Bukefalos 28 år!

Är vikariat ett alternativ?

Men vad gör du om ett år om du fortfarande står utan erfarenhet av ett yrke som du faktiskt har utbildat dig till? :) Jag tänker mig att du faktiskt har valt att utbilda dig till medicinsk sekreterare för att du vill arbeta med det och då är det rimligaste skaffa sig all tänkbar yrkeserfarenhet så fort som möjligt efter utbildningen.

Jag tror inte det är så illa att jag inte har ett fast jobb i mitt yrke inom ett år.
Och nu gjorde väl min hjärna just en tankevurpa va?:o:o

Så med andra ord anser ingen här att jag ska låta bli vikariaten utan istället söka de också. :D
 
Men vad gör du om ett år om du fortfarande står utan erfarenhet av ett yrke som du faktiskt har utbildat dig till? :) Jag tänker mig att du faktiskt har valt att utbilda dig till medicinsk sekreterare för att du vill arbeta med det och då är det rimligaste skaffa sig all tänkbar yrkeserfarenhet så fort som möjligt efter utbildningen.
Ja, och jag fyller i att du också har en lyxig situation som vikarie. Trivs du inte, så slutar man bara snyggt för att vikariatet tar slut. No hard feelings.

Du hinner reflektera och kanske söka andra tillvidaretjänster/vikariat under tiden. Jag var tjänstledig från mitt fasta jobb och provade på en annan befattning som vikarie. det var en mycket bra läroperiod och även nu, några år senare, så ser detta vikariat bra ut på papperet. Det var värdefulla erfarenheter som faktiskt också varit betydelsefulla för det arbete jag har idag.

Tack vare vikariat så har jag fått mer bredd.
 
Och nu gjorde väl min hjärna just en tankevurpa va?:o:o

:angel:

Jag tror att du är som en lite fågelunge som är rädd för att lämna det trygga boet. :) Ha tillit till dig själv. Du är driftig och bra, du kommer att få jobb, och du och barnen kommer att bo någonstans där ni kommer att trivas.
 
Min första reaktion på ditt inlägg var "ALDRIG i livet!!!!" :eek::eek:Men det är ju lite oförskämt att svara så ;) så jag svarar i stället med att nej, jag söker hellre städjobb i Nyköping i så fall än stannar här. :) Jag har väntat såååå länge och skulle inte fixa att vänta mer än nödvändigt. :)

Du HAR ju en poäng, men ...det förstör ju allt så att säga, för jag står lååååågt fram i lägenhetskön och gissar att det numera är en fråga om vilken av lägenheterna jag söker som får istället för "när får jag lägenhet?" och tänk om jag får en lägenhet om en månad, då kan jag ju inte jobba här? Hyresvärden ska ta över huset och behöver att jag flyttar så jag har liksom snart ingen bostad i skåne heller ju :(

Tänkte inte på att städjobb finns "överallt", det är klart att du kan jobba med det. Vad dum jag är. Fånga drömmen! :bump:
 
Klart du ska söka vikariat!
Som Philosophia säger: vill du jobba som det du utbildat dig till så är det bättre med vikariat inom yrket än att fortsätta med det du egentligen inte vill göra i väntan på en tillsvidareanställning. Din utbildning riskerar bli inaktuell. Vikariatet blir dessutom en merit till just de tillsvidareanställningar du vill söka.

Sen vill jag bara påtala rent generellt att det verkar finnas någon slags missuppfattning om att arbetsgivare har någon slags skyldighet att ge tjänstledighet för att prova på nytt jobb. Det har arbetsgivare inte. Många kommuner har varit/är generösa med sådan tjänstledighet, men det är absolut inte något man har rätt till. Det läge det kan vara ett bra drag ur arbetsgivarsynpunkt är när/om man har övertalighet, inte annars. Och övertalighet är inte direkt vanligt i kommunal sektor överlag just nu, snarare arbetskraftsbrist. Det är ju normalt sett bättre för arbetsgivaren om en som får annat jobb slutar. Så kan kommunen anställa någon tillsvidare på tjänsten istället för att utlysa vikariat.
 
Men finns det inte rätt gott om jobb som medicinsk sekreterare? Ett års vikariat är ju rätt länge och du lär ju hinna söka andra jobb och ffa får du förhoppningsvis goda referenser och erfarenhet som gör att det blir lättare att söka mer jobb. Ta vikariatet det fixar sig med jobb...
 
Men finns det inte rätt gott om jobb som medicinsk sekreterare? Ett års vikariat är ju rätt länge och du lär ju hinna söka andra jobb och ffa får du förhoppningsvis goda referenser och erfarenhet som gör att det blir lättare att söka mer jobb. Ta vikariatet det fixar sig med jobb...
Jo, det är ju överlag det det gör ju egentligen. Det är bara lite otålighet från min sida här också. Och jag har svårt att hitta dem där, "alla" finns ju vid Mälarsjukhuset känns det som, ingen i resten av landstinget typ.... jag är inte bra på att söka jobb får jag erkänna. Hittade ett på Nyköpings sjukhus för ett år sedan men har inte sett något där sedan dess.... Men det måste ju finnas på olika VC och så också. Detä r dock först NU jag kan ta tag i jobbsökandet på riktigt, har inte haft energi att ta tag i det innan examen i slutet av maj och förra veckan jobbade jag och sov jag om vartannat för jag var så slutkörd.
 
Klart du ska söka vikariat!
Som Philosophia säger: vill du jobba som det du utbildat dig till så är det bättre med vikariat inom yrket än att fortsätta med det du egentligen inte vill göra i väntan på en tillsvidareanställning. Din utbildning riskerar bli inaktuell. Vikariatet blir dessutom en merit till just de tillsvidareanställningar du vill söka.

Sen vill jag bara påtala rent generellt att det verkar finnas någon slags missuppfattning om att arbetsgivare har någon slags skyldighet att ge tjänstledighet för att prova på nytt jobb. Det har arbetsgivare inte. Många kommuner har varit/är generösa med sådan tjänstledighet, men det är absolut inte något man har rätt till. Det läge det kan vara ett bra drag ur arbetsgivarsynpunkt är när/om man har övertalighet, inte annars. Och övertalighet är inte direkt vanligt i kommunal sektor överlag just nu, snarare arbetskraftsbrist. Det är ju normalt sett bättre för arbetsgivaren om en som får annat jobb slutar. Så kan kommunen anställa någon tillsvidare på tjänsten istället för att utlysa vikariat.
Ja det låter logiskt ju. :)

Jag har pratat med in chef och får tjänstledigt ett halvår, det har tydligen det så där, trots att det är en kommun och vi behöver vikarier :) Det verkar som om alla som börjar inom städ blir timanställda eller vikarie till en början. Kanske är det därför det går bra.
 
:angel:

Jag tror att du är som en lite fågelunge som är rädd för att lämna det trygga boet. :) Ha tillit till dig själv. Du är driftig och bra, du kommer att få jobb, och du och barnen kommer att bo någonstans där ni kommer att trivas.
Du ser, det är bra att resonera "högt" med någon som tänker mer än mina närmaste :D

Jag har alltid fått höra att man ALDRIG säger upp ett fast jobb för ett vikariat. Någonsin, liksom. Så det är ju det som gnager. Tänk om... liksom.

Jag är säker på att jag och barnen kommer att trivas och jag är säker på att jag får jobb, om jag inte hade en tro på jobb ändå så vore det som känslomässig självmord. Tänk om jag tänkte att jag aaaldrig får jobb, jag skulle inte orka med det med hjärnan i behåll liksom, så deprimerande att tänka så. Bättre att anse att jag kommer få jobb, kanske inte detta, eller nästa eller nästa, men snart. Så försöker jag tänka. :)
 
Ja, och jag fyller i att du också har en lyxig situation som vikarie. Trivs du inte, så slutar man bara snyggt för att vikariatet tar slut. No hard feelings.

Du hinner reflektera och kanske söka andra tillvidaretjänster/vikariat under tiden. Jag var tjänstledig från mitt fasta jobb och provade på en annan befattning som vikarie. det var en mycket bra läroperiod och även nu, några år senare, så ser detta vikariat bra ut på papperet. Det var värdefulla erfarenheter som faktiskt också varit betydelsefulla för det arbete jag har idag.

Tack vare vikariat så har jag fått mer bredd.
Så har jag inte sett det förut, som att det är en möjlighet till en bättre situation. Eller ser bra ut på papper.

Men jag är övertygad i alla fall, så jag ska söka jobbet! :D
 
Klart du kan!
Jag har funderat i samma banor då jag själv söker jobb 25 mil bort. Men så insåg jag att man med ett vikariat får en chans att verkligen bo in sig på den nya orten och känna efter om det är där man vill vara. Sen tror jag att när man väl är på plats i sin nya stad går det lättare att hitta jobb än när man bor långt bort och måste motivera sin planerade flytt.
 
Jag tycker absolut du ska söka vikariat. Själv har jag vid två tillfällen hoppat från fast tjänst till tidsbegränsad anställning (projektanställning och grav.vik). Passar mig utmärkt, det är ett bra sätt att få känna på ett yrke och man kan avsluta det snyggt samtidigt som det ser bra ut på CV.

Ska man dessutom byta yrke, är ju all erfarenhet inom det nya yrket en jättemerit, oavsett anställningsform. Det finns alltid andra jobb att söka, om det inte skulle finnas något lämpligt inom yrket när vikariatet tar slut.
 
Jag har alltid fått höra att man ALDRIG säger upp ett fast jobb för ett vikariat. Någonsin, liksom. Så det är ju det som gnager. Tänk om... liksom.

Pff! klart man kan. Jag menar, du ska ju byta inriktning nu till det du är utbildad till och då är ett vikariat en bra start -en bra start för att det är ett jobb på den ort du vill bo och en bra start för att det ger erfarenhet som ger dig större chans till en tillsvidaretjänst. Och som både du själv och andra sagt -skiter det sig så måste det städas i Nyköping också. Sök vikariat! får du ett så är det skitbra och du har tid till att fortsätta söka andra tjänster. Och får du inget så får du göra nåt annat!
 
Klart du kan!

Även om du har fast jobb idag kan du bli av med det, kommunen ska privatisera städningen och vila blir det en upphandling....

Go for it!
Visst är det så att jag kan bli av med mitt jobb pga det, dock är risken mindre att det sker än att ett vikariat tar slut, om du förstår hur jag menar. :D
 
Tack för era svar!

Jag ska söka jobbet jag hittade och andra jobb också.

Skönt att ha någon att fundera med, ibland är det svårt att veta hur man ska tänka! Ett få rätt på tankarna när de inte är ihopkopplade!
 
Jag tycker att du självklart ska söka alla jobb oavsett om det är vikariat eller fasta anställningar. Hur det än är så kommer de flesta in med en fot just genom kortare eller längre vikariat. Det är ju också så att det är viktigt att du får börja jobba som medicinsk sekreterare så snart som möjligt för annars är din utbildning snart gammal och inte lika mycket värd.

Min svärdotter påbörjade ett vikariat på några månader för drygt ett år sedan när hon var helt nyutexaminerad och har fått förlängt med några månader i taget och nu i förra veckan så fick hon fast tjänst på samma avdelning :) Hon är sjuksköterska så hon och min son har väl aldrig varit direkt oroliga för att hon ska gå arbetslös eftersom det skriks efter sjuksköterskor men att hon fick en fast tjänst på samma avdelning som hon så gärna vill jobba på är ju en stor bonus :D

Eftersom du ändå ska flytta så tycker jag att prio ett är att ha ett jobb att börja på. Jag förstår de som säger att man aldrig säger upp en fast tjänst för ett vikariat och så kunde man tänka förr men inte nu längre. Nu är det inte så ofta som någon utifrån får den fasta tjänsten som utannonseras utan det är genom att visa att man är värd att satsas på när man går på vikariat som man får en fast tjänst sedan. Man måste helt enkelt våga hoppa och det vet jag att du vågar!

Skulle det vara så att du nu får ett års vikariat så går du genast med i a-kassan så att du har den tryggheten om du skulle hamna mellan jobb och du söker ju jobb under tiden också. Skulle du stå utan jobb så har du ju städningen som du kan arbeta med också. Städerskor (eller lokalvårdare heter det väl egentligen?) kommer ju alltid att behövas så du står ju inte helt utan möjligheter att försörja dig om ingen tjänst som medicinsk sekreterare skulle finnas just när ditt vikariat går ut.

Så sök du alla vikariat du kan hitta så att du kan flytta :)

All lycka till!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 328
Senast: Enya
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 330
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 663
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
673
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp