Är katten försäkrad eller ej?

Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Förr hade vi inte våra katter försäkrade utan hade buffert istället. Men så blev en katt akut sjuk och vi blev nästintill nekade adekvat vård hos djursjukhuset pga att katten inte var försäkrad. Trots att vi kunde betala ville de inte sätta in alla resurser som krävdes och eftersom det var akut och på jourtid kunde vi inte heller åka någon annanstans. Katten dog :cry: och vi försäkrade sedan våra katter ifall något liknande skulle hända igen. Idag skulle jag antagligen inte acceptera ett sådant förfarande, men jag var ett antal år yngre och erfarenheter fattigare då.

Så vi har våra 3 huskatter försäkrade, det kostar väl ungefär 500:- per katt och år. Har aldrig behövt nyttja försäkringen, men det känns ändå bra att den finns där. För några månader sen tog vi en omplacering, en exotic och han är oförsäkrad. Jag är inte säker på att han går att försäkra (7 år och med en del sjukdomsproblematik) och även om det skulle gå skulle det antagligen bli en orimligt hög premie. Han har ett hjärtfel som gör att det är en stor risk att söva honom, så skulle han bli skadad på något sätt kommer vi antagligen ta bort honom oavsett. Men förhoppningsvis ska han glädja oss i många år framöver.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag har hela min kattflock försäkrad. Fem huskatter och en birma. Alla har full veterinärvårdsförsäkring med alla tillägg. Jag skulle inte kunna leva med att någon av mina katter skulle bli sjuka och jag inte skulle ha råd att ge dem den vård de behöver. Jag har rabatt eftersom det är flera katter samt id-rabatt på de som är id-märkta. Försäkringen är en trygghet för mina nerver och den vill jag verkligen inte vara utan!
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Jag tog bort försäkringen på min gammelkatt några år innan vi tog bort henne, med motiveringen att det ändå inte skulle göras några stora ingrepp på henne vid den åldern (strax under tjugo då). Men då har vi pengar så jag hade kunnat betala akuta saker som hade uppkommit ändå. Nya slyngelkatterna är försäkrade båda två.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

kl


Jag gjorde så att jag ringde och ändrade så att jag betalar halvårsvis istället. Det blir ju inte lika stor summa man ska ut med det då och det kändes ju dumt att ta bort försäkringen när jag har jobbat upp självrisksrabbatter med. Är väldigt nöjd med mitt beslut :)
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

*KL*

Mina 10-åriga bondkatter har varit försäkrade sen jag köpte dem. Den ene har FORL, det går inte på försäkringen. Men nyligen fick jag nytta av försäkringen för första gången, katten var inne för 3200 och jag fick 2100 tillbaka från Agria. Några hundra var tandsten så det ersattes inte. I övrigt betalade jag bara självrisk minus en självriskrabatt på 900 som jag inte vet varför jag fick, kanske för många skadefria år.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

*KL*

Mina 10-åriga bondkatter har varit försäkrade sen jag köpte dem. Den ene har FORL, det går inte på försäkringen. Men nyligen fick jag nytta av försäkringen för första gången, katten var inne för 3200 och jag fick 2100 tillbaka från Agria. Några hundra var tandsten så det ersattes inte. I övrigt betalade jag bara självrisk minus en självriskrabatt på 900 som jag inte vet varför jag fick, kanske för många skadefria år.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

givetvis försäkrad! Och detta "trots" att jag själv jobbar på djurklinik. Har väl sett för många fall då folk ruinerar sig för att rädda sin älskade katt, trots att de resonerat "händer nåt så tar vi bort katten" när de skaffat den. Sen står de där och barnen gråter och inte ha de då hjärta att ta bort katten...
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

*KL*

Mina 10-åriga bondkatter har varit försäkrade sen jag köpte dem. Den ene har FORL, det går inte på försäkringen. Men nyligen fick jag nytta av försäkringen för första gången, katten var inne för 3200 och jag fick 2100 tillbaka från Agria. Några hundra var tandsten så det ersattes inte. I övrigt betalade jag bara självrisk minus en självriskrabatt på 900 som jag inte vet varför jag fick, kanske för många skadefria år.

ja, agria har självriskreduktion för skadefria år, tror det är 300kr per år och max 900kr, nåt åt det hållet iallafall.
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Mina katter är försäkrade. Det kostar ändå bara 150kr/mån för alla tre (grupprabatt och så är de märkta hela bunten). En piss i havet liksom. De är inte livförsäkrade och jag skulle inte behandla livslånga sjukdomar som innebär en massa krångel, risk för lidande och medicinering, jag har försäkringen för "akuta" sjukdomar eller skador (typ lyckas ramla ut från den innätade balkongen).
 
Senast ändrad:
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Mina är oförsäkrade tyvärr, de var försäkrade från början men av olika anledningar blev inte försäkringen betald och sedan blev de inte återförsäkrade igen pga av att de båda har olika kroniska problem. Vi hälsar ganska ofta på hos djursjukhuset med ungefärliga kostnader mellan 1500 och 10 000 kr per gång :crazy:. Jag har som tur är en stor buffert att gräva i, men en försäkring hade ju inte suttit fel. Om jag hade valet hade de definitivt varit försäkrade.
Man vet aldrig när olyckan är framme och det är ju därför man har en försäkring, för att man inte vet...
 
Sv: Är katten försäkrad eller ej?

Du är inte ensam om att fundera varje gång räkningen kommer. Hade jag börjat lägga undan för 10 år sedan hade veterinärvårdskontot varit ordentligt stort nu, men jag vet ju att plockar jag försäkringarna kommer en katt bryta ett ben på flera ställen.;)

Haha, sådär känner jag med min katt också. Hon fyller 12 i sommar och har varit försäkrad sen jag köpte henne som kattunge och naturligtvis varit frisk som en nötkärna hela den tiden. Men det vore att utmana ödet att ta bort försäkringen nu, då skulle hon säkert gå och bli sjuk bara på pin tji...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 673
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 387
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp