Bukefalos 28 år!

Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

olgaklara skrev:
Nej nej nej

Jag menar exakt vad du menar. En lägre nacke betäcknar jag som att hela halsen blir lägre och längre.

Det du syftar på nu är att nosen kryper in bakom lod och på det sättet så sänker den sig inte på rätt sätt vilket jag anser är fel form och fel användande av graman.

Jag menar att när hästen väl sänker sig så släpper man UT gramanen så att den inte inverkar öht och på det sättet så får du ut halsen och nosen på "rätt" sätt

Jag förstår hur du menar , men sedan har du ju hela jobbet med bakdelen kvar av vad jag menar är att en gramanriden häst jobbar helt enkelt annorlunda bakifrån med helt fel muskelatur som gör att man måste börja bygga om. Snor lite av Susans bilder från den andra tråden:o


Typiskt gramanriden häst även om man puttar ut nosen lite så kommer inte bakdelen att ändra vinkel eftersom det inte var där man började aktivera och därmed arbetar inte rätt muskelatur
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/adjuorund.jpg

Här har man typ bara plockat upp hästen i en lite högre form utan att börja aktivera hästen och rida den bakifrån och fram.

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/adressyrform.jpg


:)
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/asamling.jpg
 
Sv: Ärligt talat!?

wert skrev:
Jag förstår hur du menar , men sedan har du ju hela jobbet med bakdelen kvar av vad jag menar är att en gramanriden häst jobbar helt enkelt annorlunda bakifrån med helt fel muskelatur som gör att man måste börja bygga om. Snor lite av Susans bilder från den andra tråden:o


Typiskt gramanriden häst även om man puttar ut nosen lite så kommer inte bakdelen att ändra vinkel eftersom det inte var där man började aktivera och därmed arbetar inte rätt muskelatur
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/adjuorund.jpg

Här har man typ bara plockat upp hästen i en lite högre form utan att börja aktivera hästen och rida den bakifrån och fram.

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/adressyrform.jpg


:)
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/asamling.jpg

*Vissel*

:bow: :bow:
 
Sv: Ärligt talat!?

vänd på det då! En häst som inte jobbar eftersom den går med för hög nacke och är omöjlig att sänka och få den att jobba med ryggen ÄVEN om den nu går i "rätt" form.

Och njä jag vet inte om bilderna representerar det jag menar med gramanridning. Dessa bilder visar häst som rids FEL på gramanen
 
Sv: Ärligt talat!?

Okej, jag får nog förtydliga lite:

När jag talar om 'korrekt form' i den här tråden menar jag inte samling, utan att hästen bär upp ryttaren på ett bra sätt, dvs aktiverar sin rygg och bukmuskulatur. Det gör den INTE om hästen går med huvudet i vädret och sänkt rygg.

En häst med huvudet i vädret och sänkt rygg är väldigt svår att rida, och det är på rakt spår iaf väldigt svårt för mig att få en grön, outbildad häst att förstår att jag vill ha en huvud/hals/nackesänkning.

Där kan gramanen förtydliga.

När huvudet är i en mer normal position så har vi bara ändrat huvudet, MEN det är nu så att vi med RIDNING kan förmå hästen att aktivera sin kropp så den bär upp ryttaren´på ett bra sätt. Här har vi enligt mig en häst som är i en bra form. Då kommer den ganska automatiskt ha huvudet bra med btw.
Men formen är alltså formen/på vilket sätt hästen bär upp ryttaren.

Rent linjemässigt så kan du (som en bild visar) ha hästen som går med näsan i lod, har längt ut sin hals osv, men den använder inte sin bukmuskulatur och rygg att bära upp ryttaren. Då är det iaf inte rätt.

Sen kommer samling ochd et kan enbart åstadkommas med ridning. Men jag skiljer på form och samling, form är hur hästen bär upp sin ryttare, att den gör det utan att ha handen som stödhjul etc.

Tar man en unghäst så kommer den i början av sin utbildning att vara mer på framdelen än bakdelen t ex, men när den använder bukumuskulatur och rygg och bärqa upp ryttaren, då är den i bra form även om den fortfarande bär för mycket vikt på framdelen. Sen kommer samling in i olika grad som förlyttar vikten bakåt på bakdelen.

Men inser att vi tycks mena olika saker och olika särskilja form och samling?

Sen, varför jag tyckte ignorera sitsen, så just för det ni sagt. Hästen KAN INTE flytta sin vikt på bakdelen och häja sin framdel sålänge han har en sadel som ligger över bogbladen och har åkt fram, och en matte som är för långt fram. Så han kan inte prestera någon grad av samling och det är inte hans fel (sen hade han inte kunnat det iaf men det är ju benets fel). Men han kan bära sin ryttare i en korrekt form.
 
Sv: Ärligt talat!?

Alexandra_W skrev:
Sen, varför jag tyckte ignorera sitsen, så just för det ni sagt. Hästen KAN INTE flytta sin vikt på bakdelen och häja sin framdel sålänge han har en sadel som ligger över bogbladen och har åkt fram, och en matte som är för långt fram. Så han kan inte prestera någon grad av samling och det är inte hans fel (sen hade han inte kunnat det iaf men det är ju benets fel). Men han kan bära sin ryttare i en korrekt form.


Hur då? :crazy:
 
Sv: Ärligt talat!?

emma-vsm skrev:
Det är många som skriver på ridbilder att man ska ignorera ryttarens sits.

MEN, sitsen är ju, anser jag, grunden till hur hästen "går", beter sig. Hästen speglar ryttaren, och är det någonting man har problem med kan man oftast, kanske inte alltid, hitta felet hos den som sitter på ryggen.

Bara mina tankar..



Tänker samma sak själv! :D :bow:
 
Sv: Ärligt talat!?

Om han inte kan lägga tyngden bak pga ryttaren, hur kan han då bära upp ryttaren genom rätt form? På framdelen?
Jag är förvirrad :confused:

Tycker det säger emot sig självt.
 
Sv: Ärligt talat!?

CarolaLind skrev:
:confused: Ursäkta?

Jag är verkligen intresserad av forskning! definitivt!

Jag refererade tidigare i denna tråd till forskning som tidningen Ridsport skrivit om. Då svarade du lite överlägset "tillåt mig småle", för att det tydligen inte var trovärdig forskning för att den refererades i Ridsport. :crazy:
Forskning är trovärdigt för mig, vare sig den refereras i en tidningen eller en nättidning.
Jag ger nog mer för det som står i Ridsport än för det som skrivs på ett internetforum...
 
Sv: Ärligt talat!?

Det handlade lite mer om vem som gjort det och var det var gjort. Som det går att utläsa i senare inlägg så var det ju inte ens riktigt bra ryttare?
 
Sv: Ärligt talat!?

CarolaLind skrev:
Det handlade lite mer om vem som gjort det och var det var gjort. Som det går att utläsa i senare inlägg så var det ju inte ens riktigt bra ryttare?
Oj, vilken tråd som fanns här då , hoppas jag hinner skriva litegrann senare - har egentligen inte alls tid men hur kan man motstå? :angel:

Lahtel skrev väl bara att det var från ridsport, jag har inte läst ridsports artikel då jag inte anser att den tidningen räcker för att jag ska bilda mig en uppfattning om vad som är fakta. Jag har däremot läst originalartikeln. Försöket är SLUs.

Försöket som det stod om i Ridsport är detta:

Roepstorff, L., Johnston, C., Drevemo, S., Gustås, P. (2002). Influence of draw reins on ground reaction forces at the trot. Equine Exerc Physiol 6, 349-352.

Ett vet.-exjobb från 2005 är också knutet till samma försök, där har kinematiken studerats i samma försök som GRF i ovan nämnda.

Studien är gjord på ett fåtal hästar (8) och resultaten ska tolkas med försiktighet av folk som vet vad forskning innebär. Jag tycker att de säger mig mycket, men för en lekman kan det låta som att gramantygeln hjälper till att lägga vikt bak. Att dra så stora slutsatser som att gramantygeln är ett bra hjälpmedel i detta avseende är fel, då man då bara tar ut en liten liten bit och gör till sanning. Kinematikstudien pekar här på ett par intressanta bitar, återkommer om jag har tid.

Jag tycker absolut inte man ska avfärda försöken helt pga att ryttarna och hästarna inte är på allra högsta nivå, men man måste tolka resultaten efter dessa förutsättningar.

Det man då får ut av att läsa publikationerna kan vara något helt annat än om man utgår från en högre nivå. Det finns många fler aspekter att beakta vid tolkning av försök, och artikelförfattarna försöker så gott de kan poängtera detta men är man ovan att läsa forskningsrapporter så kan det vara väldigt svårt att tolka.

Man ska inte dra för stora slutsatser av dylika försök. Forskningen är viktig men mycket dyr och trög, och dessa små små pusselbitar kan bidra till ökad förståelse för vad man kan förbättra (utrustning, val av hästar/ryttare, metod etc) inför större forskningsprojekt.

Oj oj, måste sluta nu!

/zesel - som ännu inte sett en enda häst där gramantygel varit lösningen på något problem :crazy:
 
Sv: Ärligt talat!?

CarolaLind skrev:
Det handlade lite mer om vem som gjort det och var det var gjort. Som det går att utläsa i senare inlägg så var det ju inte ens riktigt bra ryttare?


Men varför kan inte en ryttare som är sämre ha en bättre observationsnivå än en duktig??

Tex en bra tränare behöver inte vara den bästa ryttaren..

Eller den bästa ryttaren behöver inte vara en bra tränare
 
Sv: Ärligt talat!?

zesel skrev:
/zesel - som ännu inte sett en enda häst där gramantygel varit lösningen på något problem :crazy:

Synd att du inte sett både mitt fullblod och den ena tysken irl då hade du nog sett på det på annat vis ;)
 
Sv: Ärligt talat!?

Ang bära ryttare - genom att bära ryttaren (dvs vikten på ryggen) med en aktiverad rygg (eller egentligen då aktiverad bukmuskulatur).

Flytta vikt från framdel till bakdel betecknar JAG alltså som samling.

Rätt eller fel formalia kan diskuteras, men ha den översättning 'med' i inläggsläsandet.

Och se skillnaden på bilden när han INTE använder bukmuskulaturen för att 'höja' ryggen, och när han gör det.
 
Sv: Ärligt talat!?

Fast Alexandra - även om du själv givetvis som känner din häst, kan känna skillnader mellan hur han går formmässigt mot hur han går vissa eller andra dar och att han givetvis som individ går bättre eller sämre jämfört med ditt och datt tidpunkt osv... - han GÅR inte i bärig lösgjord form på någon av bilderna!:crazy:
 
Sv: Ärligt talat!?

mackan skrev:
Fast Alexandra - även om du själv givetvis som känner din häst, kan känna skillnader mellan hur han går formmässigt mot hur han går vissa eller andra dar och att han givetvis som individ går bättre eller sämre jämfört med ditt och datt tidpunkt osv... - han GÅR inte i bärig lösgjord form på någon av bilderna!:crazy:

Han visar noll grad av samling och är på bogarna ja. Men han använder ryggen (Självklart skulle han använda ryggen ÄNNU mer om han kunde flytta/flyttade vikten bakåt).

men just det där att de använder ryggen (mha bukmuskulaturen), det är dit jag vill i första steget (sen var huvudet är skiter jag egentligen i, men de kan inte ha huvudet i vädret och göra det). Det var/är det jag är ute efter som första steg.

Sen, valacken kommer aldrig att gå i speciellt mycket bättre form/samling/vad man kallar det än han gör på bilderna. Nu har jag inte sett honom & mig på bild i modern tid, så jag kan inte avgöra om det är en vanföreställning eller är så, men sedan sadelbytet och så vidare så känns han lättare/friare fram, och han är stabilare is in form, sidvärtes flyter lättare och så. Men jag är helt övertygad om att om jag skulle bli fotad nu så skulle han fortfarande bära mer vikt på framdelen än bakdelen. Och vi kommer ju aldrig ifrån det tyvärr eftersom det sista jag kommer be honom är att peta in sina bakben (ffa vänster) och samla sig/ta över mer vikt dit någon längre stund.

Men sålänge han inte är tung i handen, inte dyker/slår upp huvudet när jag släpper tyglarna helt och akriverar sin rygg och bär mig på ryggmuskler och inte tornutskott så får jag ju vara nöjd.

om jag jmf med unghästen som är tre år och riden 15 - 20 ggr (tappat räkningen, men nånstans där) så har ju hon t ex inte kommit till att hon alltid bär mig med aktiverad rygg. Och det är för mig första steget. Sen jobbar vi på styrkan och att flytta vikten bakåt. Men jag skulle bli ganska deprimerad om hon när hon är 8 går i samam form som valacken gör på bilderna.

Så jag säger inte emot, men jag tror det blir begreppsförvirring, vi pratar om/tittar på olika saker men det blir felöversättningar/tolkningar via begreppen - åt båda hållen alltså..
 
Sv: Ärligt talat!?

mackan skrev:
Fast Alexandra - även om du själv givetvis som känner din häst, kan känna skillnader mellan hur han går formmässigt mot hur han går vissa eller andra dar och att han givetvis som individ går bättre eller sämre jämfört med ditt och datt tidpunkt osv... - han GÅR inte i bärig lösgjord form på någon av bilderna!:crazy:


Enliten undran bara.

Är inte alla araber svåra att fås till bärighet som tex halvbloden eller alla PRE hästar kan.

De är ju ofta byggda i nedförsbacke med höga rumpor.
 
Sv: Ärligt talat!?

olgaklara skrev:
Enliten undran bara.

Är inte alla araber svåra att fås till bärighet som tex halvbloden eller alla PRE hästar kan.

De är ju ofta byggda i nedförsbacke med höga rumpor.

Fast Barcelona är faktiskt 6 cm överbyggd bak och iallafall när JAG rider så syns det nästan aldrig längre.
 
Sv: Ärligt talat!?

olgaklara skrev:
Men varför kan inte en ryttare som är sämre ha en bättre observationsnivå än en duktig??

Tex en bra tränare behöver inte vara den bästa ryttaren..

Eller den bästa ryttaren behöver inte vara en bra tränare

Håller med men när man skall göra ett sådant test bör väl det vara en riktigt bra ryttare som utför testet som vet hur man skall samla en häst iallafall och inte en sämre ryttare för då blir det väl inte särskilt trovärdigt anser jag iallafall.
 
Sv: Ärligt talat!?

olgaklara skrev:
vänd på det då! En häst som inte jobbar eftersom den går med för hög nacke och är omöjlig att sänka och få den att jobba med ryggen ÄVEN om den nu går i "rätt" form.

Är iallafall något som jag föredrar att börja arbeta med om det är omöjligt så är det ju något annat fel på hästen. Jag säger inget alls om folk som använder graman på sådana hästar som går med huvudet som en stjärnkikare men jag föredrar ändå att skita i den

Och njä jag vet inte om bilderna representerar det jag menar med gramanridning. Dessa bilder visar häst som rids FEL på gramanen

Och det var därför jag efterlyste bilder där det visas hästar som går rätt på gramanen
 

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 763
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 067
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 428
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 251
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp