Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Knappast hopplöst fall.
Men det ÄR svårt många gånger att ha valacker och ston i samma hage.

Flytta till ett stall där
1. Han går med bara valacker
2. De har trästaket eller trådar med EL i

Det är inga orimliga krav och din häst kommer alldeles säkert fungera bra där. Han behöver braka av sig den värsta uppdämda energin bara först, räkna med att det blir en del spring första dagarna. Fint är det också om du hittar ett stall med en bra, rättvis och bestämd ledarvalack, som kan sätta din på plats.

Men blanda INTE in ston än på ett tag, det kan ta flera månader innan hingstideerna lägger sig. Vår femåring kastrerades som superpytteliten, men han är ändå en casanova som ska hålla på och spralla sig inför stona och tar dem för sig själv om han har möjlighet. Så kanske din häst aldrig kommer att kunna gå bra i blandflock.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Enkelt låt honom gå själv i en hage MED STRÖMM bredvid andra hästar tills han mognat lite ;) eller släpp ett par valacker med honom han e 3,5 och lär int bli bra på några dagar ge det en månad eller 2 ;) Hoppas allt går bra :D

Problemet är väl att "alla andra" inte har något tålamod. Blir det bråk, ut med hästen. Och visst, det är inte kul med skadade hästar. Men bråk är väl ändå helt naturligt innan de hittat sin plats i flocken?

Tänkte ringa till ridskolan i eftermiddag och höra med dem angående hagarna. Får han inte går med de andra valackerna så måste han ju få en hage att gå själv i (vilket det alltid blir värsta bråket om).
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag skulle inte satt honom i en hage med en annan valack på 20 -40 om det är det du menar ?

Mvh Mia

Okej, bara undrade. Försöker se allt positivt, men med allt som hänt och den buse han är, så känns det inte som att någon vill ha sin häst med min häst.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Knappast hopplöst fall.
Men det ÄR svårt många gånger att ha valacker och ston i samma hage.

Flytta till ett stall där
1. Han går med bara valacker
2. De har trästaket eller trådar med EL i

Det är inga orimliga krav och din häst kommer alldeles säkert fungera bra där. Han behöver braka av sig den värsta uppdämda energin bara först, räkna med att det blir en del spring första dagarna. Fint är det också om du hittar ett stall med en bra, rättvis och bestämd ledarvalack, som kan sätta din på plats.

Men blanda INTE in ston än på ett tag, det kan ta flera månader innan hingstideerna lägger sig. Vår femåring kastrerades som superpytteliten, men han är ändå en casanova som ska hålla på och spralla sig inför stona och tar dem för sig själv om han har möjlighet. Så kanske din häst aldrig kommer att kunna gå bra i blandflock.

Men är det då värt att flytta till ett stall med valacker och bra staket, fast utan bra ridmöjligheter (sällskap till uteritter, paddock)?

Nu har iof ridskolan trästaket med eltråd. Men hagarna är fyllda med lera. Och jag mår nästan lite illa av tanken att släppa ihop med andra hästar och se dem springa runt där och glida och halka och förmodligen bråka oxå.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag hoppas det löser sig för dig och din vackra häst. :)

Det finns inte något ställe där det finns lite äldre, 'smarta' shettisvalackar? Jag hade en valack som kunde bli lite jobbig mot andra hästar i hans egen storlek men när de var små så var det inte alls lika intressant. Då skulle han ju få kompisar ändå. Bara en tanke.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Beror väl på vad man prioriterar och hur man tänkt rida.

Jag har bott "i skogen" några år nu, och inte haft ridbana eller sällskap. Det har varit pannlampa som gällt på vardagarna, och så ut i skogen bland älgar och rådjur ;)
Har funkat fint för oss, men så har vi inte tränat på hög nivå precis...

Om du har en unghäst som kanske är lite "high spirited" och ska utbildas vidare så kanske det känns viktigt att ha ridbana och sällskap?

Men att ha hästen i superleriga hagar känns heller inget vidare... Tja, jag tror du helt enkelt får fundera på vad som är viktigast. KAN du inte rida hästen om du inte har ridbana och sällskap så blir ju valet enkelt...
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag kan lugnt förstå hur du känner dig men jag hade som ägare till en annan häst inte heller haft något tålamod med hästarna om de börjar bråka. Jag vill inte ha en skadad häst för att jag va dum nog och låta dom fortsätta tjabba i hagen. Jag hade hellre haft min häst ensam i en hage där han ser dom andra än att riskera både min och andras hästar. Men så är jag sjukt nojjig med efter alla rundor jag har haft till helsingborg.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Nu jag nog bestämt mig. Det blir ridskolan. Har "bokat" en hage där nu, där han kommer gå själv. Tänkte att det är väl lika bra att låta honom gå själv till en början tills han kommit till ro, så får vi se om det kan bli lite hästkompisar senare. Han ska få utmaningen att stå mellan två ston oxå, får se hur det gå. Han är ju en "box-väggs-klättrare" :grin:, men oftast bara det första dygnet.
Båda stona är ganska tjuriga iaf, så de säger förhoppningsvis till honom om han försöker kika över gallret.

Min stackars pålle, 3:e stallet sen han kom till mig. Men han får öva på att komma till nya ställen iaf :D.

Håller tummarna för allt i världen nu, att det kommer bli bra på ridskolan!! :bump:
Annars får jag ta och flytta ner till Skåne eller nåt, där det finns bättre stall :p. Tyvärr väldigt ont om stall här där jag bor, finns inget som fyller upp till mina krav om bra hagar OCH bra ridmöjligheter.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag önskar dig och grabben *lycka till*

Och jag vet hur ledsen man blir när det inte fungerar med andra hästar .

Mvh Mia
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Tack! Behövde verkligen det "lycka till" :bow:!!

Förstår bara inte varför han blir så exalterad när det kommer andra hästar in i bilden. När vi är själva han och jag, är han lugn och avslappnad. Men blir helt förbytt när vi möter andra hästar.

Jag hoppas att han kan lära sig att slappna av när vi kommer till ridskolan. Där är ca 50 hästar, så jag hoppas att han "vänjer" sig vid att det rör sig massa hästar runt omkring honom hela tiden. Det kommer förhoppningsvis lägga sig med tiden oxå, med att hingstigheten försvinner kanske.
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Jag tänkte bara säga att jag nyligen har haft en liknande kamp med min egenuppfödda åring. Han var klapphingst så han blev väl lite extra väck i huvudet ett tag där och stod mer på bakbenen än på alla fyra, var extremt rastlös eftersom att han fick gå själv tills vi fick tid till kastrering och hade ingen aning i hela världen hur man uppför sig. Det gick över. Vi skar honom ju relativt tidigt ändå så hormonerna försvann ganska snabbt. 2 månader senare blev det en annan häst men nu får jag ta igen allt jag har missat i grundhanteringen såsom flytta för tryck, inte gå på folk osv. Men vi är på G, han går fint i koppel, förstår att jag inte vill ha honom i knäet, stressar inte av sig grimman trots att det ligger mat framför näsan på honom, lyfter fötterna utan större problem (för det mesta), har sadel, träns och sele på sig utan att flippa ur och allt sånt är klart.

Han är lite bråkig i hagen och vet inte riktigt hur man beter sig än men det går bättre och bättre. Dock bits han en hel del och jagar de andra hästarna men det går som sagt bättre och bättre. Det är inte hopplöst även om jag var riktigt sugen på att göra mig av med honom fortare än kvickt ett tag. Jag är övertygad om att både din och min häst kommer att bli jättefina och duktiga så småningom! :) Lite tid och tålamod så kommer det att gå jättebra. Lycka till med din bushäst!
 
Sv: Är min häst ett hopplöst fall? *hjälp*

Håller med i princip. Men det går också att kastrera senare och hästen kan mycket väl så småningom gå med både ston och valacker. Det har jag egen erf av när jag köpt hingst från galoppbanan som varit äldre.
Men annars håller jag med.

Till TS:

Vissa valacker kommer alltid även om de kastrerats tidigt att ha svårt i blandade flockar. Dessutom tar det några månader minst innan en hingst verkligen ÄR valack....

Släpp den absolut inte med ston, det är då bråken uppstår. Ett par valacker som är lite högre i rang helst kan han säkert gå med. Ston ska du inte prova på länge i alla fall. Det blir ofta bråk i blandade flockar om en sån hingstig valack är med. Tyvärr. MEn han kan å andra sidan lugna ner sej.

Så hitta ett stall där man inte har blandade flockar så går det säkert bättre.
Absolut att det var pga din häst stoet sprang igenom, det får du nog inse, att den kommer att ställa till bråk i hagar med ston, tyvärr. Så gör inte om det på länge.

Men det kommer att gå bra med valacker enbart, det är jag säker på!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 916
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 295
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp