Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet många som tycker det är jättegulligt att en kompis till mig bara äter kakor/bullar/pizza och endast dricker läsk just IOM att hon är mager.
Jag tycker däremot det inte är det minsta gulligt. Jag tycker om henne och vill inte att hon på sikt ska bli sjuk.

Hon blir trots ett fysiskt jobb andfådd och trött av att snabbt gå 1 km. Hon orkade inte gå en promenad på 3,5 km utan att bli TRÖTT.

Klart man blir orolig och vill att de ska äta bättre. Men säger man något oombedd - nej.

Jag tror inte man måste skrika bullshit och misstro andra. Det finns faktiskt en hel del vettiga människor som genuint bryr sig om andras hälsa.
Och som inte säger åt folk i sin närhet hur de bör leva om de inte frågar.
Men det är fullt okej att oombedd utfärda en massa hälsovarningar i den här tråden?

För övrigt låter det som att du behöver hitta sätt att hantera din oro för andra. Det låter jobbigt att din kompis ätande leder till oro för dig, så länge hon inte är ätstörd.
 
Jag får säga åt friskis här att börja ha vattengympa i den närbelägna vattenparken till sommaren. Vattnet är skitäckligt men man får inte vara kräsen... :D
Nä men jag funtade faktiskt på att gå på spinning på friskis här förut, just för att det verkar mer mixat. Visade sig att det är svårt att få plats i grupperna så det kändes inte lönt att betala för eventuellt ingenting. Får således bli vattengympa framöver (till hösten typ), och får jag för mig att börja på spinning också så ingår det i samma kort på stället vattengympan är på. Där är ena instruktören på spinningpassen en bekant från annat håll dessutom så det är en fördel trygghetsmässigt om jag faktiskt tar mig dit :)


Jag har varit till stränder med folk flertalet gånger, det är ganska standard. Vissa tillfällen har varit mer chill än andra, på min barndomsstrand tex brukar det mest vara trevligt och folk som inte känner varann utan bara befinner sig på samma plats snackar skit och umgås, men det är en sån där som ligger för otillgängligt och således inte är packad av folk. Stränder som är mer centralt belägna är värre. Det är blickar och kommentarer och en otrygghet som gjort att jag i flera år helt enkelt fick bada i byxor och t-shirt innan jag fick nog.
Förra året körde jag badkjol och bh, magen bar, bland folk. Sjukt läskigt. Men då hade jag sällskap också, ensam hade det aldrig gått. Man är för utsatt.

Jag är inte säker men jag tror att sjukan här använder en bassäng som är konstant nedläggningshotad. Känns enklare att helt enkelt gå till simhallen således, även om jag får byta om på toa eller nåt. Turligt nog är resten av hallen stängd under vattengympan iaf, så jag försöker intala mig att mina fördomar kring att vattengympa mest drar tjocka tanter är sanning för det känns inte lika farligt :p Får se hur det går framåt hösten, har lite andra utgifter som måste prioriteras före.

Vattengympa verkar dra tanter och min pappa. Han var ensam karl när han gick förut. Han är dock snudd på blind utan brillor. Så han såg tantalororna under 10 sek till brillorna lagts bort. ;)

Skönt för dig med bil och få känna dig fri iaf!
 
Vet du vad, läs svaren på tex de instagramkonton som delar bilder med överviktiga kroppar. Hur äckliga och oattraktiva de är. Hur de inte borde finnas. Du har fått svar i tråden om hur vården ENBART kommenterar vikt när människor söker för andra åkommor. Det handlar liksom inte att du tror att du inte värderar vikt, vilket jag anser att du gör, utan om acceptans i samhället, och precis som mandalaki skrev, Saeta och gul_zebra tex är experter på sina upplevelser, ingen kan komma och säga att de är fel. Tycker du ska läsa om gul_zebras inlägg :)
Ett sätt att slippa den påverkan, är väl att börja med att ge sjutton i att använda Instagram, och många andra av de fördummande sociala medierna?

Dessa sociala medier (Instagram, Snapchat, Facebook), som till skillnad från ett forum som Buke, egentligen bara har ett syfte: att tjäna ohemula pengar åt ägarna, via insamling av av persondata.
 
Men det är fullt okej att oombedd utfärda en massa hälsovarningar i den här tråden?

För övrigt låter det som att du behöver hitta sätt att hantera din oro för andra. Det låter jobbigt att din kompis ätande leder till oro för dig, så länge hon inte är ätstörd.

Det är inte jobbigt för mig. Men visst har man haft en tanke för en stund att man önskar hon åt bättre.
Hon är inte ätstörd. Men har förmodligen asperger och har lite matissues IOM det. Och nej, det är inte jag som satt diagnosen.

Och i tråden började det med att folk frågade. Det är ett diskussionsforum.
Mår man så enormt dåligt av att läsa fakta kanske man inte bör vara på allmänna diskussionsforum. Det brukar rekommenderas att undvika sånt på ätstörningsbehandling.
Påhopp som sen följde är dock inte ok. Då menar jag inte mot mig utan de elakheter och felaktiga fakta som framfördes mot överviktiga.
 
Ett sätt att slippa den påverkan, är väl att börja med att ge sjutton i att använda Instagram, och många andra av de fördummande sociala medierna?

Dessa sociala medier (Instagram, Snapchat, Facebook), som till skillnad från ett forum som Buke, egentligen bara har ett syfte: att tjäna ohemula pengar åt ägarna, via insamling av av persondata.
Fast där finns mycket som är jättebra, stärkande och peppande också. Sociala medier blir inte mer fördummande än man gör dem. Jag blir berikad av det jag ser på facebook, t ex.
 
Ett sätt att slippa den påverkan, är väl att börja med att ge sjutton i att använda Instagram, och många andra av de fördummande sociala medierna?

Dessa sociala medier (Instagram, Snapchat, Facebook), som till skillnad från ett forum som Buke, egentligen bara har ett syfte: att tjäna ohemula pengar åt ägarna, via insamling av av persondata.

Jag håller med om att man inte bör kolla på sån redigerad och tillrättalagd skit när man mår dåligt.
Det föder bara de känslorna av att inte räcka till.
 
Mår man så enormt dåligt av att läsa fakta kanske man inte bör vara på allmänna diskussionsforum.

Jag undrar om du förstår hur otroligt von oben det där är? Någon startar en tråd om att hon är trött på att tjocka får så mycket skit. I hur många inlägg som helst påpekar du något hon redan vet, och som inte handlar om trådämnet.

Och då kommer du fram till att "Mår man så enormt dåligt av att läsa fakta kanske man inte bör vara på allmänna diskussionsforum. "

Den var fanimej riktigt, riktigt låg.
 
Vattengympa verkar dra tanter och min pappa. Han var ensam karl när han gick förut. Han är dock snudd på blind utan brillor. Så han såg tantalororna under 10 sek till brillorna lagts bort. ;)

Skönt för dig med bil och få känna dig fri iaf!
Ja det verkar så, helt klart en positiv bit av motionsformen i sig. Jag har alltid tyckt om att röra på mig så det vore sjukt nice om det här är nånting som faktiskt funkar utan att omgivningen förstör.

Definitivt! Ska bli så jäkla mycket badande och utflykter i sommar, för att inte tala om hur sjukt mycket kantareller jag ska fylla frysen med i höst :banana:

Ett sätt att slippa den påverkan, är väl att börja med att ge sjutton i att använda Instagram, och många andra av de fördummande sociala medierna?

Dessa sociala medier (Instagram, Snapchat, Facebook), som till skillnad från ett forum som Buke, egentligen bara har ett syfte: att tjäna ohemula pengar åt ägarna, via insamling av av persondata.
Så för att slippa påverkan ska man undvika att vara en del i samhället? Ptja, det är ju ett sätt förstås... :meh:
 
Fast där finns mycket som är jättebra, stärkande och peppande också. Sociala medier blir inte mer fördummande än man gör dem. Jag blir berikad av det jag ser på facebook, t ex.

Det beror ju helt på vad man kollar på och hur man ser det.

Jag kan kolla på ultraredigerade bilder på redan supertränade/dietade tjejer utan att jämföra mig och tycka att jag inte duger. När jag var yngre tror jag att jag mer skulle eftersträva det.
Jag har en vän som när hon hade anorexi var osunt besatt av att följa olika tjejer på insta och jämföra sig. Och även själv lägga upp bilder för likes.
Det är en intelligent tjej som givetvis på ett plan vet bättre än att tro att dels folk ser ut så utan redigering, dels tro att folk faktiskt mår så jävla bra som de frontar i bilder, dels att det där egentligen ens är värt något på riktigt.
Det var skitsvårt att få henne att öva här och nu och förstå att kroppen hade en funktion och inte bara handlade om att se ut på ett visst sätt.
Och det viktigaste av allt: att oavsett hur hon såg ut är hon värd allt guld i världen.

Vi blev tipsade av hennes vårdare att fokusera på funktion i kroppen och belysa de delarna och ta bort fokus från ytan.
 
Fast där finns mycket som är jättebra, stärkande och peppande också. Sociala medier blir inte mer fördummande än man gör dem. Jag blir berikad av det jag ser på facebook, t ex.
Så att läsa seriösa dagstidningar, genomtänkta och vederhäftiga månadstidningar, eller böcker istället för att fördriva tiden på social medier, är alltså sämre ur berikningssynpunkt än t.ex. Facebook?

Jag hade en av mina Facebook-perioder för en månad sedan, och det enda jag blir av detta är illamående...
 
Så att läsa seriösa dagstidningar, genomtänkta och vederhäftiga månadstidningar, eller böcker istället för att fördriva tiden på social medier, är alltså sämre ur berikningssynpunkt än t.ex. Facebook?

Jag hade en av mina Facebook-perioder för en månad sedan, och det enda jag blir av detta är illamående...

Att tro att man kan skydda sig från skadliga samhällsstrukturer genom att avsluta sina konton på sociala medier är otroligt naivt.
 
Jag undrar om du förstår hur otroligt von oben det där är? Någon startar en tråd om att hon är trött på att tjocka får så mycket skit. I hur många inlägg som helst påpekar du något hon redan vet, och som inte handlar om trådämnet.

Och då kommer du fram till att "Mår man så enormt dåligt av att läsa fakta kanske man inte bör vara på allmänna diskussionsforum. "

Den var fanimej riktigt, riktigt låg.

Nej, jag förstår nog inte det.
När jag mått som värst hade jag inte gått in och diskuterat saker som triggar min sjukdom. Det brukar inga terapeuter eller behandlare råda en till heller.
Det är ju inte sunt att utsätta sig för sånt man för stunden inte kan hantera. Om man blir så ledsen av att läsa de sakliga saker som diskuterats innan det kom fula påhopp så bör man nog undvika såna trådar tills man mår bättre om man inte vill bli ledsen igen.

Påhopp ska ingen behöva ta. Men blir man ledsen av en vanlig diskussion är det nog läge att fråga sig själv om det är konstruktivt för en att fortsätta.
Man kan tycka det är värt det för man tror på en fråga. Kör då!
Men man kan liksom inte tvinga samhället att inte prata om normala saker.
 
Jag ska förtydliga;
Många har i denna tråden sagt att de tänker på ohälsa när de ser en överviktig. Jag undrar om folk hade skrivit samma sak om man frågar hur de reagerar när de ser en elitidrottare.

Jag har sagt ifrån till bekanta till mig som stressar ohälsosamt mycket, t ex tar på sig så mycket arbete att de inte ens har tid att äta annat än slänga i sig något i farten, att de borde tänka på sin hälsa. För mig är det alltså inte alls bara fetma som jag associerar med ohälsa. Även elitidrottare inom en del grenar framstår för mig som ohälsosamma, ja.
 
Nej, jag förstår nog inte det.
När jag mått som värst hade jag inte gått in och diskuterat saker som triggar min sjukdom. Det brukar inga terapeuter eller behandlare råda en till heller.
Det är ju inte sunt att utsätta sig för sånt man för stunden inte kan hantera. Om man blir så ledsen av att läsa de sakliga saker som diskuterats innan det kom fula påhopp så bör man nog undvika såna trådar tills man mår bättre om man inte vill bli ledsen igen.

Påhopp ska ingen behöva ta. Men blir man ledsen av en vanlig diskussion är det nog läge att fråga sig själv om det är konstruktivt för en att fortsätta.
Man kan tycka det är värt det för man tror på en fråga. Kör då!
Men man kan liksom inte tvinga samhället att inte prata om normala saker.

Det är inte sakligt att tjata om ohälsa i en tråd som handlar om fatshaming.
Helt otroligt hur du efter 47 sidor fortfarande inte fattar vad tråden går ut på.
 
Att tro att man kan skydda sig från skadliga samhällsstrukturer genom att avsluta sina konton på sociala medier är otroligt naivt.

Nej, det kan man inte. Men man kan minska flödet av negativa saker genom att låta bli att kolla på vissa saker som triggar en.
Det är ju ingen slump att folk i modebranchen är smalhetsiga ofta även om de inte är modeller.
Skifta fokus kan hjälpa en del.
 
Min bästa vän är överviktig. Hon är även den smartaste och mest empatiska tjejen som jag känner. Rolig, är hon också, och tar hand om mig när jag mår dåligt. Hon jobbar som lärare och jag kan inte ens rada upp hur många liv hon puttat i rätt riktning, och räddat. Hon är alltid där. I 15 år nu har hon alltid varit där för mig.

Det smärtar mig när jag tänker på hur mycket kapacitet av hennes fantastiska hjärna som går åt till att skuldbelägga sig själv för sin vikt. Att hennes ögon ser fett, när mina ser det som jag skrivit här ovan.

Varför, i hela fridens namn, skulle hon lägga en sekund till på att banta? Hon har bantat sen hon var ett litet barn. Fan, jag blir så jävla ledsen när jag tänker på det.
 
Det är inte sakligt att tjata om ohälsa i en tråd som handlar om fatshaming.
Helt otroligt hur du efter 47 sidor fortfarande inte fattar vad tråden går ut på.

Jag fattar men håller inte med.
Det är rätt intressant att det står dig fritt att framföra att jag inte förstår. Men Gud både den som säger något som kan tolkas som att överviktiga är korkade..
Borde man inte själv uppföra sig så som man kräver att andra ska?
 
Jag fattar men håller inte med.
Det är rätt intressant att det står dig fritt att framföra att jag inte förstår. Men Gud både den som säger något som kan tolkas som att överviktiga är korkade..
Borde man inte själv uppföra sig så som man kräver att andra ska?

Men alltså, DET ÄR JU HUR MÅNGA SOM HELST som påpekat hur dina inlägg framstår, och ändå blåser du på som ett jäkla godståg? Exakt hur tycker du själv att man beter sig då?
 
Det är klart ni inte får skriva ut vissa mediciner som är godkända som just mediciner i andra länder?
Dvs inte alternativt hocuspocus.
Och man diagnosticerar inte på samma sätt i Sverige. Här tar man blodprov om ngn har symptom.
Det är inget foliehattande i det. Sköldkörtelproblem sköts annorlunda utomlands. Därför måste många resa dit för att få hjälp som gör att de mår bra och inte bara får ok blodvärden.

Hur man hanterar sköldkörtelproblem är inget jag är så insatt i. Däremot är jag väldigt trött på att så ofta läsa att vi läkare på något sätt är styrda av läkemedelsbolagen.
 
Så att läsa seriösa dagstidningar, genomtänkta och vederhäftiga månadstidningar, eller böcker istället för att fördriva tiden på social medier, är alltså sämre ur berikningssynpunkt än t.ex. Facebook?

Jag hade en av mina Facebook-perioder för en månad sedan, och det enda jag blir av detta är illamående...
Men snälla ... om jag skriver "Äpplen är gott" så läser du det som att "Päron och persikor är äckligt"?

Jag har överhuvudtaget inte nämnt tidningar eller böcker. Eller påstått att sociala medier berikar mer än något annat. Självklart fyller de olika behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 706
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 996
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp