Bukefalos 28 år!

Är NATO bra för Sverige?

Ja så är det ju tyvärr, och det har ju även USA erkänt att de var pådrivande i den frågan för att få bort Gadhaffi och att det kanske inte blev så bra med facit i hand...
...
Nej det blev inte bra och de kommer bli mer sådana krig av Nato, varför i hela jössenamn skulle Sverige tjäna på det? Det gör vi inte såklart.

Kolla detta om Georgien, kriget startades av dom.
"Georgia started it "
http://www.theguardian.com/commentisfree/2009/oct/01/russia-georgia-south-ossetia
 
Nej det blev inte bra och de kommer bli mer sådana krig av Nato, varför i hela jössenamn skulle Sverige tjäna på det? Det gör vi inte såklart.

Kolla detta om Georgien, kriget startades av dom.
"Georgia started it "
http://www.theguardian.com/commentisfree/2009/oct/01/russia-georgia-south-ossetia
Som sagt, jag har mest läst svensk media med det, the guardian smäller nog lite högre. Jag hittar inte där jag läste det först när det precis startade, men det var ju ett tag sedan. Som jag förstod det gick han in med trupper där när de höll på att skapa starkare band med Europa. Hur som haver, så skulle i alla fall just Ukraina signa ett handelsavtal med Eu som Putin inte accepterade när han startade krig där.

Alltså. Han är läskig. På så sätt förstår jag ja sägarna, men jag tycker inte att man ser helheten då. NATO frågan är betydligt större, anser jag.
 
@Jens Du missförstår intentionen med min fråga om din eventuella militära bakgrund. Militär bakgrund ger insikter som du inte får i det civila. Var absolut inte ett personligt påhopp och om du tog det så ber jag om ursäkt.
.
 
Bra sagt,

"Deras slutsats är att ett godkännande av avtalet är ett svek mot både freden och mot Sveriges befolkning. Avtalet är den största säkerhetspolitiska förändringen på 200 år och riskerar att …

… ”dra in oss i en storkonflikt som förhindrar all fredsmäklande verksamhet, som Sverige har en lång och värdefull tradition av.

Detta är den största förändringen av svensk säkerhetspolitik på 200 år, och det är inte folkets vilja regeringen företräder. Det är militarismens och vapenindustrins.”


http://www.nyakultursoren.se/?p=4264
 
Kolla länken jag postade tidigare, eller här är en annan,

Georgia started war with Russia, but Moscow over-reacted, says EU report

Ja jävlar...
"‘In the Mission's view, it was Georgia which triggered off the war when it attacked Tskhinvali (in South Ossetia) with heavy artillery on the night of 7 to 8 August 2008,’ said Swiss diplomat Heidi Tagliavini, who led the investigation."

Det ser ju ut som om du hade helt rätt...
Men innan vi förhastar oss - har du nån jävla aning om var Tschinvali i Sydossetien ligger?
Det ligger i vad som då var Georgien, typ 60km bilväg från närmaste ryska gräns. Alltså långt inne i själva Georgien.

Om nu Georgiska styrkor startade kriget genom att anfalla Ryska styrkor, vad gjorde då ryssarna från första början sex mil in på Georgisk mark?
 
Det gjorde jag knappast från början innan jag blev tagen för typ en blåögd knäppgök som tror att hela världen består av öar....
Re det här, så påminner jag att när jag sade så, så svarade jag bara precis lika drygt som du nyss hade svarat mig - angående det horribelt naiva att inte väga in de Baltiska staterna väl och ve i vågskålen kring ett eventuellt natomedlemskap för egen del:

Men som sagt, jag ser inte det hotet som ni andra tydligen ser mot Ryssland i nuläget. De har ingen anledning att attackera Sverige.
Är din analys att också de baltiska staterna oroar sig i onödan för deras granne i öster?
Ahaaaa. Ja de förklarar saken. Trodde det var Sverige och ett natomedlemskap vi diskuterade nu :grin:
Ahaaaa. Ja de förklarar saken. Du tror att världen består utav en serie helt fristående öar utan någon som helst inbördes påverkan.
 
Har du nån aning om vad "opinion" och "columnist" kan tänkas betyda på rubrikraden?
Kan detta indikera att det rör sig om nånting annat än en säkerhetspolitisk analys av den publicerande tidningen?
Läs länken, den länkar till en rapport som undersökt konflikten.
 
Du ser inget logiskt problem med ett anfall sex mil in på egen mark, typ "Kalle började, för han slog tillbaka"?
Du förstår inte att jag källhänvisar? Det är vad rapporten säger deras slutsats.
Sen förelåg konflikter i området - (Förenta Nationerna soldater placerats i området, de attackerades av Georgien.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp