Är sjuk -> covidtest?

Barbabelle

Trådstartare
Jag är förkyld, har ont i hela kroppen och mår inte alls bra.
Tänker att jag ev har covid men tar sjukvården covid tester fortfarande? Är det inte borttaget?
 
De gör nog tester på de som är inlagda på sjukhus eller har allvarliga sjukdomar. Men det är ingen allmän covid-testning nu. Stanna hemma medan du är sjuk och vila.
 
Är du sjuk, så gå inte och köp det själv! Den informationen ett snabbtest köpt på apoteket kan ge för din del är inte värd att smitta andra för att få. Speciellt eftersom det ofta är gamla och sköra på apoteken.
 
Fast de visar väldigt fel åt bägge håll så varför?
Jag fick informationen att även om man har Covid så syns det bara på köpe-testen under första veckan ungefär. Sen visar de negativt oavsett. Att de kan visa positivt fastän man inte är covidsmittad visste jag inte?

Jag tycker ändå det är bra att veta ifall det är covid man haft. Inte minst om man dras med den ohyggliga tröttheten som många får efter genomgången covid. Ok, man kan ändå inte göra något åt det men jag tycker det är intressant att veta. Just covid är ju speciellt på det sättet, att det ibland ger väldigt långvariga symptom.
 
Jag fick informationen att även om man har Covid så syns det bara på köpe-testen under första veckan ungefär. Sen visar de negativt oavsett. Att de kan visa positivt fastän man inte är covidsmittad visste jag inte?

Jag tycker ändå det är bra att veta ifall det är covid man haft. Inte minst om man dras med den ohyggliga tröttheten som många får efter genomgången covid. Ok, man kan ändå inte göra något åt det men jag tycker det är intressant att veta. Just covid är ju speciellt på det sättet, att det ibland ger väldigt långvariga symptom.
Det förekommer snarare falaska negativa "snabbtester" än falskt positiva, så du har rätt. När jag hade kontakt med infektionsmottagning i samband med när jag själv hade covid så var det liksom noll tvivel från deras sida om att ett positivt snabbtest i kombination med att jag var jättesjuk, var just covid.
 
Jag fick informationen att även om man har Covid så syns det bara på köpe-testen under första veckan ungefär. Sen visar de negativt oavsett. Att de kan visa positivt fastän man inte är covidsmittad visste jag inte?

Jag tycker ändå det är bra att veta ifall det är covid man haft. Inte minst om man dras med den ohyggliga tröttheten som många får efter genomgången covid. Ok, man kan ändå inte göra något åt det men jag tycker det är intressant att veta. Just covid är ju speciellt på det sättet, att det ibland ger väldigt långvariga symptom.
Vi fick informationen från både vc och 1177 att de kan visa felnåt båda håll. Det stod även dåvarande smittskyddsläkare i Sörmland och sa när egentesterna kom. Spar pengar och kasta tärningar istället.

Jag vet inte för mig spelar det nog ingen roll om jag har förkylning corona eller influensa. Trötthet har iaf jag drabbats av efter influensa under alla år.
 
Vi fick informationen från både vc och 1177 att de kan visa felnåt båda håll. Det stod även dåvarande smittskyddsläkare i Sörmland och sa när egentesterna kom. Spar pengar och kasta tärningar istället.

Jag vet inte för mig spelar det nog ingen roll om jag har förkylning corona eller influensa. Trötthet har iaf jag drabbats av efter influensa under alla år.
Och för personer man träffar ute när man är sjuk spelar det nog inte heller så jättestor roll, vi har rätt allmänt dåligt immunförsvar och en förkylning hos sig själv kan bli lunginfluensa hos någon annan när det smittats dit. Så är man sjuk är det ju bra att stanna hemma istället. Tycker inte att förkylning är ett slags grönt kort för att vara ute och härja.
 
Och för personer man träffar ute när man är sjuk spelar det nog inte heller så jättestor roll, vi har rätt allmänt dåligt immunförsvar och en förkylning hos sig själv kan bli lunginfluensa hos någon annan när det smittats dit. Så är man sjuk är det ju bra att stanna hemma istället. Tycker inte att förkylning är ett slags grönt kort för att vara ute och härja.
Ja glömde skriva jag vill inte träffa på varken förkylning influensa eller corona varken inne, i affären eller ute.... och den där tävlingen att ta flest Alvedon för att vara "frisk "
 
Vi fick informationen från både vc och 1177 att de kan visa felnåt båda håll. Det stod även dåvarande smittskyddsläkare i Sörmland och sa när egentesterna kom. Spar pengar och kasta tärningar istället.
Men attityden till snabbtesterna har ändrats en del sedan i början av pandemin, tom. FHM godkände just antigentest/snabbtest när resande från Kina behövde uppvisa negativt test i början av 2023.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 809
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
772
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 640
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp