina katter har veterinärvård/olycksfallförsäkring men ibland funderar jag på som du att det kanske vore smartare att lägga undan pengar på buffert istället, särskilt när man ibland läser i tidningar om fall där försäkringen ändå inte hjälpt för att det var något i det fintstilta som sade att just DET gällde inte försäkringen för:mad:.

Nu senast jag läste om sådant så handlade det dock om en hund, en westie vars ben gått ur led när den var inlämnad hos frisören och då menade hundens försäkringsbolag att frisersallongens ansvarsförsäkring skulle täcka medan frisersallongens försäkringsbolag inte höll med så matten fick punga ut om det var närmare eller över tjugo tusen kronor och hon hade alltså lämnat in hunden och märkt skadan när hon skulle hämta den så det handlade även om "Hur kunde det hända?" då hundfrisören menade på att inget särskilt hänt men westieben brukar visst inte hoppa ur led så där bara.

Men det var en annan historia mitt i alltihop men hur som haver så har jag mina försäkrade men såg i somras när de skulle in på pensionat att den äldstas försäkring gått ner i värde sedan han fyllde sju år och tyckte att det var ju fult av försäkringbolaget då katten hållit sig frisk. Men tydligen en policy de har och jag skulle gräva mer i det men...Glömde bort det.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Tack för era svar, läser och funderar. Fler svar är helt klart välkomna.

Är fortfarande kluven men om jag känner mig rätt så kommer jag förmodligen inte att ta bort försäkringen. Har samma diskussion med mig själv varje år räkningen kommer men har hittills inte vågat ta bort försäkringen. Jag inbillar mig att om jag skulle ta bort den så skulle något hända typ första månaden utan försäkring och att jag skulle ångra mig.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Du är inte ensam om att fundera varje gång räkningen kommer. Hade jag börjat lägga undan för 10 år sedan hade veterinärvårdskontot varit ordentligt stort nu, men jag vet ju att plockar jag försäkringarna kommer en katt bryta ett ben på flera ställen.;)
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Samma tankar som mig då :laugh: nu kom jag på en tanke, istället för att betala in allt till första mars nu för nästa förs. år så kan man väl ringa och säga att man vill betala per månad istället? Fast det blir kanske meckigt då jag har pengar innestående efter de andra katterna som fick vandra vidare i somras.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Men det var en annan historia mitt i alltihop men hur som haver så har jag mina försäkrade men såg i somras när de skulle in på pensionat att den äldstas försäkring gått ner i värde sedan han fyllde sju år och tyckte att det var ju fult av försäkringbolaget då katten hållit sig frisk. Men tydligen en policy de har och jag skulle gräva mer i det men...Glömde bort det.
Det står i ditt avtal vad som gäller, om du inte läser på vad som ingår i en försäkring så är det väl inte så konstigt om det blir fel ibland om du tror du ska ha rätt till ersättning när det enligt avtal inte är så? Oavsett djur så sänks ersättningstaket på livdelen vid viss ålder.

Samma sak med hunden, salongens försäkring borde täckt om hunden skadades där.

Ni som tycker försäkring är dyrt, det går ju att välja nivå på försäkringen och helt skippa livdelen och bara behålla sjukvårdsdelen. Syrrans bondkatter kostar knappt 800 kr/år för full veterinärvård. Akutbesöket utan försäkring för ett år sedan gick på 4500 kr på ett dygn, utan komplikationer, hade hon behövt operation hade det hamnat på över 10 000 på nolltid!
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Tack o lov har vi katterna försäkrade. Med veterinärräkningar som kommit upp i ~30,000 kronor pga av EN skada så var det jävligt skönt att ha en försäkring kan jag säga!
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har valt att inte ha någon av mina djur försäkrade. Det lönar sig inte alls, största vet räkningen jag haft är drygt 4000 kr. Knapt så det går över självrisken. Vanligtvis har man ju många mindre vet räkningar fördelat på flera djur och flera tillfällen.

Har man många djur så lönar det sig aldrig att ha försäkring, mkt smartare att behålla pengarna själv än att putta dom i fbolagens djupa fickor. Bättre att vara sitt eget fbolag tycker jag!
 
Senast ändrad:
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har mina försäkrade från 6 veckor och livet ut.
Försäkringen har utyttjats två gåner under mina 11 år med flera katter/uppfödning. Första gången kostade det 26.000:- att behandla struma på en i övrig frisk och pigg katt som idag är 18 år, andra gången var ett akutsnitt på jourtid, 13.000:-

Visst har jag betalat åtskilliga tusnelappar till försäkringsbolaget, men förr eller senare blir de ju skraliga (om inte annat så ofta med högre ålder), och jag kan inte riskera att inte ha råd att behandla om jag tex får in en smittsam sjukdom bland katterna och alla behöver vård samtidigt. Jag har medvetet valt den försäkringen som har högst ersättning på äldre katter, eftersom det är då det kan springa iväg utan att katten är direkt superdålig (provtagningar är DYRT).
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har mina tre försäkrade.

Dock så har jag det lite som du att det finns en buffert att ta av om det skulle behövas.
Därför gjorde jag så att jag valde ett försäkringsbolag med hög självrisk.

På det viset fick jag ner kostnaden för premien och när det är mindre summor att betala hos vet. så tar jag det ur bufferten, men som häromdagen när ena katten behövde åka in akut och ligga inne några dagar så tog jag det på försäkringen.
På så vis tömmer jag inte bufferten helt om något annat skulle inträffa samtidigt.

Mvh
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har alla djur försäkrade, och för katterna handlar det ju om väldig små pengar.

En av mina katter bröt benet som kattunge och jag är så glad att han var försäkrad. Operationen gick på 14 000 kr, nu behövde jag bara betala nån tusenlapp!
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Samma tankar som mig då :laugh: nu kom jag på en tanke, istället för att betala in allt till första mars nu för nästa förs. år så kan man väl ringa och säga att man vill betala per månad istället? Fast det blir kanske meckigt då jag har pengar innestående efter de andra katterna som fick vandra vidare i somras.

Betala månadsvis brukar inte vara ett problem. Tyvärr brukar ju slutnotan per år bli lite dyrare när man väljer att göra så. Jag betalar per halvår... då slipper jag gå och låsa in mig i ett mörkt rum när räkningen kommer.:D
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har valt att inte ha någon av mina djur försäkrade. Det lönar sig inte alls, största vet räkningen jag haft är drygt 4000 kr. Knapt så det går över självrisken. Vanligtvis har man ju många mindre vet räkningar fördelat på flera djur och flera tillfällen.

Har man många djur så lönar det sig aldrig att ha försäkring, mkt smartare att behålla pengarna själv än att putta dom i fbolagens djupa fickor. Bättre att vara sitt eget fbolag tycker jag!

Absolut, men då krävs ju att man har ett startkonto och att man kan hålla det uppe på en rimlig nivå. Jag har pluggat och är nu arbetslös så jag har inte den möjligheten. Men jag hoppas att dagen kommer när jag kan ringa och tryggt säga upp försäkringarna.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Mina katter är försäkrade, däremot är den ena inte livförsäkrad trots att båda är raskatter. Den andra katten var redan livförsäkrad när jag köpte henne som kattunge för 6,5 år sedan och jag har bara inte orkat ta bort det. :o

Även om jag kanske (man vet ju aldrig) skulle spara på att inte ha dom försäkrade så skulle jag ändå aldrig låta bli. Det är mycket trevligare att betala den där tusenlappen per katt och år än att behöva fundera på att lägga ut 30 000 kr eller avliva katten. :crazy: Även om jag kanske har de pengarna så är det såklart en stor engångsutgift.

Även en avlivning kan kosta en hel del. Jag åkte in akut med min gammelkatt i somras. Det blev dropp, provtagning, ultraljud och tyvärr en avlivning och räkningen landade på 6000 kr om jag inte minns helt fel. Tack vare försäkringen betalade jag bara en del av det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 672
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 386
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp