Bukefalos 28 år!

Är vi dåliga på att vara oss själva?

Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Kvinnor "ska" ju inte ha hybris, tänker jag, tvärtom hör man ju mycket talas om kvinnors dåliga självförtroende. Tex det dåliga självförtroende som gör att kvinnor förhandlar dåligt för sig själva som i sin tur gör att kvinnor tjänar mindre än män i samma yrke osv.

Men det där med att veta vad män vill/behöver bättre än män vet det själva, i amorösa ärenden, tycks vara ett undantag?

Det tror jag, eftersom kvinnor ofta har övertag under rubriken "relationsskapande aktiviteter", men jag undrar om det inte också handlar om att kvinnan skapar strategier att "fånga sin man"?
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Jag tror (hoppas) att de flesta som svarar inte riktigt har hunnit fylla 20 än.
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

KL

Jag tycker att det är sunt att ifrågasätta en situation man är osäker på. Visst kan man köra på och kompromisslöst 'vara sig själv', men om man är osäker på en situation, eller sig själv, kan det vara bra att ventilera och få andras synvinklar och spekulationer. Att bolla behöver inte innebära att man inte har en egen vilja i hur man sedan hanterar situationen.

Jag kan bara utgå från mig själv, och jag har extremt svårt att 'vara mig själv' i dejtingsammanhang. Det är genom bollande jag insett detta, då jag alltid bara kört på och varit vad jag trott var 'mig själv'. Nu förstår jag att det jag har trott var 'vara mig själv' faktiskt bara varit en försvarsmekanism/dålig vana och inte alls det jag eller mina vänner anser är en ärlig representation av hur jag faktiskt är. Ser man tillbaka på in dejtinghistorik så är det typ lika tydligt som en stor blinkande neonskylt... ;)

Så min slutsats är: ja, jag tror att många är dåliga på att vara sig själva - av olika anledningar: vi vill göra gott intryck, vi är osäkra, vi har dåliga vanor eller bryr oss helt enkelt inte så mycket om att reflektera över hur vi beter oss och varför. Bollandet, funderandet och det sociala sammanhanget ger oss möjligheten att ifrågasätta detta, och i den mån vi vill och kan, komma närmre det som kan anses att 'vara sig själv'.

Sen tycker jag det är dumt att begränsa det det endast dejting, samma fråga finns ju i jobbsammanhang, sociala sammanhang mm mm. En person som känner sig mycket säker i sig själv i dejting, kanske istället ber sina vänner om råd i arbetsansökningar, hur man löneförhandlar eller skriver cv? Det, för övrigt, gör inte jag, jag litar 100% på att jag vet hur jag hanterar sådana situationer alldeles utmärkt själv :)
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

För att de ingår i våra respektive roller. Tjejer SKA vara mer intresserade än killar, de SKA älta honom med sina tjejkompisar medan killar SKA vara mer tillbakadragna och de som håvas in, killar får aldrig visa sitt intresse för tydligt, de ska aldrig VILJA utan liksom luras att stanna kvar...

Fast det traditionella är väl egentligen helt tvärtom? Killen försöker imponera, tjejen blir uppvaktad och låter honom hållas och våndas, tills hon en dag säger "ok" och sen lever de lyckliga i alla sina dagar... (?!)

Däremot ligger det väl i rollerna att tjejerna med varandra ältar, diskuterar och är kära; och killarna halvt ointresserade när de pratar med varandra. Tänk Grease.
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Så uppfattar jag nog också den populärkulturella/kulturella traditionen, även om jag själv inte sett så många exempel på den i verkligheten. Tjejer ska bli "fångade" och är våpiga om de själva visar intresse.
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

KL

Jag tycker att det är sunt att ifrågasätta en situation man är osäker på. Visst kan man köra på och kompromisslöst 'vara sig själv', men om man är osäker på en situation, eller sig själv, kan det vara bra att ventilera och få andras synvinklar och spekulationer. Att bolla behöver inte innebära att man inte har en egen vilja i hur man sedan hanterar situationen.

Jag kan bara utgå från mig själv, och jag har extremt svårt att 'vara mig själv' i dejtingsammanhang. Det är genom bollande jag insett detta, då jag alltid bara kört på och varit vad jag trott var 'mig själv'. Nu förstår jag att det jag har trott var 'vara mig själv' faktiskt bara varit en försvarsmekanism/dålig vana och inte alls det jag eller mina vänner anser är en ärlig representation av hur jag faktiskt är. Ser man tillbaka på in dejtinghistorik så är det typ lika tydligt som en stor blinkande neonskylt... ;)

Så min slutsats är: ja, jag tror att många är dåliga på att vara sig själva - av olika anledningar: vi vill göra gott intryck, vi är osäkra, vi har dåliga vanor eller bryr oss helt enkelt inte så mycket om att reflektera över hur vi beter oss och varför. Bollandet, funderandet och det sociala sammanhanget ger oss möjligheten att ifrågasätta detta, och i den mån vi vill och kan, komma närmre det som kan anses att 'vara sig själv'.

Sen tycker jag det är dumt att begränsa det det endast dejting, samma fråga finns ju i jobbsammanhang, sociala sammanhang mm mm. En person som känner sig mycket säker i sig själv i dejting, kanske istället ber sina vänner om råd i arbetsansökningar, hur man löneförhandlar eller skriver cv? Det, för övrigt, gör inte jag, jag litar 100% på att jag vet hur jag hanterar sådana situationer alldeles utmärkt själv :)

Bra skrivet! Det du skriver får mig att fundera...finns det bara EN version av "mig själv"? Är "jag själv" bara svart eller vit, eller finns det olika nyanser av "mig själv" i olika sammanhang?
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Bra skrivet! Det du skriver får mig att fundera...finns det bara EN version av "mig själv"? Är "jag själv" bara svart eller vit, eller finns det olika nyanser av "mig själv" i olika sammanhang?

Nej det är ju det det inte gör. Själv har jag två väldigt tydliga personligheter som båda är lika mycket jag och kommer av olika delar av barndom m.m. och båda är lika mycket jag, jag trivs med båda men i just kärlekssammanhang blir det otroligt tydligt att de där sidorna finns då jag faller för två helt olika typer och dessa två typer är verkligen just två olika typer, inte fem. De speglar alltså väldigt väl mina två personligheter.
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Tänkte bara på dem som säger att de är sig själv i alla lägen - låter så otroligt svartvitt. Typ, det finns bara ett sätt som är "mig själv" och den är jag alltid.

Jag brukar också vara mig själv men jag kan vara på olika sätt då jag är mig själv - beroende på situation. Jag låtsas inte vara någonting, men jag kan vara osäker i en del situationer och mera säker i andra. ...och det tror jag alla är i grund och botten.
I en del fall - som i ts' ursprungsinlägg - kan jag känna mig osäker och frågar andra för att få input, för att sedan fatta ett eget beslut.
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

jag tycker ofta parallellen kompromisslös = ärlig/sann dras, vilket jag alltid tyckt är konstigt. Precis som du säger, det är så svartvitt. Jag har svårt att tro att människor är så nyanslösa faktiskt. Dock kan jag absolut tro att man väljer att vara så för att det gör saker mycket enklare. Man behöver inte fundera lika mycket på sina val ;)
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Fast det traditionella är väl egentligen helt tvärtom? Killen försöker imponera, tjejen blir uppvaktad och låter honom hållas och våndas, tills hon en dag säger "ok" och sen lever de lyckliga i alla sina dagar... (?!)

Att han ska ragga upp och hon ska bli uppraggad - absolut, så ser våra roller ut.

Men huruvida det blir ett förhållande eller inte tycks ändå ligga på hennes lott att ordna. Titta bara på alla trådar på temat Hur tidigt vågar jag sms-a? Hur ska jag göra för att inte verka för på? Hur ska jag göra för att inte skrämma bort honom? Är det för mycket att skicka en vänförfrågan? osv.
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Olika varianter på "sup/droga ner henne" verkar vara ett av de vanligaste råden man får på flashback.

Vilka romantiker:crazy:

En av dem jag läste var glad över att hans nätdejtande hittills lett till två ligg. Men: han framhöll att han ju gärna ville hitta någon som han blev riktig kär i också. Dvs: "någon som man tycker så mycket om att det aldrig känns som om hon är i vägen".

:banghead:
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

:rofl: Härligt sätt att definiera kärlek!

Men... om ens käresta är i vägen så kan man ju bara smyga ner några stilnoct i läskeblasken så är problemet löst. :D
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Att prata om sig själv som två personligheter är väl lite väl?
Rent definitionsmässigt så har friska människor bara en personlighet, även den den självklart inte behöver vara skriven i sten.
För du har väl ingen dissociativ identitetsstörning?
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Vilka romantiker:crazy:

En av dem jag läste var glad över att hans nätdejtande hittills lett till två ligg. Men: han framhöll att han ju gärna ville hitta någon som han blev riktig kär i också. Dvs: "någon som man tycker så mycket om att det aldrig känns som om hon är i vägen".

:banghead:

man vet inte om man skall skratta eller gråta... :crazy:
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

Att prata om sig själv som två personligheter är väl lite väl?
Rent definitionsmässigt så har friska människor bara en personlighet, även den den självklart inte behöver vara skriven i sten.
För du har väl ingen dissociativ identitetsstörning?

Nej och jag visste att någon skulle reagera. Jag är ingen psykolog så jag vet inte vad jag ska kalla det. Personlighetstyper? Vad heter det? Min personlighet inbegriper två klart identifierbara skillnader. Den ena mer lik min mor och den andra min mormor om vi förklarar det så istället då. :)
 
Sv: Är vi dåliga på att vara oss själva?

jag förstår precis vad du menar, jag är också så. Väldigt annorlunda förhållningssätt i vissa situationer jämfört med andra.

Faktiskt ganska förvirrande - både för mig och andra, men vad kan man göra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
803
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 451
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 221
Senast: ako
·
Relationer Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 683
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp