Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Martina_m

Trådstartare
Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars.
------------------------------------------------

En underbar dröm går i uppfyllelse!
Köpte min underbara häst i somras och fick hem honom den 16 september efter lite inridning.

Allt var inte den frid och fröjd som jag önskade, han var över öronen full av hingstighetsfasoner (visste att han var lite hingstig, men inte såhär). Han kastrerades i somras vid en ålder av 3 år.

Han ställde sig på bakbenen och hängde över boxgallret in mot boxen bredvid (detta gjorde han bara första dagen/natten och det sattes dit ett rör som förhöjning av boxgallret). Han fick en egen hade precis utanför stallet, en bra bit från alla de andra hästarna (som han alltså knappt såg). Han ville till de andra hästarna och stod alltid i sitt hörn där han kunde ana de andra hästarna. Efter några dagar släpper vi in en ponnyvalack till min häst. Min häst springer efter och vill leka och betäcka. Den andra hästen sparkar med bakbenen men min bryr sig knappt och bara springer på. Hagen är så pass liten att den andra hästen inte kommer undan. Min häst får gå ensam.

Fanns två hagar till men med flera ston i båda hagarna. Vilket inte var ett alternativ att släppa ihop honom med.

Jag vill ha hästkompisar till honom, han är ju ändå bara 3,5 år. Och dessutom orkar jag inte ta emot all den energi och allt bus som han har och inte gör sig av med i hagen. Vilket gör det ännu svårare för mig att uppfostra honom.

Flyttar honom till ett annat stall. Han skulle få hästkompisar! Släpper ihop honom andra dagen med de andra. Först med den ranghöga valacken. Det går bra och den andra hästen sätter min på plats, skönt. Min är inte klen utan kolla hela tiden läget, men blir som sagt satt på plats varje gång han testar. Efter en stund går allt bra och dags att släppa in stoet (finns bara en hage som består av 1 sto och 4 valacker och flocken är stabil, men stoet skulle tydligen inte släppa fram någon annan häst), det blir bråk om henne. Den andra hästen som aldrig tidigare gett upp, stod på bra avstånd efter ca 5-10 min. Min hade tagit över. Han fick inte komma fram till stoet, men hon var hans. Vi släppte ut en valack till (de andra 2 skulle av olika anledningar inte ut i hagen den dagen) och det gick bra, lite lek blev det. Hel plötsligt börjar de sparka mot varandra, men sen var det bra. Den ranghöga hästen tappade en sko i allt springande och haltade (kan berott på sparkar), så ägaren tog in honom. Bara stoet, min och den ranglåga valacken kvar. Allt är lugnt i hagen och jag åker hem för att äta frukost. Efter 10 min ringer de från stallet. Hästarna har sprungit genom grinden.

Visade sig att de hade sprungit och stoet hade sprungit genom, INTE MIN som ALLA tror. Kan hända att min jagade, men helt plötsligt så tror alla att min inte har minsta respekt för staket. Jag tycker bara att det är ett rimligt krav att få ha elstaket, eller el i den översta tråden iaf. Han har respekt för staketet, men utan el kommer han garanterat tappa den. Speciellt om han måste gå själv och han vill till de andra hästarna.

Min var inte längre välkommen i hagen. Nu går han själv bakom stallet i en lite hage där han knappt ser någon annan häst, återigen. Det var ju detta jag ville komma ifrån.

Nu funderar jag återigen, VART SKA JAG HA MIN HÄST UPPSTALLAD?

Det finns plats på ridskolan, där jag hade min foderhäst uppstallad. Men frågan är, kan kan gå med de andra hästarna? VILL någon ha sin häst med min "mördarhäst" (som han har som rykte, typ)? Eller ska han gå själv där oxå? Är hagarna där tillräckligt stora för att min ska kunna gå med andra?

Där, på ridskolan har jag iaf tillgång till paddock och ridhus (har inget av det i dagsläget = går inte att rida när det blivit mörkt) och jag rider inte ut själv ännu så blir mest promenader nu eftersom det är svårt att hitta ridsällskap och det som sagt inte finns paddock.

Men jag skulle så gärna vilja ha en stor hage där han kan springa av sig, gärna med hästkompis/kompisar! Men hur mkt ska jag behöva "offra" för det? Ridmöjligheter? Körsträcka? Ensamt för min del?

Hjälp mig fundera! Vad ska jag göra??? Innan nyår måste han ha en ny boxplats! Och där jag hoppas att han kan stå kvar, vill inte flytta runt honom allt för mycket. Jag behöver er hjälp!




Hoppas någon orkat läsa mitt mils-långa inlägg! :bow:
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Hej inte lätt sist du sitter i!

självklart ska din häst ha kompisar, han är ju inte sa gammal!
men personligen skulle jag aldrig släppa ihop en så hingstig valack med ston, som att be efter problem! men det är ju dit val!

om du på nästa stall säger att han bara kan gå med valacker, så kanske det går att lösa.

jag har stått på stall med sto och valacker separat,men även där det är blandat. Har dock bäst erfarenheter från separerade hagar! Men då har jag ett sto som får den äldste och trögaste valacken att vilja betäcka henne!:devil:


Så mitt tips är noga att säga till om att han bara kan gå med valacker, är det ston med så vill han ha dom och det blir bråk.
mycket svammel,men hoppas du fattar!!


Lycka till!
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Det här är den tråkiga baksidan för _hästen_ när folk sitter och sparar sina hästar som hingstar !

För att man själv vill ha kvar så mycket hingstkaraktär som möjligt eller att man tror man har sååå fin hingst så den måste sparas :crazy:

Dock inte ditt fel som köpt en häst som blivit kasterad så sent .

Tycker du ska försöka hitta ett stall antingen där han kan gå med en kompis eller där man har ordentligt separerade hagar med ston och valacker i .
Inte hålla på att stoppa in ett sto i flocken då blir det bara bråk (vilket du nu själv sett )

Har själv haft en kille som blev kasterad sent och är allergisk mot att man sitter och sparar sin lille pojke . För hästarna far illa av det och just endel instinkter vaknar i krig om stona .

Lycka till Mia
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Håller med tidigare inlägg.
Självklart ska han få gå med hästkompisar men dock inte ston.
Utan med valacker.
Så småningom kan han säkert gå i blandad flock men det är en bit dit.
Så länge han har hingsthormoner kvar så går det inte.
När han har taggat ner och inte längre reagerar på brunstiga ston såå...
Det finns de stall som har uppdelat ston och vallacker.
Hoppas du hittar ett alternativ som blir bra för dig och hästen.
Hade själv en sent skuren ponnyhingst och det är bara att vääänta;)

Lycka till!

/J.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Tack för svaren!

Jag vet att det inte fungera med ston, och det var därför jag inte ens funderade på att släppa ihop honom med de andra hästarna i det första stallet jag stod i. När jag sen kontaktade nuvarande stall berättade jag om hans hingstighet, men det blev nog lite övertalning från deras sida om att det inte skulle bli några problem. Och i ärlighetens namn, så visste jag nog innerst inne att det inte skulle fungera, men jag ville så gärna att det skulle göra det. Men man lär sig av sina misstag, och många misstag har det blivit :grin:.

Hur stor hage hade ni tyckt va minimalt till en häst som min om han ska ha hästkompisar?
Funderar då på ridskolan som jag nämnde tidigare. Där är det i stor del uppdelat ston för sig och valacker för sig. Men hagarna är ändå inte så himla stora. Sen finns det en mindre hage som man kan knyta an till paddocken (ca 20 x 40 m), om det kanske skulle få plats två hästar där?

Anledningen är att ridskolan ligger inom rimligt avstånd, så det vore bekvämt för MIG att ha där. Sen finns det stall med större hagar och hästkompis men där det kanske inte finns ridmöjligheten och att det är väldigt långt att köra. Hur ska man resonera?
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Det här är den tråkiga baksidan för _hästen_ när folk sitter och sparar sina hästar som hingstar !

För att man själv vill ha kvar så mycket hingstkaraktär som möjligt eller att man tror man har sååå fin hingst så den måste sparas :crazy:

I det här fallet skulle jag tro att det har med lathet, oplanering och nonchalanthet att göra, eller nåt ;). Han har gått på lösdrift med jämnåriga hingstar tills det var dags att ta tag i inridning = kastrering.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag tror inte heller de hatr att göra med han ålder av kastrering så direkt, 3 e la inte så gammalt?!
Jah har inte s mkt mer synpunkter mer än de du fått men jag e lite nyfiken på hur han stått uppstallad innan med så lite förstånd? de där verkar inte bara vara lite hingstig för en sån liten pöjk juh, och va e de för ras?? bara för intresset=)
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Hallå.

Uch va tråkigt det låter. Jag har en gammel man hemma som är 18 bast han blev kastrerad under helt normala former alltså inte sent tagen eller något sånt, MEN han kan ändå inte gå med ston. Jag har honom i en hage med bara killar och enligt mina erfarenheter har det alltid funkat bäst oavsett om man har en "hingstig" häst eller ej. För dig verkar det ju uppenbarligen oxå funka med bara valackar i en hage. Finns det ingen möjlighet att dela hagen så han kan gå med någon det funkar med? Eller finns det kanske fler hagar så ni kan dela lite på hästarna. Flock är inte alltid det ultimata.

Ang detta med att stå på ridskola. Jag tycker du ska ta chansen. Du har en ung ponny o vad jag förstått är det din första egna häst, då är det ju jättebra att få hjälp o feedback om du stöter på problem. Ang hagstorlek för min del har det funkat med lite mindre hagar, kan dessutom vara rätt skönt med mindre hage på vintern om den e grusad. Jag hade mina pållar på sommarbete utanför ridskolan och då gick dom i milslånga kuperade hagar.

Lycka till!
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag tror inte heller de hatr att göra med han ålder av kastrering så direkt, 3 e la inte så gammalt?!
Jah har inte s mkt mer synpunkter mer än de du fått men jag e lite nyfiken på hur han stått uppstallad innan med så lite förstånd? de där verkar inte bara vara lite hingstig för en sån liten pöjk juh, och va e de för ras?? bara för intresset=)

Fast nu menade jag anledningen till varför han kastrerades så sent!

Och anledningen till varför han är som han är, är nog att han inte fått lära sig hur man beter sig helt enkelt. Och uppfostran med människor (eller vad man ska säga) går framåt, jag gör så gott jag kan och vissa dagar är han jätteduktig, medan andra dagar skiter han i vad vi har lärt oss.

Tidigare har han som sagt gått på lösdrift med jämnåriga hingstar. Och i somras stod han installad hos de jag köpte honom av och gick ensam i en hage.
Han är ett halvblod,. (Eller har halvblod till pappa och eng fullblod till mamma rättare sagt.)
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Ja, jag vill ju verkligen ha honom med kompisar och absolut är det bara valacker som är aktuellt nu mer. Man lär ju sig av sina misstag, och tur är väl det ;).

Det har varit på tal om att dela på hagen, men det har blivit nerröstat. Då de som har de andra hästarna inte vill ha mindre hage. Och ny som man är, så är det bara att acceptera läget.

Jag bor i södra Sverige där vintern oftast består av barmark och lerhagar :grin:. Så det är det man får dras med. Lera och åter lera.

Han är iof ingen ponny, men nästan, är 155 och förhoppningsvis någon cm till om några år ;). Men han är min första egna häst och första unghäst också. Sommarhage är inte bestämt ännu, men ridskolan är tom på somrarna så där kommer han inte att stå då.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Ja, jag vill ju verkligen ha honom med kompisar och absolut är det bara valacker som är aktuellt nu mer. Man lär ju sig av sina misstag, och tur är väl det ;).

Det har varit på tal om att dela på hagen, men det har blivit nerröstat. Då de som har de andra hästarna inte vill ha mindre hage. Och ny som man är, så är det bara att acceptera läget.

Jag bor i södra Sverige där vintern oftast består av barmark och lerhagar :grin:. Så det är det man får dras med. Lera och åter lera.

Han är iof ingen ponny, men nästan, är 155 och förhoppningsvis någon cm till om några år ;). Men han är min första egna häst och första unghäst också. Sommarhage är inte bestämt ännu, men ridskolan är tom på somrarna så där kommer han inte att stå då.


Kul att vi har samma typ av häst förresten min är oxå en liten häst 1,53 halvblod till pappa o mamma fullblod ;).
 
Min häst är ledaren över mig!!

hej allihopa!

sitter i en jobbig sist. Min häst har ingen respekt för mig!
idag när jag var i stallet fick ja inte ens in han från hagen. han biter mot mig och sparkas. alla tydliga tecken på att han inte har någon respekt alls för mig. han är en valack på 9 år. kastrerades ganska sent, han var 4 år. han är väldigt ranghög i hagen och vill bestämma. men just nu känns de som om jag har tappat honom helt. skulle va jätte tacksam för alla svar om vad jag kan gå till väga från det här?
kan jag fixa det? eller måste jag sälja honom till någon som kan?
det här är min första häst och har bara haft honom i ungefär ett halvår, så jag känner mig väldigt osäker!

tack i förhand på de svar jag får =)
 
Sv: Min häst är ledaren över mig!!

hej allihopa!

sitter i en jobbig sist. Min häst har ingen respekt för mig!
idag när jag var i stallet fick ja inte ens in han från hagen. han biter mot mig och sparkas. alla tydliga tecken på att han inte har någon respekt alls för mig. han är en valack på 9 år. kastrerades ganska sent, han var 4 år. han är väldigt ranghög i hagen och vill bestämma. men just nu känns de som om jag har tappat honom helt. skulle va jätte tacksam för alla svar om vad jag kan gå till väga från det här?
kan jag fixa det? eller måste jag sälja honom till någon som kan?
det här är min första häst och har bara haft honom i ungefär ett halvår, så jag känner mig väldigt osäker!

tack i förhand på de svar jag får =)

Precis där har jag varit!
När jag fick hem min "hingst" gick det väl ok, jag kunde hantera honom iaf. Men efter några veckor så började han bita mig. Först blev jag ju arg så klart, men sen även rädd. Han tog över. Han hade ingen respekt för mig över huvud taget. Vilket gjorde mig ännu mer rädd för honom. Det var hemskt att åka till stallet. Jag som borstar varje dag, vare sig jag rider eller inte, åkte till stallet mockade o fixade mat, sen in med hästen i boxen snabbt som tusan innan han bet mig o sen hem. Ville inte vara kvar. Och rida var inte på tal om.

Men jag fick hjälp. En kompis till mig "satte honom på plats". Hon tog den stora kampen, eller vad man ska säga, sen kunde jag ta över. Efter det har jag övat med honom varje dag, även om det bara är in från hagen till boxen, men att han lyssnar på mig och är uppmärksam på mig.

Idag funkar det väldigt bra tycker jag, han lyssnar på mig. Sen att han har mycket kvar i sin uppfostran är en annan sak. Men han ser mig som ledare, och det är en bra start.

Så ta hjälp, ni kommer över det. Både han och du kommer må bättre när det är du som är ledaren. Lycka till!
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

flytta honom till ridskolan så kan du iaf rida ordentligt. han lär inte bli lugnare av att vila!

sen får du kanske ha honom själv ett tag, tills hormonerna är ur systemet.... det är även en bra ide att låta han gå i en hage bredvid dom andra hästarna, så han kan nosa och lukta på dom utan att kunna skada eller jaga dom. på så sätt vänjer hästarna sig vid varandra och det blir inte lika stor grej när dom släpps ihop.

ge inte upp, det finns inga hopplösa fall! det finns bara utmaningar. ;)
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Kul att vi har samma typ av häst förresten min är oxå en liten häst 1,53 halvblod till pappa o mamma fullblod ;).

Där ser man! Min är en kort och kompakt typ. Tror det är en bra kombination. Min har världens psyke! Det finns inget som är farligt. Han är stabil i sig själv, så himla skönt!

Fast sen tror jag att det är viktigt att själv inte vara rädd iof, helt enkelt förvänta sig att hästen inte ska reagera. Och gör den det, ignorera, för det finns ju inget farligt att reagera för.

Jag älskar min häst iaf :love:, trots alla bekymmer han ger mig :mad:;).
Här är han, min "lillkille"!
24254880.jpg
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

flytta honom till ridskolan så kan du iaf rida ordentligt. han lär inte bli lugnare av att vila!

sen får du kanske ha honom själv ett tag, tills hormonerna är ur systemet.... det är även en bra ide att låta han gå i en hage bredvid dom andra hästarna, så han kan nosa och lukta på dom utan att kunna skada eller jaga dom. på så sätt vänjer hästarna sig vid varandra och det blir inte lika stor grej när dom släpps ihop.

ge inte upp, det finns inga hopplösa fall! det finns bara utmaningar. ;)

Ska försöka se det så, en utmaning ;)!

Kruxet är ju i så fall, antingen får han gå med valackerna.

Eller ensam i en hage bredvid stohagen, fast där de inte kan hälsa på varandra. Sen går iof någon valack i en ensam hage där oxå.

Får nog ta och ringa till ridskolan och se vad de säger.

Men ni tror att han klarar sig med en mindre hage alltså?
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Enkelt låt honom gå själv i en hage MED STRÖMM bredvid andra hästar tills han mognat lite ;) eller släpp ett par valacker med honom han e 3,5 och lär int bli bra på några dagar ge det en månad eller 2 ;) Hoppas allt går bra :D
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag skulle inte satt honom i en hage med en annan valack på 20 -40 om det är det du menar ?

Mvh Mia
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Hallå.

Uch va tråkigt det låter. Jag har en gammel man hemma som är 18 bast han blev kastrerad under helt normala former alltså inte sent tagen eller något sånt, MEN han kan ändå inte gå med ston.


När blev han kastrerad ? Du har haft honom sen föl ?

Och visst finns det exemplar som trots tidig kastrering får detta beteende , men överlag skulle jag vilja säga att det hänger ihop med sena kasteringar .

Mvh Mia
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Glömde säga vilket vackert huvud :-) Helt otroligt söt :-)

Mvh Mia
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 918
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 316
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp