Är min katt sjuk?

_husmusen_

Trådstartare
Ska börja med att säga att jag ska boka tid hos veterinären på måndag pga annat, men tänkte höra med er om jag bör boka en tid för hennes "konstiga" beteende också.

Det är såhär att jag har märkt att min katt har börjat slicka på t.ex fleecefilten i soffan och dra loss "ludd" från min saccosäck. Detta är ett beteende som hon börjat med senaste veckorna.
I övrigt så äter/dricker och busar hon som vanligt. 2,5 år gammal huskatt som jag ägt sedan mitten på augusti. Hon luktar inte konstigt i munnen och verkar inte öm när jag trycker runt munnen.

Enda andra nya beteendet hon har är att hon börjat hoppa upp i sängen och ligga hos mig när jag vaknar, vilket nog betor på att hon börjar känna sig trygg och hemma med mig.
 
Jag föreslår att du ringer till Agrias telefonvet, samtalet kostar 60kr tror jag och hör vad de har att säga och sedan utgår från deras råd.
 
Ska börja med att säga att jag ska boka tid hos veterinären på måndag pga annat, men tänkte höra med er om jag bör boka en tid för hennes "konstiga" beteende också.

Det är såhär att jag har märkt att min katt har börjat slicka på t.ex fleecefilten i soffan och dra loss "ludd" från min saccosäck. Detta är ett beteende som hon börjat med senaste veckorna.
I övrigt så äter/dricker och busar hon som vanligt. 2,5 år gammal huskatt som jag ägt sedan mitten på augusti. Hon luktar inte konstigt i munnen och verkar inte öm när jag trycker runt munnen.

Enda andra nya beteendet hon har är att hon börjat hoppa upp i sängen och ligga hos mig när jag vaknar, vilket nog betor på att hon börjar känna sig trygg och hemma med mig.
Fråga veterinären när du ändå ringer angående det andra. Du kan be dom ta en titt på tänderna när ni ändå är där.
Annars kan det bero på lite allt möjligt, det behöver inte vara något fysiskt.
 
Jag tror inte det är veterinärt, jag tror det är ett stereotypt beteende. Precis som när vi biter på naglarna. Oftast beror det på att nått fattas. En kompis? Mer lek? osv.
 
@cili jag tänkte be dem titta på tänderna också. :)

@MissFideli jag bor tyvärr för litet för att kunna ta en katt till. Försöker leka med henne men hon blir bara rädd när jag kastar möss/svajar med en mus som sitter på en pinne. Hon har 2 stora klösträd och ca 15 leksaker på golvet som hon leker med själv. I övrigt så gosar vi väldigt mycket, hon ligger gärna tätt intill nu när hon känner sig mer trygg här hemma. Funderar på om leksaker som kräver lite mer tankeverksamhet kanske hjälper.

Funderar på om jag ska sätta upp hyllor lite mer upp på väggarna som hon kan ha och gå på.
 
Har varit hos veterinären, förutom en mild öroninflammation och en gammal skada på en tand hittade inte veterinären något fel på henne. Fick beröm för hur lätthanterlig hon var för att vara en skygg katthemskatt :)

Så får försöka med miljöberikning och se om det hjälper.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 464
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp