Bukefalos 28 år!

Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker mest du lyfts fram i denna diskussion.

Ja, jag har försökt ta mig som exempel för att inte utsätta någon som inte tål kritik eller diskussion för det.
IOM att jag har problem och främst haft problem går det enkelt att diskutera kring mig. Att ta upp någon annan blir svårare då få bett om det.
Bloggaren går ju IOM att hon själv vill provocera och få igång diskussion.
 
Det finns ju skäl till varför läkare förespråkar balanserade mål med rätt mängd kolisar, protein, fett varje mål. Och hur ofta man ska äta.
Hur vi äter och hur ofta vi äter påverkar våra hormoner.
De som forskar på nutrition kan tala om det för er.

Ingen kan tala om hur exakt alla individer mår av något. Man kan prata om forskning och sig själv och de man känner. Det gör vi alla.
Hade bara jag haft en egen uppfattning hade jag fått fundera mer. Nu håller de flesta jag känner med mig. Men jag förstår att det inte behöver vara representativt för den stora massan.
Du har missuppfattat eller överdriver. Det finns inga forskningsresultat som stärker dina påståenden här. En sak om vi pratar om att regelbundet äta bulle istället för lunch, men inte enstaka gånger. Det fixar friska människor utmärkt.
 
Jag har extremt svårt att tro att en läkare eller expert på nutrition skulle reagera så himla mycket om du vid ett enskilt tillfälle åt bulle till lunch. Om de reagerar är det förmodligen för att de känner till din bakgrund med ätstörning.

Nej, det är det inte. Vi är nämligen vänner också och umgås privat. Så vi har pratat mycket om det.
De äter själva likadant. Och har rek min dåvarande sambo liknande kost. Han har och har inte haft ätstörningar eller viktproblem. Men han vill orka.
 
Du vill inte ligga nära kosmetisk övervikt enligt BMI och därför äter du en uträknad mängd mat för att hålla den vikt du önskar.

Precis, och jag är ett jättebra exempel på det du menar.;) Som inte tar något med socker ( undantag...rabblar igen så ingen missuppfattar, sardin sill kaviar (frukt)), sällan/aldrig pot,ris, pasta, mjuka mackor), och väger cirkus 70 kg, går jag upp 4 kg på det så voila räknas jag som överviktig och det ska ni veta att det fixas lätt på 2-3 dagar.
Jag kan såklart välja som @em-pirre att dämpa ner intaget av mat, typ snåläta, men tyvärr för mig så är 200 kcal till frukost inte en mättande frukost.

Så där väljer jag själv att ligga på gränsen till överviktig ist för åt den smalare delen på BMI -skalan.
Tyvärr utan gotter.:crazy:
Jag försöker övertyga mig själv att kroppen mår bra av det , men.....
 
Nej, det är det inte. Vi är nämligen vänner också och umgås privat. Så vi har pratat mycket om det.
De äter själva likadant. Och har rek min dåvarande sambo liknande kost. Han har och har inte haft ätstörningar eller viktproblem. Men han vill orka.

Så du tror helt enkelt att grifflar och pucko till lunch är en del av LDs kost?
Att man inte kan ta ett mellanmål utan att lida av näringsbrist efteråt för att man valde en bulle istället för en frukt just den dagen?
 
1800-2000 passar visst alla, om de kan stå ut med att deras kroppar inte är skapta i BMI 20 (typ).

Jag och säkerligen fler med väldigt låg förbränning skulle behöva tvinga mig själv till att överäta för att få i mig (för mig som person) så mycket som 2000 kcal/dag, så nej det passar verkligen inte alla, eftersom alla inte är exakta kloner.

Och det vore ju som en direktinbjudan med pompa och ståt till att utveckla ett osunt matbeteende.
 
Det finns ju skäl till varför läkare förespråkar balanserade mål med rätt mängd kolisar, protein, fett varje mål. Och hur ofta man ska äta.
Hur vi äter och hur ofta vi äter påverkar våra hormoner.
De som forskar på nutrition kan tala om det för er.

Ingen kan tala om hur exakt alla individer mår av något. Man kan prata om forskning och sig själv och de man känner. Det gör vi alla.
Hade bara jag haft en egen uppfattning hade jag fått fundera mer. Nu håller de flesta jag känner med mig. Men jag förstår att det inte behöver vara representativt för den stora massan.

Självklart är det bäst att äta balanserade mål som innehåller allt som kroppen behöver. Likväl som det bästa är att träna lagom mycket, hålla sig undan stark sol för hudens skull, använda tandtråd och fluorskölj varje dag, jobba lagom mycket så att man är stimulerad men inte stressad, ha en optimal balans mellan egentid och social tid osv.

Men frågan, enligt mig, handlar väl snarare om man verkligen måste välja det allra bästa hela tiden? Räcker det inte med good enough? Jag tandtrådar, men glömmer ibland. Äter sallad varje dag men ibland äter jag också godis. Trivs på jobbet men en gång blev jag utbränd. Steker inte i solen p.g.a känslig hy men ibland måste jag bara få suga i mig solens strålar som den nedfrusne svenne jag är. Dricker alkohol och vid enstaka tillfällen tar jag en cigg. Det är vad jag kallar livet. Man gör sitt allra bästa, och det duger.
 
Du har missuppfattat eller överdriver. Det finns inga forskningsresultat som stärker dina påståenden här. En sak om vi pratar om att regelbundet äta bulle istället för lunch, men inte enstaka gånger. Det fixar friska människor utmärkt.

Skojar du? Det finns väl en massa forskare som säger det jag sagt!

Och att göra det en gång grejar vi om vi mår bra. Det har jag också skrivit. Många gånger!
Ju friskare man är ju bättre man mår psykiskt desto mer kan man slarva. Mår man redan så där kan kosten vara väldigt viktig för måendet.
 
Självklart är det bäst att äta balanserade mål som innehåller allt som kroppen behöver. Likväl som det bästa är att träna lagom mycket, hålla sig undan stark sol för hudens skull, använda tandtråd och fluorskölj varje dag, jobba lagom mycket så att man är stimulerad men inte stressad, ha en optimal balans mellan egentid och social tid osv.

Men frågan, enligt mig, handlar väl snarare om man verkligen måste välja det allra bästa hela tiden? Räcker det inte med good enough? Jag tandtrådar, men glömmer ibland. Äter sallad varje dag men ibland äter jag också godis. Trivs på jobbet men en gång blev jag utbränd. Steker inte i solen p.g.a känslig hy men ibland måste jag bara få suga i mig solens strålar som den nedfrusne svenne jag är. Dricker alkohol och vid enstaka tillfällen tar jag en cigg. Det är vad jag kallar livet. Man gör sitt allra bästa, och det duger.

Man måste inte göra det bästa.
Men lägger man som influencer ut en bild där man pressar i solen utan solskydd och det ses som lika härligt?
You go girl liksom!
Eller röker?
Heja dig!

Nä?
 
Man måste inte göra det bästa.
Men lägger man som influencer ut en bild där man pressar i solen utan solskydd och det ses som lika härligt?
You go girl liksom!
Eller röker?
Heja dig!

Nä?

Förresten säger min hudläkare att solskydd inte hjälper. (Ja, jag har en sån trist nog)
 
Ju friskare man är ju bättre man mår psykiskt desto mer kan man slarva. Mår man redan så där kan kosten vara väldigt viktig för måendet.

Så himla bra att du informerar oss tjockisar om detta, verkligen. News for me, liksom. TACK, nu kanske jag äntligen har verktyg till att ta tag i vikten och "välja rätt" så att människor som du slipper se vad en tjockis som jag väljer att stoppa i munnen och tycka synd om mig för de val jag gör. :up:
 
Så himla bra att du informerar oss tjockisar om detta, verkligen. News for me, liksom. TACK, nu kanske jag äntligen har verktyg till att ta tag i vikten och "välja rätt" så att människor som du slipper se vad en tjockis som jag väljer att stoppa i munnen och tycka synd om mig för de val jag gör. :up:
Jag tycker du är lite väl lättkränkt faktiskt. Jag har ju flera gånger i tråden skrivit att det inte bara beror på okunskap.
Jag är själv överviktig trots den infon. Så det vore väl konstigt om jag trodde man blev smal bara man vet sånt.
Eller hur?
 
Happ, nu är man kränkt också. :D

Men varför annars uppföra sig som du gör och raljera så?
Hade någon med mina åsikter uppfört sig så hade det tagit hus i helvete vill jag lova. För det där med respekt verkar vara envägars.

Jag visar enligt er disrespekt för att jag vill diskutera problemets fler sidor. De sidorna är känsliga för många.
Men jag håller inte på och raljerar om PM, kritiserar enskilda personer etc. Och jag diskuterar inte andra användares matvanor. Det gör däremot en del av er. Det är intressant.
 
Men varför annars uppföra sig som du gör och raljera så?
Hade någon med mina åsikter uppfört sig så hade det tagit hus i helvete vill jag lova. För det där med respekt verkar vara envägars.

Jag visar enligt er disrespekt för att jag vill diskutera problemets fler sidor. De sidorna är känsliga för många.
Men jag håller inte på och raljerar om PM, kritiserar enskilda personer etc. Och jag diskuterar inte andra användares matvanor. Det gör däremot en del av er. Det är intressant.
Men vad du gör är att du visar dig totalt tondöv gentemot de som verkligen har egen erfarenhet av det tråden var tänkt att handla om. Jag vet inte hur många gånger du upprepat det där om ohälsa nu, kan det vara uppåt 50?

Och raljera om PM - jag skulle säga att det inte är värre än att komma dragande med att man minsann fått stöd i PM från folk som själva inte vågar skriva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 253
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 159
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 918
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp