Är ni öppna med era diagnoser?

Sv: Är ni öppna med era diagnoser?

Fast då förutsätter du att de beteenden och symptom som vi klumpar ihop till bipolär sjukdom skulle ha samma orsak inom alla människor, något som troligen inte är sant.

Symptomen kan bero på massor med olika saker och således är det alltså väldigt olika vad som behövs för att man ska bli frisk, eller "frisk".

Det var du själv som sa, inte jag.

Jag säger bara att har man bipolär sjukdom så kan man säkert hantera sin sjukdom så att det verkar som man är "frisk" med mediciner, terapi och allt vad det nu finns, men friskriven på papper har jag väldigt svårt att tro att man kan bli om man väl fått diagnosen eftersom det anses vara en permanent sjukdom.
Eller du känner till någon som blivit helt friskförklarad och som klarar sig utan terapi, mediciner och allt vad det finns? Det hade varit roligt att höra, och det menar jag.
 
Sv: Är ni öppna med era diagnoser?

Vad har jag sagt?
Det var du som skrev att man inte kan bli frisk från bipolär sjukdom och jag skrev att det inte riktigt stämmer.

Du får det att låta som om vi vet så himla mycket om bipolär sjukdom, vilket inte är sant. Vi vet inte vad som är orsaken. Det enda vi vet är att ibland funkar stämningsstabiliserande mediciner skapligt.

Jag har personligen varit i kontakt med människor där jag inte längre ansett att kriterierna uppfylls, ja.
Och jag är nära vän med en person som är välfungerande utan mediciner och som aldrig gått i terapi.
 
Sv: Är ni öppna med era diagnoser?

Är öppen i privatlivet men inte i yrkeslivet. Kanske blir öppen i yrkeslivet i framtiden, om man har något fast jobb nånstans eller så, jag vet inte. Känns som det kan påverka ens anställning, men det borde det ju inte göra så länge som man sköter sitt jobb.
 
Sv: Är ni öppna med era diagnoser?

ångrar mig.
Kommer ändå bara få skit för att jag skriver min åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är ni öppna med era diagnoser?

Jag är snart färdigutbildad psykolog så jag har ganska bra koll på diagnoskriterierna.
Och du missuppfattade mig - det var exempel på människor som tidigare har uppfyllt kriterierna men som nu mår bra och fungerar väl. Precis det som du frågade efter.

Bipolär är liksom ingenting man är. Precis som att man inte är ADHD eller är depression. Psykiatriska diagnoser är en samling beteenden/symptom som man kan ha. Och det är beteenden som också kan förändras.
 
Sv: Är ni öppna med era diagnoser?

Bara av nyfikenhet :) :

Har något svagt minne av att ha läst om folk med schizofreni som blivit "friska" (symptomfria) och klarat sig utan medicin mm. Har jag drömt det eller är det en sjukdom som också den kan förändras?
 
Sv: Är ni öppna med era diagnoser?

Allt kan ju förändras, framförallt beroende på varför man blev sjuk från första början.
Det medicinska perspektivet vill ju gärna att vi ska tro att alla orsaker ligger liksom biologiskt inom människor men så är det ju sällan. De allra flesta människor blir sjuka på grund av någon yttre omständighet, även om vi såklart är olika känsliga också.

Sen tror jag att schizofreni är en av de psykiatriska diagnoser där vi har mest koll på bakomliggande neurologiska faktorer men i det stora hela så vet vi extremt lite om kausala samband mellan biologi och sjukdom inom psykiatrin :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 914
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Skapade mig ett anonymt namn här på buke för att kunna skriva öppet utan att någon känner igen mig. Mitt problem är att jag tycks...
2
Svar
36
· Visningar
2 689
Senast: Squie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag läser mycket om olika diagnoser dels för att jag har vänner, bonusdöttrar och andra släktingar med olika diagnoser (nåja, nu låter...
2
Svar
26
· Visningar
3 289
Senast: Kofunda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp